Singer, overgangsmodel van rond 1898
-
- Berichten: 471
- Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13
Re: Singer, overgangsmodel van rond 1898
Hallo Maarten,
Ik zet de fietsen in de auto,tot morgen,
Groetjes Hans
Ik zet de fietsen in de auto,tot morgen,
Groetjes Hans
Re: Singer, overgangsmodel van rond 1898
Prachtige fiets Maarten! in dat geval neem ik mijn Humber mee uit 1898
-
- Berichten: 471
- Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13
- Loopt spaak
- Berichten: 455
- Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Re: Singer, overgangsmodel van rond 1898
Pracht exemplaren.
-
- Berichten: 2493
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Singer, overgangsmodel van rond 1898
Ja , en leuk dat zo ver gekomen was gisteren. Met dank aan Maarten voor het idee.
Fijn ook om de gelegenheid te hebben gehad om de cranks op te meten. Dat is bij de herenfiets echt nog aan de orde om dat te veranderen.
De pedaal klemmen zijn heel kenmerkend voor de periode. Anders en duidelijker werkend dan de spieën die Fongers toepaste in die jaren. Beide pedalen hebben rechtse draad wat wel logisch is omdat de klemming volledig zorgt voor het niet loslopen van de cranks.
De pedalen zoals op de Singer van Hans heb ik nog liggen. Ooit eens gekregen van een Engelse kennis. Het zijn incomplete dames modellen maar de tussenbuisjes zijn los en prima in langere versie te maken. De assen voor de rubbers zijn wel te verlengen.
De pedaalassen waren er al niet meer bij.
Kortom , met wat werk zijn er straks twee prima Singer herenpedalen uit het stof herrezen.
Wat aardig is aan de Singer fietsen zijn de conusfixatie met gaatjes/schroefje of kantelen/ kammetjes systeem. Eigenlijk een oeroude safety techniek met duidelijke stapsgewijze afstel mogelijkheid.
Ik had het met Jos nog even over de grootte van het bedrijf Singer. Van safety`s en hoge bi`s zijn vrij veel fietsen overgebleven en samen met Hillman en CMC hadden ze de grootste framenummer combinaties. Een groot bedrijf dus maar van Singer uit de periode na 1892 of daaromtrent zijn best weinig fietsen overgebleven. Zeker 20e eeuwse Singers zijn moeilijk te vinden. Waarschijnlijk zakte de verkoop in elkaar in die periode. Ik wil dat nog eens vergelijken met de 1910 damesfiets die ik heb. Hoeveel fietsen zitten er tussen de herenfiets van 1898 en deze damesfiets.
In 1908 liep het bedrijf op de klippen en kwam er in de loop van 1909 een herstart. mogelijk was de souplesse er na de safety periode een beetje uit bij Singer. Werden ze een beetje ouderwets. Wie zal het zeggen. De herenfiets blinkt qua lager constructie in ieder geval niet uit in moderniteit.
Groeten,
Maarten
Fijn ook om de gelegenheid te hebben gehad om de cranks op te meten. Dat is bij de herenfiets echt nog aan de orde om dat te veranderen.
De pedaal klemmen zijn heel kenmerkend voor de periode. Anders en duidelijker werkend dan de spieën die Fongers toepaste in die jaren. Beide pedalen hebben rechtse draad wat wel logisch is omdat de klemming volledig zorgt voor het niet loslopen van de cranks.
De pedalen zoals op de Singer van Hans heb ik nog liggen. Ooit eens gekregen van een Engelse kennis. Het zijn incomplete dames modellen maar de tussenbuisjes zijn los en prima in langere versie te maken. De assen voor de rubbers zijn wel te verlengen.
De pedaalassen waren er al niet meer bij.
Kortom , met wat werk zijn er straks twee prima Singer herenpedalen uit het stof herrezen.
Wat aardig is aan de Singer fietsen zijn de conusfixatie met gaatjes/schroefje of kantelen/ kammetjes systeem. Eigenlijk een oeroude safety techniek met duidelijke stapsgewijze afstel mogelijkheid.
Ik had het met Jos nog even over de grootte van het bedrijf Singer. Van safety`s en hoge bi`s zijn vrij veel fietsen overgebleven en samen met Hillman en CMC hadden ze de grootste framenummer combinaties. Een groot bedrijf dus maar van Singer uit de periode na 1892 of daaromtrent zijn best weinig fietsen overgebleven. Zeker 20e eeuwse Singers zijn moeilijk te vinden. Waarschijnlijk zakte de verkoop in elkaar in die periode. Ik wil dat nog eens vergelijken met de 1910 damesfiets die ik heb. Hoeveel fietsen zitten er tussen de herenfiets van 1898 en deze damesfiets.
In 1908 liep het bedrijf op de klippen en kwam er in de loop van 1909 een herstart. mogelijk was de souplesse er na de safety periode een beetje uit bij Singer. Werden ze een beetje ouderwets. Wie zal het zeggen. De herenfiets blinkt qua lager constructie in ieder geval niet uit in moderniteit.
