Victor spring fork safety
Geplaatst: 21 mei 2024, 18.36
Afgelopen jaar ben ik bezig geweest met een eerste model Victor springfork safety.
De fiets was goed compleet maar met een gebroken voorvelg , veel kapotte spaken en lelijk overgeschilderd.
Uiteindelijk is dit het resultaat geworden. Echt leuk om aan te werken .zo `n vreemde oplossingen en ook niet altijd de meest wijze.
De voorvork met verende kwaliteiten is bijvoorbeeld bij dit eerste model te kort. Het komt er op neer dat de lijn van het balhoofd in de voorwielnaaf uitkomt. het resultaat is een zenuwachtig sturende fiets. Het voorwiel heeft de neiging om te vallen. Hillman Herbert and Cooper had ook safety`s met te rechte vorken. Met een zelfde effect dus.
Een ander raar ding zijn de stangen die van de achterwiellagers naar de trapas lagers lopen. Ze zijn achter gebogen en voor zitten ze gevangen met twee moeren aan beide zijden van de lagers. Bij het afstellen van de ketting dien je de trapas naar voor de draaien maar de stangen willen niet graag in deze hoekverstelling mee bewegen. Bij een tikkie strakker te zetten ketting zal het niet zo`n vaart lopen maar bij een nieuwe ketting en daarbij het volledig opnieuw instellen van de trapas dan kom je die onwilligheid wel tegen.
Allemaal dingen die ze bij het tweede model van de Overman Wheel company wel hebben verbeterd. De vork loopt hier veel verder door naar voor waardoor een een min of meer normale besturing ontstaat en de ketting spanning heeft geen last meer van die onwillige stangen. Ze leerden snel daar in de USA. Overigens wel een fiets met fraaie oplossingen als holle velgen, wielen met gekruiste spaken en spade grip handvaten. Erg leuk om aan te hebben gewerkt.
De fiets was goed compleet maar met een gebroken voorvelg , veel kapotte spaken en lelijk overgeschilderd.
Uiteindelijk is dit het resultaat geworden. Echt leuk om aan te werken .zo `n vreemde oplossingen en ook niet altijd de meest wijze.
De voorvork met verende kwaliteiten is bijvoorbeeld bij dit eerste model te kort. Het komt er op neer dat de lijn van het balhoofd in de voorwielnaaf uitkomt. het resultaat is een zenuwachtig sturende fiets. Het voorwiel heeft de neiging om te vallen. Hillman Herbert and Cooper had ook safety`s met te rechte vorken. Met een zelfde effect dus.
Een ander raar ding zijn de stangen die van de achterwiellagers naar de trapas lagers lopen. Ze zijn achter gebogen en voor zitten ze gevangen met twee moeren aan beide zijden van de lagers. Bij het afstellen van de ketting dien je de trapas naar voor de draaien maar de stangen willen niet graag in deze hoekverstelling mee bewegen. Bij een tikkie strakker te zetten ketting zal het niet zo`n vaart lopen maar bij een nieuwe ketting en daarbij het volledig opnieuw instellen van de trapas dan kom je die onwilligheid wel tegen.
Allemaal dingen die ze bij het tweede model van de Overman Wheel company wel hebben verbeterd. De vork loopt hier veel verder door naar voor waardoor een een min of meer normale besturing ontstaat en de ketting spanning heeft geen last meer van die onwillige stangen. Ze leerden snel daar in de USA. Overigens wel een fiets met fraaie oplossingen als holle velgen, wielen met gekruiste spaken en spade grip handvaten. Erg leuk om aan te hebben gewerkt.