Aangeboden aan onze leden: een echte Brittijn!

Plaats reactie
Floris91
Berichten: 370
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Aangeboden aan onze leden: een echte Brittijn!

Bericht door Floris91 »

Fascinerend, Het is een fiets uit de eerste helft van de jaren 50 uit de fabriek van Brittijn in Nijmegen. Fietsen van dit kleine merk zijn vrij zeldzaam. De gever woont in Overasselt (bij Nijmegen).
IMG_9662.jpeg
IMG_9661.jpeg


Wie weet meer over dit merk?
stan97
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 dec 2022, 17.12

Re: Aangeboden aan onze leden: een echte Brittijn!

Bericht door stan97 »

Aangezien ik uit nijmegen kom heb ik eens gekeken op de site Noviomagus en daar kwam ik dit tegen:

Begin 1939 wordt Gruno/Adek verkocht aan de pas opgerichte NV Rijwiel- en Machinefabriek Brittijn & Lankhorst, gevestigd aan de Graafseweg in Nijmegen. Daarmee komt ook een einde aan de Winschotense rijwielfabriek.

Dus misschien zijn deze fietsen nog wel oud materiaal van gruno?
Brittijn hield zich ook veel bezig met import in de laatste decennia en nadat ze een paar keer over de kop zijn gegaan zijn ze nu actief in de bezorg ebikes markt.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3852
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Aangeboden aan onze leden: een echte Brittijn!

Bericht door maartenB »

Interessante aanvulling. Op Rijwiel.net is te lezen dat Gruno en Adek fietsen vanaf 1939 inderdaad uit de Brittijn en Lankhorst fabriek in Nijmegen komen. Brittijn en Lankhorst krijgen echter ruzie: "Dit meningsverschil leidt uiteindelijk tot het vertrek van Brittijn in 1947. Hij wordt door Lankhorst uitgekocht en gaat door met een eigen framebouwerij aan de Ooijschedijk in Nijmegen. In 1956 verkoopt Brittijn deze weer en blijft een rijwielgrossierderij over die nu nog bestaat."

Deze fiets is dus waarschijnlijk (ook al vanwege het vrij moderne balhoofdplaatje) van na de splitsing in 1947. Mijn gok is dat de fiets ook van na 1956 is, maar dat kan ik niet hard maken.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 671
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Aangeboden aan onze leden: een echte Brittijn!

Bericht door jrietveld »

De fiets is van voor 1956 omdat Brittijn in dat jaar stopte met rijwielprodcutie (en alleen grossier werd). Famebouw en uitvoering duiden op begin jaren 50. De fiets is nog steeds beschikbaar! (alleen al de moeite waard vanwege het balhoofdplaatje).
m-gineering
Berichten: 1457
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Aangeboden aan onze leden: een echte Brittijn!

Bericht door m-gineering »

jrietveld schreef: 17 mei 2024, 15.52 De fiets is van voor 1956 omdat Brittijn in dat jaar stopte met rijwielproductie (en alleen grossier werd).
Ik weet niks van Brittijn, maar als een bedrijf stopt met frameproductie en overgaat op groothandel, en ze hebben nog een hele la vol met transfers en stapels oude klanten, dan is de stap naar een plakmerk niet groot
/Marten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3852
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Aangeboden aan onze leden: een echte Brittijn!

Bericht door maartenB »

ik zie nu dat de moer bovenop de lamphaak op het balhoofd typisch het model is van Gruno Adek, het zit ook op de 1953-54 kruisframe. https://oudefiets.nl/fietsfotos/365/
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Beau-Velo
Berichten: 333
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Aangeboden aan onze leden: een echte Brittijn!

Bericht door Beau-Velo »

We zijn allemaal wat wijzer geworden maar nog geen liefhebber voor deze fiets of het balhoofd plaatje?
Op een of ander manier willen parallel frames niet zo onder de liefhebbers van de oude fiets?
Durabo88
Berichten: 2593
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Aangeboden aan onze leden: een echte Brittijn!

Bericht door Durabo88 »

Ik denk eerder dat er te weinig dames zijn om al die damesfietsen te verzamelen. ;)
Sportief fietsend!
Floris91
Berichten: 370
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Re: Aangeboden aan onze leden: een echte Brittijn!

Bericht door Floris91 »

is hier nog interesse voor?
Plaats reactie