Fiets- en brommermuseum Wim van Zee, Loo (Bathmen), Overijssel

In deze rubriek staat iedere maand een andere 'vondst' centraal.
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Fiets- en brommermuseum Wim van Zee, Loo (Bathmen), Overijssel

Bericht door fietshobbyist »

In Loo is een privé museum van een gepensioneerde man, die een handel had in tweewielers in Bathmen.
Dat wist ik al erg lang en stond zeeer lang geleden zelfs al eens voor zijn deur - helaas dicht, op dat moment. Vorig jaar hoorde ik dat hij nog steeds leeft en het museum nog steeds bestaat en ... dat de man in kwestie op dat moment 91 jaar bleek te zijn. Een beetje opschieten met een bezoek dus!
Ik besloot dat te koppelen aan een fietstocht, zodra er in 2024 een dag zou komen waarop de atmosfeer weer een beetje geschikt zou zijn voor een dagtocht.
Op 14 maart was dat zover - nota bene in mijn meest beruchte maand van het jaar ...
Van Zee bouwde een flinke garage bij aan zijn huis voor zijn verzameling.
Bettinkdijk Loo, Fiets- en brommermuseum Wim van Zee, WtC 2024 - (21) S.jpg
Museum Wim van Zee, Bettinkdijk 4, Loo

Vanwege de limiet op fotogrootte laat ik het bij één foto. Er hangt een parafiets en achterin is een Roulandt uit 1981 te zien - de ontwerper heet Aart Roelandt. Van Zee heeft ook allerlei bellen, lampen en dynamo's.
Afgezien van het feit, dat dit een interessant museum is, maakte Van Zee ook kenbaar dat hij vanwege zijn leeftijd wel wat wil verkopen - dus niet alles.

Ik heb hem voorgesteld en daarbij beloofd dat ik zijn museum, het bestaan ervan, zou gaan vermelden op dit forum - bij deze. Een telefoonnummer heb ik niet van hem en ze zijn niet 'gecomputeriseerd'.
De loop naar het museum komt normaal altijd pas op gang als de toeristenstroom naar Salland op gang komt maar het is op zich altijd wel te bezoeken.
Dus, wie nieuwsgierig is geworden wat er onder dat doek zit, moet zelf gaan kijken. ;)

Van alles wat er te zien valt, vond ik één ding het meest bijzonder en daarom bij deze:
Bettinkdijk Loo, Fiets- en brommermuseum Wim van Zee, WtC 2024 - (6) S.jpg
Een rijwielbelastingplaatje met een gat in de vorm van een ster. Volgens Van Zee 'voor diplomaten die gebruik maakten van een dienstfiets'.
Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fiets- en brommermuseum Wim van Zee, Loo (Bathmen), Overijssel

Bericht door Durabo88 »

Erg fraai en leuk dat het nog bestaat.

En dan had je nog het belastingplaatje met een gat, die gratis voor werklozen was. Zo werd je vroeger flink gestigmatiseerd.
Sportief fietsend!
Beau-Velo
Berichten: 317
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Fiets- en brommermuseum Wim van Zee, Loo (Bathmen), Overijssel

Bericht door Beau-Velo »

Leuk die privé collecties. Maar waar gaat het naartoe als die man er niet meer is?
Goed dat dit nu onder de aandacht is gebracht.
Las laatst ook over een verzamelaar in Sint Truiden België. Die man is ook in de 90 en schijnt de grootste collectie balhoofd plaatjes ter wereld te hebben. En ook op afspraak te bezoeken. Maar ook zal dan binnenkort moeten gebeuren.
Een collectie DDR auto’s van een voormalig dealer ook in België en ook hoog bejaard. Zelfde verhaal.
Best jammer en best triest die vergrijzing.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Fiets- en brommermuseum Wim van Zee, Loo (Bathmen), Overijssel

Bericht door marco verbaant »

