Pagina 1 van 1

Locomotief TdF 1955 trapas

Geplaatst: 10 jun 2024, 13.39
door Yancomotief92
Ik ben sinds kort eigenaar van een Locomotief Tour de France Touring uit 1955 (uitgerust met Sturmey Archer FW vierversnellingsnaaf). Deze fiets is voorzien van een trapas van het merk Brampton. Zou deze origineel kunnen zijn? Ik lees her en der ook dat in deze fietsen een holle trapas werd gezet. Was dat altijd het geval, of misschien alleen bij de derailleurversies? En van welk merk waren deze trapassen dan?
Alvast bedankt!

Re: Locomotief TdF 1955 trapas

Geplaatst: 10 jun 2024, 14.55
door Durabo88
Ik heb in het verleden enkele TdF's gehad met zo'n trapas. Het merk ben ik vergeten, maar ik weet dat het heel dun op het uiteinde van de as stond ingeslagen. Het is een vrij dunwandige as, want er zijn ook wat dikwandigere holle assen van Stronglight en andere. Er is op dit forum vast wel iemand, die even voor je kan kijken welk merk er op zijn/haar trapas van de betreffende fiets staat. In elk geval is het een leuk project en ik wens je veel succes met de revisie/restauratie.

Re: Locomotief TdF 1955 trapas

Geplaatst: 10 jun 2024, 22.27
door m-gineering
Durabo88 schreef: 10 jun 2024, 14.55 Ik heb in het verleden enkele TdF's gehad met zo'n trapas. Het merk ben ik vergeten, maar ik weet dat het heel dun op het uiteinde van de as stond ingeslagen. Het is een vrij dunwandige as, want er zijn ook wat dikwandigere holle assen van Stronglight en andere.
Klinkt als Felix Boehm: https://www.m-gineering.nl/oldtech3.htm

Re: Locomotief TdF 1955 trapas

Geplaatst: 10 jun 2024, 22.45
door Yancomotief92
Beide erg bedankt voor de reactie. Die Boehm-cups op de link van m-gineering, dat zijn inderdaad de cups in mijn fiets! En ook die borgring, die herken je uit duizenden. Dan zal die Brampton-as er later een keer ingezet zijn (helaas). Dus alleen nog ergens een Boehm-as opsnorren (dat zal lastig worden zeker).

Re: Locomotief TdF 1955 trapas

Geplaatst: 17 jun 2024, 13.00
door Cyclissimo
Voor zover ik weet hebben de latere Tour de Frances een Brampton BBA 262 trapas. De oudere zo'n prachtige holle Boehm, met gepatenteerde binnenvorm :)
Ik durf niet te zeggen wanneer men is overgestapt, maar het zou zomaar rond 1955 geweest kunnen zijn ;)

Re: Locomotief TdF 1955 trapas

Geplaatst: 17 jun 2024, 13.47
door Durabo88
Ik heb meerdere TdF's gehad uit die periode. Ze hebben zelfs ook nog kort een Titan stuur gehad, waarbij de remgrepen niet met beugeltjes, maar met een bout en plug aan het stuur zaten gemonteerd.

Re: Locomotief TdF 1955 trapas

Geplaatst: 17 jun 2024, 14.07
door Yancomotief92
Cyclissimo schreef: 17 jun 2024, 13.00 Voor zover ik weet hebben de latere Tour de Frances een Brampton BBA 262 trapas. De oudere zo'n prachtige holle Boehm, met gepatenteerde binnenvorm :)
Ik durf niet te zeggen wanneer men is overgestapt, maar het zou zomaar rond 1955 geweest kunnen zijn ;)
Ha ha, dat zou kunnen. En dat de mijne dan een fusion-model is: Boehm cups, Brampton trapas.
Durabo88 schreef: 17 jun 2024, 13.47 Ik heb meerdere TdF's gehad uit die periode. Ze hebben zelfs ook nog kort een Titan stuur gehad, waarbij de remgrepen niet met beugeltjes, maar met een bout en plug aan het stuur zaten gemonteerd.
Dat is bij deze ook het geval. Heel fraai.
Wat me opvalt is hoe licht het frame is, zelfs met aangelaste bagagedrager.

Re: Locomotief TdF 1955 trapas

Geplaatst: 17 jun 2024, 21.02
door Durabo88
Bij mij zaten er in 1955-56 altijd holle assen in.

Ja leuk heh die sturen met vaste grepen. Bij andere merken ben ik het van Titan nooit tegengekomen.