gehardheid bepalen

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Bandenplakker
Berichten: 515
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

gehardheid bepalen

Bericht door Bandenplakker »

Beste kenners,

Ik ben -voor de lol- met een Helicomatic-naaf bezig, die op het net wisselende beoordelingen krijgt.
Ik ben van plan om hem schoon te maken en er nieuwe (5/32"-)kogels in te steken, maar dat heeft weinig zin als de cups en de conussen (zien er op het oog redelijk uit) niet hard genoeg zijn, zoals sommige mensen beweren.

is er een methode om zonder bijzondere hulpmiddelen de mate van gehardheid te bepalen van conussen en lagerschalen?
Ik ging ervan uit dat er verschillende mates van gehardheid bestaan; na even zoeken blijkt dat inderdaad zo te zijn.

Dirk
m-gineering
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: gehardheid bepalen

Bericht door m-gineering »

Bandenplakker schreef: 1 apr 2024, 16.52 Beste kenners,

Ik ben -voor de lol- met een Helicomatic-naaf bezig, die op het net wisselende beoordelingen krijgt.
Ik ben van plan om hem schoon te maken en er nieuwe (5/32"-)kogels in te steken, maar dat heeft weinig zin als de cups en de conussen (zien er op het oog redelijk uit) niet hard genoeg zijn, zoals sommige mensen beweren.

is er een methode om zonder bijzondere hulpmiddelen de mate van gehardheid te bepalen van conussen en lagerschalen?
Ik ging ervan uit dat er verschillende mates van gehardheid bestaan; na even zoeken blijkt dat inderdaad zo te zijn.

Dirk
Er zijn setjes vijlen waarmee je kunt proberen welke vijl net wel/net niet 'pakt'
Zijn aanzienlijk duurder dan die ene euro aan fietskogels

(Helicomatic was anders, dus voor de gemiddelde fietsenmaker/prutser was dat uiteraard voldoende reden om het genadeloos af te branden)
/Marten
Plaats reactie