RIH-Sport jaren 50 sportfiets rood
Geplaatst: 24 mar 2024, 16.36
Al lange tijd geleden heb ik een RIH-Sport sportfietsframe met wat losse onderdelen als ruil gekregen voor een Zieleman racefiets. Het frame lijkt een keer bij RIH aan de Westerstraat te zijn terug geweest voor een nieuwe laklaag. De enige aanwijzing die ik heb is een moderner Reynolds transfer op het frame. De lak en transfers zijn netjes aangebracht, net als de zwarte biezen rondom de lugs. Professioneel werkje, maar wel lang geleden gedaan, want de transfers beginnen te bladderen/vervagen.
De onderdelen die ik er los bij had was een setje Campagnolo Gran Sport derailleurs met verstellers, zwarte aluminium spatborden, Weinmann 810 remhoeven, bagagedrager en nog wat boutjes. Het balhoofdstel zat nog aan de fiets, net als een Titan zadelpen en flink verweerd zadel.
De restauratie ging voorspoedig, wel kwam ik bij de demontage van de voorvork er achter dat de onderste balhoofdcup lossig in het frame zat. Gelukkig had ik van hetzelfde merk (TWF) nog een losse cup liggen, die wel 'pakt', dus heb ik die in het frame geperst. Ik had wielen met snelspanners gebouwd, maar achteraf bleken de patten niet geschikt (te dun om te kunnen knijpen). Maar gelukkig had ik lang geleden van een ander vriendelijk lid een mooie wielenset gekregen met FB naven. Deze uiteindelijk gemonteerd en dat ging goed. Het Stronglight cranckstel kreeg ik van een groen overgekalkte sloopfiets, dus dat was nog flink krabben en borstellen om het toonbaar te krijgen. Eigenlijk wilde ik het 50t blad vervangen en had al een vervanger gekocht, deze bleek niet te passen, omdat de originele een smallere verzinking voor de boutjes had en de vervanger geschikt was voor inbusbladbouten. Dus weer één stap vooruit en twee weer achteruit. Oude blad dus maar weer gemonteerd, die kon nog wel een rondje mee. Het was een hele klus uit te vogelen wat paste en hoe alles te monteren, maar het is een nette klassieke 2x4 speed geworden.
De onderdelen die ik er los bij had was een setje Campagnolo Gran Sport derailleurs met verstellers, zwarte aluminium spatborden, Weinmann 810 remhoeven, bagagedrager en nog wat boutjes. Het balhoofdstel zat nog aan de fiets, net als een Titan zadelpen en flink verweerd zadel.
De restauratie ging voorspoedig, wel kwam ik bij de demontage van de voorvork er achter dat de onderste balhoofdcup lossig in het frame zat. Gelukkig had ik van hetzelfde merk (TWF) nog een losse cup liggen, die wel 'pakt', dus heb ik die in het frame geperst. Ik had wielen met snelspanners gebouwd, maar achteraf bleken de patten niet geschikt (te dun om te kunnen knijpen). Maar gelukkig had ik lang geleden van een ander vriendelijk lid een mooie wielenset gekregen met FB naven. Deze uiteindelijk gemonteerd en dat ging goed. Het Stronglight cranckstel kreeg ik van een groen overgekalkte sloopfiets, dus dat was nog flink krabben en borstellen om het toonbaar te krijgen. Eigenlijk wilde ik het 50t blad vervangen en had al een vervanger gekocht, deze bleek niet te passen, omdat de originele een smallere verzinking voor de boutjes had en de vervanger geschikt was voor inbusbladbouten. Dus weer één stap vooruit en twee weer achteruit. Oude blad dus maar weer gemonteerd, die kon nog wel een rondje mee. Het was een hele klus uit te vogelen wat paste en hoe alles te monteren, maar het is een nette klassieke 2x4 speed geworden.