Deuk uit frame halen. Hoe?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Cyclissimo
Berichten: 580
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Deuk uit frame halen. Hoe?

Bericht door Cyclissimo »

Heeft iemand een goede tip om een deuk uit een frame te krijgen?

Ik herinner me een restauratieverslag, jaren geleden in het clubblad, waarbij iemand een spijker in de deuk laste en vervolgens na verhitting de buis weer rechttrok.

Is dat ook te doen met dunne reynoldsbuis?

En is er iemand hier die dat zou kunnen doen? Of, beter nog, het mij kan leren :geek:
m-gineering
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Deuk uit frame halen. Hoe?

Bericht door m-gineering »

Cyclissimo schreef: 2 apr 2024, 16.46 Heeft iemand een goede tip om een deuk uit een frame te krijgen?

Ik herinner me een restauratieverslag, jaren geleden in het clubblad, waarbij iemand een spijker in de deuk laste en vervolgens na verhitting de buis weer rechttrok.

Is dat ook te doen met dunne reynoldsbuis?

En is er iemand hier die dat zou kunnen doen? Of, beter nog, het mij kan leren :geek:
eerste vraag is uiteraard wat voor deuk en waar. De typische 'druk in bovenbuis door het stuur' kun je vaak een eind wegkrijgen door de buis te klemmen en te rollen in stalen buis blokken. Het laatste restje deuk vullen met zilver
/Marten
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 685
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Deuk uit frame halen. Hoe?

Bericht door wimjansen »

Is het niet beter, althans wanneer er door de deuk geen vervorming van de geometrie is veroorzaakt, om die op z'n ouderwets te vullen en vlak te polijsten? De eigenschappen van het materiaal worden dan niet aangetast en het lijkt me ook een simpeler ingreep. Uiteraard gaat dat bij een krom frame niet lukken :D
DCR gaat nooit verloren....
Willemklaassen
Berichten: 97
Lid geworden op: 29 dec 2018, 18.16

Re: Deuk uit frame halen. Hoe?

Bericht door Willemklaassen »

Ik heb een deuk in de zadelbuis kunnen uitdeuken met een aangepaste zadelpen van een Bridgestone fiets( deze zadelpen werkt exact hetzelfde als een stuurpen van een fiets.
Ik heb de zadelpen verlengd met een los stukje buis en een lange draadeind.
Met tape heb ik de diepte van de deuk gemarkeerd op mijn gereedschap.
Toen de deuk er uit gehaald door de tool( de zadelpen dus) op de exact juiste diepte en oriëntatie van de deuk te zetten en vervolgens de stuurpen aan te draaien.
Het werkte perfect, de deuk was er 100 % uit.
Het betrof een deuk in Reynolds 531 buis.
Helaas lukt dit alleen in een zadelbuis of een balhoofd buis
Cyclissimo
Berichten: 580
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Deuk uit frame halen. Hoe?

Bericht door Cyclissimo »

m-gineering schreef: 2 apr 2024, 18.23 eerste vraag is uiteraard wat voor deuk en waar. De typische 'druk in bovenbuis door het stuur' kun je vaak een eind wegkrijgen door de buis te klemmen en te rollen in stalen buis blokken. Het laatste restje deuk vullen met zilver
Goed punt!
Het is in dit geval een dergelijk soort deuk. Niet in zadelbuis of balhoofd helaas... geen knik in het frame o.i.d.
Ik zat ook aan iets dergelijks te denken. Maar wat bedoel je met stalen buisblokken?
Cyclissimo
Berichten: 580
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Deuk uit frame halen. Hoe?

Bericht door Cyclissimo »

wimjansen schreef: 2 apr 2024, 19.08 Is het niet beter, althans wanneer er door de deuk geen vervorming van de geometrie is veroorzaakt, om die op z'n ouderwets te vullen en vlak te polijsten? De eigenschappen van het materiaal worden dan niet aangetast en het lijkt me ook een simpeler ingreep. Uiteraard gaat dat bij een krom frame niet lukken :D
Klein deukje moet dat kunnen, maar met een wat grotere deuk hou je snel randen over die verder naar buiten zijn geduwd, waardoor je een bobbel maakt als je het vult.
Cyclissimo
Berichten: 580
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Deuk uit frame halen. Hoe?

Bericht door Cyclissimo »

Willemklaassen schreef: 2 apr 2024, 19.52 Ik heb een deuk in de zadelbuis kunnen uitdeuken met een aangepaste zadelpen van een Bridgestone fiets( deze zadelpen werkt exact hetzelfde als een stuurpen van een fiets.
Ik heb de zadelpen verlengd met een los stukje buis en een lange draadeind.
Met tape heb ik de diepte van de deuk gemarkeerd op mijn gereedschap.
Toen de deuk er uit gehaald door de tool( de zadelpen dus) op de exact juiste diepte en oriëntatie van de deuk te zetten en vervolgens de stuurpen aan te draaien.
Het werkte perfect, de deuk was er 100 % uit.
Het betrof een deuk in Reynolds 531 buis.
Helaas lukt dit alleen in een zadelbuis of een balhoofd buis
Klinkt goed voor een andere plek! Ik neem aan dat je bedoelt dat de zadelpen uitzet door het aandraaien van de (expander)bout? Ik heb er ook zo een uit een aluminium Vitus frame.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 643
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Deuk uit frame halen. Hoe?

Bericht door marco verbaant »

Ik heb wel eens een deukje uit de bovenbuis van een oude Cannondale racefiets gehaald met kneedbaar metaal, wat vijlen en schuren en overspuiten. Met mijn Jabo vorig jaar stond ik ook voor dat dilemma. Ik heb de deuk toen in ere gehouden. Het maakt het ook wel een beetje heroïscher. Aan een oude fiets mag je ook wel zien dat hij geleefd heeft, toch...? :D
Bijlagen
jabo 2.jpg
Plaats reactie