Productie oer-hollandse fietsen verdwijnt uit Nederland

Voor alle off-topic zaken.
JasperA

Productie oer-hollandse fietsen verdwijnt uit Nederland

Bericht door JasperA »

Artikel NOS: https://nos.nl/artikel/2530494-producti ... -nederland

Koesteren dus die oudjes! ;)
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Fongers1952

Re: Productie oer-hollandse fietsen verdwijnt uit Nederland

Bericht door Fongers1952 »

Eigenlijk vind ik moderne fietsen als bijvoorbeeld Gazelle al heel lang geen Nederlands product meer. Immers alle onderdelen komen uit Azië, hier vindt nog slechts assemblage plaats. Ik denk dat wij als land een grote fout maken door alles uit te besteden.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
theodorus

Bericht door theodorus »

Wie van de forum bezoekers rijden voor het dagelijks gebruik op een Ebike ?
Fredkorpel

Bericht door Fredkorpel »

Ik rijd dagelijks voor woon-werkverkeer, 40 km enkel, op een Klever speed-pedelec. Dit als alternatief voor de auto. Voor al het andere dagelijkse werk in mijn woonplaats heb ik een degelijke Gazelle uit 2006.
Groeten, Fred
jrietveld

Bericht door jrietveld »

Het nieuws dat de productie van gewone toerfietsen uit Nederland verdwijnt is natuurlijk niet van vandaag of gister. Door onze hoge lonen zijn we geen aantrekkelijk land meer voor massaproductie (zoals voor heel veel goederen geldt). Daarbij is de Nederlandse markt in feite te klein voor goedkopere producten van eigen bodem. In de fietsenbranche, zoals ook voor veel andere bracnhes, vindt al zeker 15 jaar een proces van internationalisering plaats, of het nu om Gazelle/Pon of Batavus/Accel/KKR gaat.

Daar staat tegenover dat Nederland een prima vestigingsplek blijft voor hoogwaardig fabricaat. Bedrijven als Urban Arrow, Santos, Azor en Koga (en de nodige andere nichespelers) doen het goed met hun duurdere fietsen voor specifieke doelgroepen. Dat geldt ook voor de e-bikes van Gazelle en Accel. Intussen gaan steeds meer mensen fietsen en is de fiets daarmee nog steeds aan een voortgaande opmars plaats, ook doordat goede fietsen eerder duurder dan goedkoper worden als gevolg van voortgaande productvernieuwing in concurrentie. Voor de consument allemaal goed nieuws lijkt me.

Als je verder doorkijkt is het waarschijnlijk dat er steeds minder fietsen in NL worden gemaakt. Reden temeer, zoals Jasper al opmerkte, om ons fietsend erfgoed (ook van jongere datum) goed te bewaren en te conserveren.

Wel leuk dat er gister op het Journaal een Friese verzamelaar van fietsreclame in beeld was (waarschijnlijk voorheen medewerker van Batavus). De treurnis die hij uitstraalde is gelukkig niet kenmerkend voor de leden van onze club!

groet, Jos
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Het is jammer voor de werkgelegenheid, maar in principe worden in west-Europa al nauwelijks fietsen meer geproduceerd sinds de jaren 90. Met produceren bedoel ik dan dat tenminste het kader (frame) hier moet zijn gemaakt. Enkel de assemblage en het ontwerp worden nog hier gedaan, de rest elders.
Sportief fietsend!
m-gineering

Bericht door m-gineering »

jrietveld schreef: 28 jul 2024, 12.52 Het nieuws dat de productie van gewone toerfietsen uit Nederland verdwijnt is natuurlijk niet van vandaag of gister. Door onze hoge lonen zijn we geen aantrekkelijk land meer voor massaproductie
In Taiwan zijn de lonen ook niet laag, en omvaren over Zuid Afrika is ook niet goedkoop of snel. Maar in Taiwan zijn ze wel efficient met alle toeleveranciers om de hoek. Verbaas me er wel over dat al die spullen naar eerst Turkije of Hongarije slepen, en dan al die lucht naar NL vervoeren - op papier- uitkan. Achteraf weet je hoe het met alle verborgen kosten en opbrengsten zit die niet in het spreadsheet waren meegenomen ;)
/Marten
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Fongers1952 schreef: 27 jul 2024, 19.31 Eigenlijk vind ik moderne fietsen als bijvoorbeeld Gazelle al heel lang geen Nederlands product meer. Immers alle onderdelen komen uit Azië, hier vindt nog slechts assemblage plaats. Ik denk dat wij als land een grote fout maken door alles uit te besteden.
Maar vroeger kwam voor de meeste merken ook alles uit het buitenland: naven, trapassen, cranks, framebuizen, lugs, kettingen, pedalen etc. Echt Nederlandse producten waren met name banden, zadels, fietslampjes, velgen.
non-fixie

Bericht door non-fixie »

JasperA schreef: 27 jul 2024, 17.27 Koesteren dus die oudjes! ;)
De business case daarvoor wordt wel steeds dunner. Waren goedkope fietsen vroeger gelukkig ook gewoon slecht, tegenwoordig heb je die zekerheid niet meer.

Deze Ozark Trail 700C G.1 Explorer krijgt goede reviews en kost slechts $248 ...

Ozark-Trail-700C-G-1-Explorer-Gravel-Bike-Small-Frame-Green-Adult-Unisex.jpg
Ozark-Trail-700C-G-1-Explorer-Gravel-Bike-Small-Frame-Green-Adult-Unisex.jpg (209.4 KiB) 775 keer bekeken
Aad Streng

Bericht door Aad Streng »

Ja, jammer, dat de productie verdwijnt, maar goed te weten dat er heel veel kleinere bedrijven al zijn ontstaan die in Nederland produceren, zoals Jos al opmerkt. Sommige hebben al een zekere historie, zodat het wellicht goed is om die ervaring op te tekenen uit de mond van mensen die erbij betrokken zijn, cq. die het hebben opgericht.

Ben overigens benieuwd hoe het zal gaan met het Batavus museum. Hoop dat het geen herhaling wordt van een paar decennia geleden.
Plaats reactie