RIH-Sport jaren 50 sportfiets rood

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Plaats reactie
Durabo88
Berichten: 2534
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

RIH-Sport jaren 50 sportfiets rood

Bericht door Durabo88 »

Al lange tijd geleden heb ik een RIH-Sport sportfietsframe met wat losse onderdelen als ruil gekregen voor een Zieleman racefiets. Het frame lijkt een keer bij RIH aan de Westerstraat te zijn terug geweest voor een nieuwe laklaag. De enige aanwijzing die ik heb is een moderner Reynolds transfer op het frame. De lak en transfers zijn netjes aangebracht, net als de zwarte biezen rondom de lugs. Professioneel werkje, maar wel lang geleden gedaan, want de transfers beginnen te bladderen/vervagen.
De onderdelen die ik er los bij had was een setje Campagnolo Gran Sport derailleurs met verstellers, zwarte aluminium spatborden, Weinmann 810 remhoeven, bagagedrager en nog wat boutjes. Het balhoofdstel zat nog aan de fiets, net als een Titan zadelpen en flink verweerd zadel.

De restauratie ging voorspoedig, wel kwam ik bij de demontage van de voorvork er achter dat de onderste balhoofdcup lossig in het frame zat. Gelukkig had ik van hetzelfde merk (TWF) nog een losse cup liggen, die wel 'pakt', dus heb ik die in het frame geperst. Ik had wielen met snelspanners gebouwd, maar achteraf bleken de patten niet geschikt (te dun om te kunnen knijpen). Maar gelukkig had ik lang geleden van een ander vriendelijk lid een mooie wielenset gekregen met FB naven. Deze uiteindelijk gemonteerd en dat ging goed. Het Stronglight cranckstel kreeg ik van een groen overgekalkte sloopfiets, dus dat was nog flink krabben en borstellen om het toonbaar te krijgen. Eigenlijk wilde ik het 50t blad vervangen en had al een vervanger gekocht, deze bleek niet te passen, omdat de originele een smallere verzinking voor de boutjes had en de vervanger geschikt was voor inbusbladbouten. Dus weer één stap vooruit en twee weer achteruit. Oude blad dus maar weer gemonteerd, die kon nog wel een rondje mee. Het was een hele klus uit te vogelen wat paste en hoe alles te monteren, maar het is een nette klassieke 2x4 speed geworden.
Bijlagen
20240324_152527 (Middel).jpg
20240324_152524 (Middel).jpg
20240324_152521 (Middel).jpg
20240324_152453 (Middel).jpg
20240324_152449 (Middel).jpg
20240324_152442 (Middel).jpg
20240324_152428 (Middel).jpg
20240324_152422 (Middel).jpg
20240324_152414 (Middel).jpg
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: RIH-Sport jaren 50 sportfiets rood

Bericht door non-fixie »

Ziet er goed uit!
veenofiets
Berichten: 354
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: RIH-Sport jaren 50 sportfiets rood

Bericht door veenofiets »

Fraai, zeker gezien de hoge leeftijd van die sportfiets.

Freek
Cyclissimo
Berichten: 578
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: RIH-Sport jaren 50 sportfiets rood

Bericht door Cyclissimo »

Mooi geworden! Heel professioneel afgemonteerd, voor een sportfiets 🙂

In mijn beleving zijn de oude RIH's bijna allemaal in metalic (of transparant, zoals dat toen ging) en werden ze als ze opnieuw werden gespoten 'gewoon' rood. Heb er al een paar gezien zo. Weet niet hoe oud deze is, maar begjn jaren 50 waren de transfers ook nog anders op de zadelbuis.
Durabo88
Berichten: 2534
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: RIH-Sport jaren 50 sportfiets rood

Bericht door Durabo88 »

Dankjewel voor je reactie. De leeftijd zal ergens medio jaren 50 zijn als ik het aan de bijgeleverde onderdelen moet afleiden.
Het framenummer heb ik in het beschikbare archief van RIH ingevoerd, maar daar kwam niets uit. Dat archief loopt van begin jaren 60 tot 1982.
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2534
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: RIH-Sport jaren 50 sportfiets rood

Bericht door Durabo88 »

Deze fiets mag ook niets echt aan glimmen. Het moet er een beetje dof en oud uit blijven zien. Bij andere fietsen maak je weer andere keuzes, maar dit komt mooi tot zijn recht zo.
Sportief fietsend!
Cyclissimo
Berichten: 578
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: RIH-Sport jaren 50 sportfiets rood

Bericht door Cyclissimo »

Durabo88 schreef: 24 mar 2024, 21.10 Dankjewel voor je reactie. De leeftijd zal ergens medio jaren 50 zijn als ik het aan de bijgeleverde onderdelen moet afleiden.
Het framenummer heb ik in het beschikbare archief van RIH ingevoerd, maar daar kwam niets uit. Dat archief loopt van begin jaren 60 tot 1982.
In dit topic staatmeer infokm hem beter te dateren, al had je dat vast al eens gezien...
viewtopic.php?t=9252&sid=85f580e24eaae6 ... 3ac816d6f8
Durabo88
Berichten: 2534
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: RIH-Sport jaren 50 sportfiets rood

Bericht door Durabo88 »

Ik moet toegeven dat ik die tabel even uit het oog ben verloren. Bedankt voor het delen.
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2534
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: RIH-Sport jaren 50 sportfiets rood

Bericht door Durabo88 »

Vandaag even een rondje van circa 10 kilometer gemaakt op deze rode sportfiets met wind mee en wind tegen. Dan is het met wind tegen op de lichtste versnelling van een verhouding van 14-22 (4 speed) achter en 46-50 (2 bladen) voor, best pittig in de wind. Helaas valt er achter weinig te variëren. Gelukkig is dat met een 5 speed wel anders. Met de voorbladen zal het ook lastig worden om andere bladen te vinden, gezien de afwijkende bladbouten en de verzinkingen daarvan. Het is redelijk te doen, dus ik houd het zo. Je kunt wel goed snelheid maken!

Hij is inderdaad van professionele onderdelen voorzien en dat merk je goed bij het schakelen. Op vlakke verchroomd stalen bladen schuift je ketting een stuk moeilijker van het kleine naar het grote blad. Aluminium is wat ruwer, dus dat helpt!
Sportief fietsend!
Plaats reactie