Groeten,
Maarten
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 8 jun 2024, 20.23, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2493
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Singer, overgangsmodel van rond 1898
Ik heb nog eens gekeken naar de framenummer opbouw in het eerste decennium en kom op een gemiddelde van 9000 Singers per jaar.
Dat is plm. driemaal zo veel als Fongers kon produceren in die jaren maar dat is naturlijk geen vergelijk. De UK (plus koloniën) waren vele malen groter dan Nederland.
Raleigh produceerde in die eerste 10 jaar 22.000 fietsen in een jaar. Met groeiende cijfers.
Premier, ook een grote firma in de hoge bi tijd maakte in die periode gemiddeld 13000 fietsen per jaar. Rudge kwam met nog grotere sprongen in de framenummers.
Met andere woorden , de aanvankelijk grote firma Singer was begin 20e eeuw al lang niet meer de grootste. Zal dus mogelijk ook haar weerslag hebben op het aantal overgebleven Singers uit die periode rond en na 1900.
Afgelopen maandag nog wat geëxperimenteerd met zadels die ik van Maarten B heb geleend . En de banden eens opgepompt wat tot mijn verbazing nog lukte ook.
Tot er later in de avond een luide knal volgde. Het canvas bleek te zeer vergaan om de druk van de binnenband te kunnen weerstaan.
Gelukkig was er nog zo`n 622 band met redelijke ballon hier op voorraad. Die ligt er nu om en bij gelegenheid ook maar de vooras schoongemaakt en van vet voorzien.
Typisch safety systeem , dat vierkant op de as om het afstellen te vergemakkelijken. Zit vast op de as en de andere kant is de afstel conus.
Gelukkig nog in goede staat qua lagerwerk.
Groeten,
Maarten
Dat is plm. driemaal zo veel als Fongers kon produceren in die jaren maar dat is naturlijk geen vergelijk. De UK (plus koloniën) waren vele malen groter dan Nederland.
Raleigh produceerde in die eerste 10 jaar 22.000 fietsen in een jaar. Met groeiende cijfers.
Premier, ook een grote firma in de hoge bi tijd maakte in die periode gemiddeld 13000 fietsen per jaar. Rudge kwam met nog grotere sprongen in de framenummers.
Met andere woorden , de aanvankelijk grote firma Singer was begin 20e eeuw al lang niet meer de grootste. Zal dus mogelijk ook haar weerslag hebben op het aantal overgebleven Singers uit die periode rond en na 1900.
Afgelopen maandag nog wat geëxperimenteerd met zadels die ik van Maarten B heb geleend . En de banden eens opgepompt wat tot mijn verbazing nog lukte ook.
Tot er later in de avond een luide knal volgde. Het canvas bleek te zeer vergaan om de druk van de binnenband te kunnen weerstaan.
Gelukkig was er nog zo`n 622 band met redelijke ballon hier op voorraad. Die ligt er nu om en bij gelegenheid ook maar de vooras schoongemaakt en van vet voorzien.
Typisch safety systeem , dat vierkant op de as om het afstellen te vergemakkelijken. Zit vast op de as en de andere kant is de afstel conus.
Gelukkig nog in goede staat qua lagerwerk.
Groeten,
Maarten
-
- Berichten: 370
- Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33
Re: Singer, overgangsmodel van rond 1898
Mooi spul!
Freek
Freek
-
- Berichten: 471
- Lid geworden op: 11 feb 2014, 22.13
Re: Singer, overgangsmodel van rond 1898
Hallo Maarten,
Al goed bezig met de Singer , zie dat het stuur gerepareerd of vervangen is en de zadels die ik zondag zag zijn ook wel mooi erop ,succes met het weer in gang brengen van de fiets,
Groetjes Hans
Al goed bezig met de Singer , zie dat het stuur gerepareerd of vervangen is en de zadels die ik zondag zag zijn ook wel mooi erop ,succes met het weer in gang brengen van de fiets,
Groetjes Hans
-
- Berichten: 2493
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Singer, overgangsmodel van rond 1898
Hoi Hans,
Ik heb het handvat er los opgestoken. De buis komt net tot en met de laatste bocht. Vandaar dat dat handvat er op kan.
Maar eronder zit nog geen staal.
Gaat helemaal goed komen. Dit is zo`n restauratie waarbij ik delen van de fiets per gelegenheid kan aanpakken zonder dat heel de fiets uit elkaar moet. Het uiterlijk zal in dit geval ook grotendeels intact blijven. Niet te veel lak of nikkel.
De fiets leent zich er voor. Dat is niet altijd het geval maar hier bij deze wel.
Groetjes,
Maarten
Ik heb het handvat er los opgestoken. De buis komt net tot en met de laatste bocht. Vandaar dat dat handvat er op kan.
Maar eronder zit nog geen staal.
Gaat helemaal goed komen. Dit is zo`n restauratie waarbij ik delen van de fiets per gelegenheid kan aanpakken zonder dat heel de fiets uit elkaar moet. Het uiterlijk zal in dit geval ook grotendeels intact blijven. Niet te veel lak of nikkel.
De fiets leent zich er voor. Dat is niet altijd het geval maar hier bij deze wel.
