Productie oer-hollandse fietsen verdwijnt uit Nederland
Productie oer-hollandse fietsen verdwijnt uit Nederland
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
-
- Berichten: 727
- Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18
Re: Productie oer-hollandse fietsen verdwijnt uit Nederland
Eigenlijk vind ik moderne fietsen als bijvoorbeeld Gazelle al heel lang geen Nederlands product meer. Immers alle onderdelen komen uit Azië, hier vindt nog slechts assemblage plaats. Ik denk dat wij als land een grote fout maken door alles uit te besteden.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Re: Productie oer-hollandse fietsen verdwijnt uit Nederland
Wie van de forum bezoekers rijden voor het dagelijks gebruik op een Ebike ?
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 15 dec 2021, 13.09
Re: Productie oer-hollandse fietsen verdwijnt uit Nederland
Ik rijd dagelijks voor woon-werkverkeer, 40 km enkel, op een Klever speed-pedelec. Dit als alternatief voor de auto. Voor al het andere dagelijkse werk in mijn woonplaats heb ik een degelijke Gazelle uit 2006.
Groeten, Fred
Groeten, Fred
Re: Productie oer-hollandse fietsen verdwijnt uit Nederland
Het nieuws dat de productie van gewone toerfietsen uit Nederland verdwijnt is natuurlijk niet van vandaag of gister. Door onze hoge lonen zijn we geen aantrekkelijk land meer voor massaproductie (zoals voor heel veel goederen geldt). Daarbij is de Nederlandse markt in feite te klein voor goedkopere producten van eigen bodem. In de fietsenbranche, zoals ook voor veel andere bracnhes, vindt al zeker 15 jaar een proces van internationalisering plaats, of het nu om Gazelle/Pon of Batavus/Accel/KKR gaat.
Daar staat tegenover dat Nederland een prima vestigingsplek blijft voor hoogwaardig fabricaat. Bedrijven als Urban Arrow, Santos, Azor en Koga (en de nodige andere nichespelers) doen het goed met hun duurdere fietsen voor specifieke doelgroepen. Dat geldt ook voor de e-bikes van Gazelle en Accel. Intussen gaan steeds meer mensen fietsen en is de fiets daarmee nog steeds aan een voortgaande opmars plaats, ook doordat goede fietsen eerder duurder dan goedkoper worden als gevolg van voortgaande productvernieuwing in concurrentie. Voor de consument allemaal goed nieuws lijkt me.
Als je verder doorkijkt is het waarschijnlijk dat er steeds minder fietsen in NL worden gemaakt. Reden temeer, zoals Jasper al opmerkte, om ons fietsend erfgoed (ook van jongere datum) goed te bewaren en te conserveren.
Wel leuk dat er gister op het Journaal een Friese verzamelaar van fietsreclame in beeld was (waarschijnlijk voorheen medewerker van Batavus). De treurnis die hij uitstraalde is gelukkig niet kenmerkend voor de leden van onze club!
groet, Jos
Daar staat tegenover dat Nederland een prima vestigingsplek blijft voor hoogwaardig fabricaat. Bedrijven als Urban Arrow, Santos, Azor en Koga (en de nodige andere nichespelers) doen het goed met hun duurdere fietsen voor specifieke doelgroepen. Dat geldt ook voor de e-bikes van Gazelle en Accel. Intussen gaan steeds meer mensen fietsen en is de fiets daarmee nog steeds aan een voortgaande opmars plaats, ook doordat goede fietsen eerder duurder dan goedkoper worden als gevolg van voortgaande productvernieuwing in concurrentie. Voor de consument allemaal goed nieuws lijkt me.
Als je verder doorkijkt is het waarschijnlijk dat er steeds minder fietsen in NL worden gemaakt. Reden temeer, zoals Jasper al opmerkte, om ons fietsend erfgoed (ook van jongere datum) goed te bewaren en te conserveren.
Wel leuk dat er gister op het Journaal een Friese verzamelaar van fietsreclame in beeld was (waarschijnlijk voorheen medewerker van Batavus). De treurnis die hij uitstraalde is gelukkig niet kenmerkend voor de leden van onze club!
groet, Jos
Re: Productie oer-hollandse fietsen verdwijnt uit Nederland
Het is jammer voor de werkgelegenheid, maar in principe worden in west-Europa al nauwelijks fietsen meer geproduceerd sinds de jaren 90. Met produceren bedoel ik dan dat tenminste het kader (frame) hier moet zijn gemaakt. Enkel de assemblage en het ontwerp worden nog hier gedaan, de rest elders.
Sportief fietsend!
-
- Berichten: 1508
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Productie oer-hollandse fietsen verdwijnt uit Nederland
In Taiwan zijn de lonen ook niet laag, en omvaren over Zuid Afrika is ook niet goedkoop of snel. Maar in Taiwan zijn ze wel efficient met alle toeleveranciers om de hoek. Verbaas me er wel over dat al die spullen naar eerst Turkije of Hongarije slepen, en dan al die lucht naar NL vervoeren - op papier- uitkan. Achteraf weet je hoe het met alle verborgen kosten en opbrengsten zit die niet in het spreadsheet waren meegenomen
/Marten
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1767
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Productie oer-hollandse fietsen verdwijnt uit Nederland
Maar vroeger kwam voor de meeste merken ook alles uit het buitenland: naven, trapassen, cranks, framebuizen, lugs, kettingen, pedalen etc. Echt Nederlandse producten waren met name banden, zadels, fietslampjes, velgen.Fongers1952 schreef: ↑27 jul 2024, 19.31 Eigenlijk vind ik moderne fietsen als bijvoorbeeld Gazelle al heel lang geen Nederlands product meer. Immers alle onderdelen komen uit Azië, hier vindt nog slechts assemblage plaats. Ik denk dat wij als land een grote fout maken door alles uit te besteden.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 13 okt 2012, 15.41
Re: Productie oer-hollandse fietsen verdwijnt uit Nederland
Ja, jammer, dat de productie verdwijnt, maar goed te weten dat er heel veel kleinere bedrijven al zijn ontstaan die in Nederland produceren, zoals Jos al opmerkt. Sommige hebben al een zekere historie, zodat het wellicht goed is om die ervaring op te tekenen uit de mond van mensen die erbij betrokken zijn, cq. die het hebben opgericht.
Ben overigens benieuwd hoe het zal gaan met het Batavus museum. Hoop dat het geen herhaling wordt van een paar decennia geleden.
Ben overigens benieuwd hoe het zal gaan met het Batavus museum. Hoop dat het geen herhaling wordt van een paar decennia geleden.