Trommelrem

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Jan Overweg
Berichten: 5
Lid geworden op: 8 nov 2022, 12.16

Trommelrem

Bericht door Jan Overweg »

Goedemorgen
De trommelremmen in mijn Phoenix mutaped fiets werken erg slecht. Opschuren hielp ook niks. Een oud fietsenmaker vertelde mij dat de remvoering
uitgehard is. Vervangen is zijn advies. Op de remtrommel staat BR 8 of BF 8. Is hier nog iets voor te verkrijgen ? Of heeft Iemand een andere tip.
Bij voorbaat hartelijk dank voor een reactie.
Groet Jan Overweg.
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 182
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: Trommelrem

Bericht door tdebruin »

Hallo Jan,

Ik heb goede ervaring met rem en -frictie bedrijf Leeuwenkamp in Alkmaar. Je kan de remschoenen opsturen, ze verwijderen de oude (soms nog asbest-houdende) remvoering en plakken nieuwe er op.

Succes!
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3835
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Trommelrem

Bericht door maartenB »

volgens mij is het standaard Sturmey Archer. Haal eens een oude remnaaf open en vergelijk wat erin zit?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Jan Overweg
Berichten: 5
Lid geworden op: 8 nov 2022, 12.16

Re: Trommelrem

Bericht door Jan Overweg »

Goedenavond Heren.
Hartelijk dank voor jullie reacties, en meedenken.
Ik ga eerst de remtrommel loshalen, en kijken wat er inzit.
Als ik het goed begrijp, is de remvoering van Sturmey archer nog gewoon te verkrijgen.

hartelijke groet Jan.
Bandenplakker
Berichten: 521
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Trommelrem

Bericht door Bandenplakker »

Dag Jan,

Als vuistregel hanteer ik: als de remvoeringen geklonken zijn, is er een kans op asbest.
Schuren is dan geen goed idee, zeker niet zonder adembescherming.

Misschien zijn er andere leden die dit kunnen bevestigen of ontkennen (of dat al hebben gedaan elders op dit forum).

Dirk
Plaats reactie