SA 3v AW naaf demonteren

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Fredkorpel
Berichten: 121
Lid geworden op: 15 dec 2021, 13.09
Locatie: Roosendaal

SA 3v AW naaf demonteren

Bericht door Fredkorpel »

Vandaag heb ik een SA 3v AW-naaf uit 1960 in een aluminium velg gespaakt. Deze velg heb ik via dit forum gevonden (van Piet Munsters), en deze paste precies bij het wiel dat al in de Empo omafiets uit 1958 zat. Deze fiets heb ik al een keer op dit forum laten zien en hij is met dit bijna originele wiel zo goed als klaar voor zijn eerste historische rijwieltocht 🙂
Nu heb ik een vraag over het demonteren van de SA naaf. Hoe krijg ik de krans met twee inkepingen los als zo een naaf nog niet in een wiel gespaakt is. Deze krans zit vaak muurvast.
Zie detailfoto.
Ik heb nog een paar naven die gereviseerd moeten worden.

Groeten, Fred
Bijlagen
4AB1AC3C-DB53-46F0-A464-E0B221EACC35.jpeg
12B0BEC7-6F69-4C61-B910-83ED4C68975D.jpeg
Floris91
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Re: SA 3v AW naaf demonteren

Bericht door Floris91 »

lastig om die krans met twee inkepingen los te krijgen, volgens mij is daar toch het Sturmey Archer gereedschap voor bedoeld?
Ik kon hem vrij eenvoudig lostikken met een drevel een paar jaar terug.
Durabo88
Berichten: 2558
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: SA 3v AW naaf demonteren

Bericht door Durabo88 »

Ik heb voor dat type en andere opvolgers jaren geleden speciale sleutels uit de UK laten komen. Niet van SA zelf maar wel maatcorrect. Ik zou als dat niet hoeft niet met de drevel of schroevendraaier gaan slaan. Liever dan een haaksleutel in de juiste omtrek gebruiken. Ik heb wel eens cups met een scheur gezien.
Voor losse naven heb ik lang geleden in de kelder van Cito in Amsterdam een speciale houder gevonden om de ene flens te klemmen. Zodat je ook een losse naaf kan onderhouden.
Sportief fietsend!
m-gineering
Berichten: 1446
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: SA 3v AW naaf demonteren

Bericht door m-gineering »

Fredkorpel schreef: 20 apr 2024, 19.41 Hoe krijg ik de krans met twee inkepingen los als zo een naaf nog niet in een wiel gespaakt is. Deze krans zit vaak muurvast.
Zie detailfoto.
Ik heb nog een paar naven die gereviseerd moeten worden.

Groeten, Fred
Dan moet je het naafhuis tegen houden.
- aantal (9?) spaken in de naaf en een stevige velg aanbrengen, de lagerring tegenhouden (haaksleutel, bankschroef) en met de velg losdraaien
- hardhouten plankje met genoeg spijkers op de juiste plek om het naafhuis op te prikken
- oliefiltersleutel op een flens steken
- naafhuis in de draaibank vastzetten
/Marten
Fredkorpel
Berichten: 121
Lid geworden op: 15 dec 2021, 13.09
Locatie: Roosendaal

Re: SA 3v AW naaf demonteren

Bericht door Fredkorpel »

Dat zijn een paar goede tips. Ik ga die met de spaken en een velg of die met de spijkers en een hardhouten plank proberen.
Bedankt!
Durabo88
Berichten: 2558
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: SA 3v AW naaf demonteren

Bericht door Durabo88 »

Een stuk aluminium of messing als drevel is misschien wel zacht genoeg.

Ik wil je wel even complimenteren voor het gebruik vd spaakkopringen bij de flensen. Iets wat echt noodzakelijk is om bij zulke smalle scherpe flensen om je spaken heel te houden.
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2558
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: SA 3v AW naaf demonteren

Bericht door Durabo88 »

Vergeet vooraf niet de linker conus los te draaien!
Sportief fietsend!
Beau-Velo
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: SA 3v AW naaf demonteren

Bericht door Beau-Velo »

Durabo88 schreef: 20 apr 2024, 23.44 Een stuk aluminium of messing als drevel is misschien wel zacht genoeg.

Ik wil je wel even complimenteren voor het gebruik vd spaakkopringen bij de flensen. Iets wat echt noodzakelijk is om bij zulke smalle scherpe flensen om je spaken heel te houden.
Das een goeie had ik nog niet eerder gezien. Heb een SA Steellite 3 speed trommelrem naafje waarvan om de haverklap nieuwe rvs spaken in breken. M3 ringen gebruiken?
Durabo88
Berichten: 2558
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: SA 3v AW naaf demonteren

Bericht door Durabo88 »

Wel ringen en misschien zelfs twee dik. Er zijn speciale spaakkopringen, die niet gaan roesten.
Sportief fietsend!
Bandenplakker
Berichten: 516
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: SA 3v AW naaf demonteren

Bericht door Bandenplakker »

Mijn twee centen:

1 De naaf met de as verticaal plaatsen, daarna de (dan horizontale) naad tussen de drijfkop en het naafhuis royaal voorzien van kruipolie of IMAL.
2 Een dag wachten.
3 Tikken/kloppen (niet: beuken) met een schroevedraaier, waarvan het bled even breed is als de groef en een (bij voorkeur kunstof) hamer.
Als je er na aan beide kanten x circa tien tikken geen beweging hebt:
4 Nog een dag wachten.
Als je eenmaal beweging hebt, zou je de drijfkop met de hand moeten kunnen losdraaien.

Dirk
Plaats reactie