Welke kleur buitenkabels.

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
frankhunneman
Berichten: 3
Lid geworden op: 7 apr 2024, 12.41

Welke kleur buitenkabels.

Bericht door frankhunneman »

Hallo,

Wie kan mij vertellen welke kleur buitenkabel gebruikt moet worden?
Op sommige oude fietsen zat er een witte/grijze buitenkabel op.
Op iets nieuwere een zwarte buitenkabel volgens mij.

Zijn hier ook enkel stel regels voor? met betrekking tot merk en/of bouwjaar?

Ben momenteel zelf met een Gazelle kruisframe fiets bezig.
Het is een grijs/creme kleurig frame. uit circa 1956 met SA trommelremmen en stang remmen.
Er zit nu een zwart buitenkabeltje op.
Maar wat zal er destijds origineel opgezeten hebben?
Er zitten ook witte handvatten en wit stuur bumpertje op.

Alvast bedankt,
Bijlagen
20240402_200708 (2).jpg
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Welke kleur buitenkabels.

Bericht door Fongers1952 »

Ik heb zelf ook een Gazelle Kruisframe uit 1955 in de kleur grijs/groen. De handvatten zijn wit en de versnellingskabel is grijs. Bij mijn weten hadden in die jaren alle fietsen grijze versnellingskabels, maar goed, dat weet ik niet zeker.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Durabo88
Berichten: 2553
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Welke kleur buitenkabels.

Bericht door Durabo88 »

Zwart, grijs en wit waren volgens mij de meest voorkomende kleuren, naar keuze wat het beste bij de kleur van de lak paste.
Sportief fietsend!
frankhunneman
Berichten: 3
Lid geworden op: 7 apr 2024, 12.41

Re: Welke kleur buitenkabels.

Bericht door frankhunneman »

Zelf vindt ik ook een grijze buitenkabel ook wel het mooist bij de frame kleur en bij de overige onderdelen passen.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 643
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Welke kleur buitenkabels.

Bericht door marco verbaant »

Bij het opknappen van retro-klassieke racefietsen pas ik graag klassieke grijze buitenkabels toe. Maar als het even kan oriënteer ik me bij oude fietsen ook wel even foto's of catalogi. Vaak probeer ik op die fietsen ook wel de bestaande kabels te hergebruiken. Soms moet ik er dan een knikje afknippen bij de remgrepen vaak, en even met wat olie "doorspuiten". De oude kabels met ronde spiralen hebben mijn voorkeur over de wat jongere platte spiralen. Eerstgenoemde blijken vaak soepeler. Nog mooier is het als ze een ouderwetse aan de buitenzijde van het plastic hebben.
(bijgaande foto - met dank aan de firma Verhoeven uit Dussen)
Bijlagen
baby-bleu_1.jpg
Cyclissimo
Berichten: 580
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Welke kleur buitenkabels.

Bericht door Cyclissimo »

Het verschilt nogal. Veelal was het bij de fiets afgestemd.

In mijn beleving hebben dergelijke oude Gazelles in kleur, waarvoor extra betaald moest worden, geen zwarte onderdelen. En werden zelfs alle kleine onderdelen die normaal zwart zouden zijn geweest (remankerplaat, dynamobeugel, zadelframe, etc.) ook in kleur gelakt. Tenzij ze zilverkleurig waren uitgevoerd.
Die logica volgend zou je kunnen zeggen dat er geen zwarte kabel op heeft gezeten. En dus grijs/zilver of wit. Staat ook wel het mooiste.

Afstemmen met je handgrepen. Die er nu opzitten lijken wat modern, al is de foto vaag..

In de jaren 50 hebben de meeste fietsen zilvergrijze remkabels. Volgens mij omdat bijv. Weinmann de kabels in die kleur met de remmen meeleverde. Ook derailleurs werden bijvoorbeeld al met kabels erbij geleverd. Ook meestal zilvergrijs of gewoon gegalvaniseerd spiraal.

Zwart is in de jaren 70 en 80 wel de standaard ja. Behalve dan weer bij racefietsen die toen juist meestal gekleurde kabels hadden, maar dat kwam al eerder...
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 643
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Welke kleur buitenkabels.

Bericht door marco verbaant »

Inderdaad (zoals Cyclissimo aangeeft) ook vaak wel merkafhankelijk én ook modegevoelig. Peugeot paste begin jaren 70 graag en vaak witte kabels toe op hun race- en toerfietsen. Jaren later vaak weer zwart. Die witte is wat ik bij oude Peugeot's van die leeftijd ook graag toepas. Als het even kan de originele kabels, al zijn die vaak een beetje groezelig ;)
Bijlagen
Thumbnail_20240328_000001.jpg
Plaats reactie