Beau-Velo schreef: 27 mar 2024, 20.15 Leuk die privé collecties. Maar waar gaat het naartoe als die man er niet meer is?
Goed dat dit nu onder de aandacht is gebracht.
Las laatst ook over een verzamelaar in Sint Truiden België. Die man is ook in de 90 en schijnt de grootste collectie balhoofd plaatjes ter wereld te hebben. En ook op afspraak te bezoeken. Maar ook zal dan binnenkort moeten gebeuren.
Een collectie DDR auto’s van een voormalig dealer ook in België en ook hoog bejaard. Zelfde verhaal.
Best jammer en best triest die vergrijzing.
Dat sterkt mij in het niet nastreven van meer (klassieke) fietsen. De vaak besproken n+1 gaat geheel aan mij voorbij. Voor jezelf is het leuk, maar ik realiseer me dat je er tegelijkertijd je nageslacht mee op"zadel"t om er ook weer op een min of meer verantwoorde manier van af te komen. Ik probeer daarom te genieten van het hier en nu, en ik geniet van het opknappen net zoveel als van het feit dat een volgende liefhebber er ook weer van kan genieten. Het grootste voordeel is wel dat je voor jezelf altijd het mooiste exemplaar weet over te houden. Immers, komt er weer een mooiere op je pad, dan houdt je die aan, en kan de numero uno van tot dat moment weer uitzien naar elders. :D :D :D :D
Beau-Velo
Berichten: 317
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Fiets- en brommermuseum Wim van Zee, Loo (Bathmen), Overijssel

Bericht door Beau-Velo »

Ja dat met één fiets gaat hier echt niet lukken maar mijn beperkte ruimte maakt ten eerste een ster in puzzelen om ze kwijt te kunnen maar maakt ook dat er een doorstroom plaats vind. Het bouwen is leuker als houwen gaat hier ook wel op.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Fiets- en brommermuseum Wim van Zee, Loo (Bathmen), Overijssel

Bericht door marco verbaant »

Het is hier doorgaans ook wel meer dan één fiets, Beau-Velo. Mijn "gewone" 21e eeuw racefiets en een klassieke racert. Dat is dé standaard voorraad. Daarnaast lopen er altijd wel meerdere projectjes.Wordt een tikkeltje nerveus als er niks op de plank ligt. Maar doorgaans met het oogmerk om weer te verdwijnen. Ik koop in voor weinâgh (nog de Haagse inslag) en verkoop voor net iets meer. Eigenlijk houd ik aan de hobby altijd een beetje geld (en een gelukkig gevoel) over....
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Fiets- en brommermuseum Wim van Zee, Loo (Bathmen), Overijssel

Bericht door wimjansen »

Fietsen is leuk, het bouwen en repareren en het verzamelen er van ook. vind ik in elk geval. Zodat interessant (rijdend/rijdbaar) erfgoed in elk geval niet meteen bij het oud ijzer terecht komt. En niets is voor de eeuwigheid, reëel gesproken, dus er komt altijd wel weer een liefhebber om het fietsje een tijdje over te nemen. Bovendien constateer ik dat de schare liefhebbers groeit, waarmee een mate van continuïteit verzekerd is. Dus ga gerust door, om met Stalmeester Wim Sonneveld (1973) te spreken: er is al genoeg waardevols naar de kl.ten gegaan....
DCR gaat nooit verloren....
Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fiets- en brommermuseum Wim van Zee, Loo (Bathmen), Overijssel

Bericht door Durabo88 »

Iemand zal toch wat fietsen moeten opslaan voor het nageslacht, anders gaan ze naar IJmuiden. Ik heb slechts een bescheiden ruimte voor wat fietsen, dus ik bewaar enkel wat heel bijzondere exemplaren. Bovendien is de vijver met oude op maat gemaakte sportfietsen toch maar een kleine vijver, waar slechts enkele keren per jaar iets in komt boven drijven.
Sportief fietsend!
Beau-Velo
Berichten: 317
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Fiets- en brommermuseum Wim van Zee, Loo (Bathmen), Overijssel

Bericht door Beau-Velo »

Hier is het motto handen vuil kop leeg! Er een stukje op fietsen is ook leuk.
Rijk zal ik er niet van worden.
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Fiets- en brommermuseum Wim van Zee, Loo (Bathmen), Overijssel

Bericht door fietshobbyist »

Durabo88 schreef: 27 mar 2024, 14.54 het belastingplaatje met een gat
Het klinkt me zo langzamerhand als een mantra in mij oren maar die heeft hij ook wel. Ik zag het trouwens nooit eerder. Hij heeft ze alle wel, van 1924 tot 1941-'42.
Met een kleine vijl kon je je status anders behoorlijk opvij(ze)len!

Mooie respons trouwens, op dit draadje - dank u, allen.
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 31 mar 2024, 10.04, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie