Aangenaam

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Yancomotief92
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mar 2024, 21.36

Aangenaam

Bericht door Yancomotief92 »

Hallo allemaal, een (min of meer) nieuw lid hier. Sinds ik anderhalve maand geleden 'bij de club' ben gekomen heb ik vooral de documentatiebank doorgespit en me natuurlijk vergaapt aan al het fraais dat hier op dit forum tentoongespreid wordt. Mijn voorliefde gaat uit naar de sport- en supersportfietsen uit de periode 1950-1965.

Hierbij ook een foto van mijn eerste opknapproject. Een Locomotief Tour d'Italia uit 1957, die eind vorig jaar vrij lang op Marktplaats heeft gestaan en waar ik inmiddels erg aan gehecht ben. Er zat een naaf zonder versnellingen in met een nogal gammel freewheel, en die stalen velgen met velgremmen remden ook niet heel lekker. Ik heb aluminium velgjes gekocht en er een nog heel mooi lopende SA 3-speed uit 1954 in gespaakt.

Verder bezit ik nog een ietwat mottige maar heerlijk fietsende Simplex Cycloïde Sport uit midden vijftig (helaas met een in de loop der jaren gemonteerde reparatie-as ipv de Cycloïde) die ik gebruik voor de dagelijkse ritjes en een Batavus Professional racefiets uit het jaar 1982, en heb ik onlangs een Simplex Novum Super uit begin jaren zestig voor mijn innig geliefde opgeknapt.

Mijn volgende project gaat iets worden met een zwart Joco-frame met velgoptrekrembevestiging dat zo'n twee-drie weken geleden op Marktplaats stond. Daar zal ik binnenkort eens een foto van plaatsen. Het plan is vooralsnog om er een soort luxe-pathracer van te maken met Torpedo Duomatic, maar ik hou me graag aanbevolen voor tips en suggesties!

Hartelijke groet, Jacob
Bijlagen
Afbeelding van WhatsApp op 2024-05-09 om 11.45.38_f44f134c.jpg
Laatst gewijzigd door Yancomotief92 op 9 mei 2024, 19.00, 1 keer totaal gewijzigd.
TonTon
Berichten: 139
Lid geworden op: 11 sep 2023, 18.56

Re: Aangenaam

Bericht door TonTon »

Mooie fiets en welkom bij De Oude Fiets
Durabo88
Berichten: 2596
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Aangenaam

Bericht door Durabo88 »

Welkom, wij delen dezelfde liefde voor de oude sportfietsen.
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2596
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Aangenaam

Bericht door Durabo88 »

Wat betreft de zwarte Joco met velgoptrekremmen zou het onbegonnen werk zijn dit weer enigszins origineel bij elkaar te schrapen. Hopelijk is je liggende vork wel sterk genoeg om de kracht van de remarm van je Duomatic op te vangen. Ik zou zelfs geneigd zijn wat aanpassingen aan het frame te maken om gewoon Weinmann velgremmen te kunnen monteren. Keuzes...
Sportief fietsend!
Yancomotief92
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mar 2024, 21.36

Re: Aangenaam

Bericht door Yancomotief92 »

Durabo88 schreef: 9 mei 2024, 20.43 Wat betreft de zwarte Joco met velgoptrekremmen zou het onbegonnen werk zijn dit weer enigszins origineel bij elkaar te schrapen. Hopelijk is je liggende vork wel sterk genoeg om de kracht van de remarm van je Duomatic op te vangen. Ik zou zelfs geneigd zijn wat aanpassingen aan het frame te maken om gewoon Weinmann velgremmen te kunnen monteren. Keuzes...
Ja, dat is dan weer het voordeel van een los frame, je kunt er alle kanten mee op... Wat betreft de sterkte van die liggende vork: het gaat hierbij om een zgn. Joco 'Standing' frame, een erg degelijk frame, niet een met lichtgewicht racebuizen. Maar inderdaad: het zou de eerste niet zijn met een kromgetrokken frame...
Durabo88
Berichten: 2596
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Aangenaam

Bericht door Durabo88 »

Dat risico zit er altijd in bij frames die niet origineel zijn gemaakt voor een terugtrap- of trommelrem.
Sportief fietsend!
Gronam2
Berichten: 144
Lid geworden op: 1 sep 2021, 17.26

Re: Aangenaam

Bericht door Gronam2 »

Ik weet uit ervaring dat de Locomotief Tour d'Italia best lekker rijdt. Deze uit 1957 heb ik onlangs verkocht. Ik heb ook nog driemaal Locomotief Tour de France, deraileur en SA 4 speed en nummer drie wil ik ook in duomatic uit gaan voeren. Dat laatste duurt nog even in verband met andere lopende fietsprojecten. In ieder geval welkom bij de club.
Locomotief Tour d'Italia 1957.2.jpg
Durabo88
Berichten: 2596
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Aangenaam

Bericht door Durabo88 »

@Gronam2: Die geanodiseerde blauwe remhendels van Weinmann kom je erg weinig tegen. Ik ken ze ook in het rood.
Sportief fietsend!
Yancomotief92
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mar 2024, 21.36

Re: Aangenaam

Bericht door Yancomotief92 »

Gronam2 schreef: 9 mei 2024, 23.18 Ik weet uit ervaring dat de Locomotief Tour d'Italia best lekker rijdt. Deze uit 1957 heb ik onlangs verkocht. Ik heb ook nog driemaal Locomotief Tour de France, deraileur en SA 4 speed en nummer drie wil ik ook in duomatic uit gaan voeren. Dat laatste duurt nog even in verband met andere lopende fietsprojecten. In ieder geval welkom bij de club.Locomotief Tour d'Italia 1957.2.jpg
Dat is ook een fraai exemplaar met zo te zien hetzelfde kettingschermpje. Zie ik het goed dat uw fiets een verchroomd dragertje heeft? Is dat de originele? Ben wel benieuwd omdat het er erg goed uitziet en ik het op deze Locomotiefs nog niet eerder had gezien
Gronam2
Berichten: 144
Lid geworden op: 1 sep 2021, 17.26

Re: Aangenaam

Bericht door Gronam2 »

Die bagagedrager in chroom was niet origineel. De blauwe was stuk en deze vond ik tweedehands op marktplaats. Verder heb ik ook rvs spatbordstangetjes gemonteerd. Zadelpen is nieuw met nieuw Lepper zadel. Je ziet dat het door de zwart-witte banden van Schwalbe toch ook weer een ander fietsje wordt. De SA 3 versnellingen werkte bij koop niet. Die heb ik helemaal uit elkaar gehaald. Het schroefdraadpinnetje van de stift was gebroken. De boel gesmeerd en een paar druppels olie erin gedaan. Tikte en schakelde als het klokje van Wim van Est... @durabo Die blauwe remhandels waren als nieuw. Daar had altijd een niet-orgineel plastic bescherming omheen gezeten. Overigens remde deze fiets met geribbelde chroomvelgen ook bij nattigheid helemaal niet slecht.
Plaats reactie