Tandem restaureren

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Bandenplakker
Berichten: 512
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Tandem restaureren

Bericht door Bandenplakker »

*klimt op stokpaard*
De Franse, Engelse (en Duitse) band- en velg-maataanduidingen kunnen heel verwarrend zijn.
Zo is de ene (Franse) 650 niet per se uitwisselbaar met de andere. Hetzelfde geldt voor de (Engelse of Duitse) 26"-aanduiding.

De enige duidelijke aanduiding is de ETRTO, die bestaat uit twee cijfers (breedte), gevolgd door een "-" en drie cijfers (diameter), zoals 54-584.
Ik raad je aan om bij je zoektocht vooral (eigenlijk: alleen) op de ETRTO-codes te letten.
*stapt van stokpaard af*

Dirk
Blefke
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 mar 2024, 18.58

Re: Tandem restaureren

Bericht door Blefke »

Bedankt voor de tip. Ik gebruik voor mijzelf eigenlijk altijd de ETRTO-codes.
Ik rij zelf met 2 fietsen 60X559
Maar deze tandem moet nog opgebouwd worden en onderdelen verzamelen..


blefke
Blefke
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 mar 2024, 18.58

Re: Tandem restaureren

Bericht door Blefke »

Frame bijna klaar alleen nog een vernis laag.
Schermafbeelding 2024-03-27 om 10.13.25.png
Schermafbeelding 2024-03-27 om 10.13.25.png (214.21 KiB) 75 keer bekeken
Cyclissimo
Berichten: 577
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Tandem restaureren

Bericht door Cyclissimo »

Wel jammer van de mooie lak die hij had vind ik. Maar ieder z'n idee...

Als je voor je velgmaat uitgaat van etrto, dan is de maat gewoon de diameter van de velg. Dus weet je precies het verschil in grootte. Dus van 559 naar 584 scheelt 25mm. Dat is aan beide kanten 1,25 cm. Dat is door de meest remmen wel op te vangen. Maar met bv. Oude cantilevers niet. Dus het zal afhangen van de remmen die je gebruikt. Bij trommel of schijfremmen heb je nergens last van.
Als je de ruimte heb zou ik alleen eerder voor grotere velgen gaan dan kleinere. Gezien je remkracht nogal groot moet zijn voor en tandem. Hoe lager je remblokken uitkomen, hoe minder stijf je remmen zijn en hoe minder lekker ze dus remmen.
Blefke
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 mar 2024, 18.58

Re: Tandem restaureren

Bericht door Blefke »

Klopt ben het helemaal met jou eens...die patina wilden we ook behouden, echter het was mis gegaan met vernissen.... Vandaar een andere kleur..
584-559 = 25 mm top dat wist ik nog niet, dat dat zo ging.

Bij een 590 velg is het dus 590-559 = 31 mm

Er zit nu een redelijk brede buitenband op..
Weet jij wellicht welk alternatief velg ik zou kunnen monteren.
Mijn hobby is spartametjes en daar heb je 2 velg maten een 24x559 velg of een 24x590 velg.. Beide 26 inch.
Met andere maten wordt het voor mij hocus pocus hahaha, vandaar mijn vraag.
Ik wil graag velgen monteren die gangbaar zijn, zeker als er ists stuk gaat of een platte band, zodat je niet hoeft te zoeken naar onderdelen.

De velgen die er bij zitten zijn erg slecht moeten naar mijn idee vervangen worden..
Het mag ook trommelrem zijn, als ik maar een 3 gang freewheel kan monteren.

EDIT...
Deze banden zitten er nu op.. is een 26 inch band.
Hier vind je bijna niks van terug en hier wil ik of een nieuw setje banden velgen voor hebben of een goed passend alternatief.

Dan zou het verschil toch moeten zijn 571-559 = 12 mm 6 mm per kant.
Vandaar mij gedachte een 55X559 band monteren. die er origineel op zit is 54, dan zou dat redelijk over een komen alleen de diameter dan afwijkend.
Schermafbeelding 2024-03-27 om 11.01.47.png
Plaats reactie