Groetjes,
Maarten
-
- Berichten: 2493
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Singer, overgangsmodel van rond 1898
Afgelopen dagen weer eens wat aan de Singer gedaan.
Het stuur is weer een geheel met aan twee kanten een uiteinde voor de handvatten. Kurk heb ik inmiddels in huis. Er moeten weer handvatten op komen met celluloid en kurk in het midden.
Vermoedelijk ga ik wijnfles krimpcapsules gebruiken om de uiteinden te maken.
De rem was aardig weggesleten door het remmen. De hele fiets maakt(e) trouwens een afgereden indruk.
Van de trapas was de schroefdraad ( gewoon rechtse draad) totaal uitgelopen aan een kant. de conus kon je er gewoon uitpakken zonder te hoeven draaien. Spiebaan totaal weg aan die kant en cranks die te ruim waren en niet origineel.
Wonderlijk dat ze zo lang zijn door gefietst en de Singer toch niet bij de ijzerboer is beland.
Het remframe waar de blokken is zitten opnieuw gemaakt alleen het middendeel is origineel gebleven. Voor de trapas heb ik een bus gemaakt met de juiste schroefdraad .Gewoon rechtse draad omdat de fixatie met een kammetje onwrikbaar is wat meedraaien van de conus aangaat. download/file.php?mode=view&id=40371
Voor de cranks heb ik een van de twee behouden en een andere crank er bij gezocht. Beide kanten nu met rechtse draad en aan gesoldeerde klemschoefjes. Ook de crankspie gaten moesten verhuizen en er zit een bus in het trapasgat om van 15,8 naar 14,8 mm te gaan. Veel zilversoldeer werk dus. Na het vernikkelen zie je er niets meer van. en de overall sterkte van de crank is redelijk behouden.
De conussen van de trapas zijn wonderlijk goed gebleven. Ik heb een hele aanvaarbare speling op de trapas download/file.php?mode=view&id=40367.
Nu is het tijd voor pedalen .Ik ga die maken van Singer dames pedalen uit de juiste periode. Een toevaligheid dat ik die heb liggen.
Ik ga ze verlengen.
Het stuurslot was ook weer een soldeerklusje. het afgeplatte asje was half weggesleten .eerst in de draaibank afgedraaid en daarna een half buisje er tegen aan gesoldeerd en vernikkeld. Nu werkt het weer als vanoudsdownload/file.php?mode=view&id=40368
De balhoofdconus met klembout voor het stuur en lamphaak was nog origineel vernikkeld.
Ik doe het in stukjes zonder heel de fiets uit elkaar te halen. Dat gaat omdat alles lekker overzichtelijk is en omdat ik de lak ongemoeid wil laten. Dus geen frame en spatborden schuren.Het stuur is weer een geheel met aan twee kanten een uiteinde voor de handvatten. Kurk heb ik inmiddels in huis. Er moeten weer handvatten op komen met celluloid en kurk in het midden.
Vermoedelijk ga ik wijnfles krimpcapsules gebruiken om de uiteinden te maken.
De rem was aardig weggesleten door het remmen. De hele fiets maakt(e) trouwens een afgereden indruk.
Van de trapas was de schroefdraad ( gewoon rechtse draad) totaal uitgelopen aan een kant. de conus kon je er gewoon uitpakken zonder te hoeven draaien. Spiebaan totaal weg aan die kant en cranks die te ruim waren en niet origineel.
Wonderlijk dat ze zo lang zijn door gefietst en de Singer toch niet bij de ijzerboer is beland.
Het remframe waar de blokken is zitten opnieuw gemaakt alleen het middendeel is origineel gebleven. Voor de trapas heb ik een bus gemaakt met de juiste schroefdraad .Gewoon rechtse draad omdat de fixatie met een kammetje onwrikbaar is wat meedraaien van de conus aangaat. download/file.php?mode=view&id=40371
Voor de cranks heb ik een van de twee behouden en een andere crank er bij gezocht. Beide kanten nu met rechtse draad en aan gesoldeerde klemschoefjes. Ook de crankspie gaten moesten verhuizen en er zit een bus in het trapasgat om van 15,8 naar 14,8 mm te gaan. Veel zilversoldeer werk dus. Na het vernikkelen zie je er niets meer van. en de overall sterkte van de crank is redelijk behouden.
De conussen van de trapas zijn wonderlijk goed gebleven. Ik heb een hele aanvaarbare speling op de trapas download/file.php?mode=view&id=40367.
Nu is het tijd voor pedalen .Ik ga die maken van Singer dames pedalen uit de juiste periode. Een toevaligheid dat ik die heb liggen.
Ik ga ze verlengen.
Het stuurslot was ook weer een soldeerklusje. het afgeplatte asje was half weggesleten .eerst in de draaibank afgedraaid en daarna een half buisje er tegen aan gesoldeerd en vernikkeld. Nu werkt het weer als vanoudsdownload/file.php?mode=view&id=40368
De balhoofdconus met klembout voor het stuur en lamphaak was nog origineel vernikkeld.
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 8 jun 2024, 20.30, 4 keer totaal gewijzigd.