LED lichtbolletjes

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Durabo88
Berichten: 2687
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40

LED lichtbolletjes

Bericht door Durabo88 »

Gisteren bestelde ik via Amazon een stuk of 8 lampjes met E10 fitting met ledjes onder het glaasje om eens in een oude koplamp te draaien. Ik heb onlangs één van mijn oldtimers in regelmatig gebruik genomen en wilde 's avonds meer licht hebben. Het gloeilampje vond ik in deze tijd niet meer afdoende, dus vandaar mijn poging het van iets krachtigers te voorzien. Net erin gedraaid en het achterlicht gloeilampje nog ongemoeid gelaten. Hij werkt goed, fel licht en de echte test komt natuurlijk in het donker. Misschien gaat hij nog wat feller schijnen als ik ook het achterlampje vervang, dus dat gaan we ook nog proberen.
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2687
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40

Re: LED lichtbolletjes

Bericht door Durabo88 »

Achter nu ook vervangen. Zowel voor als achter komt er een straal licht uit en zelfs de dynamo lijkt nu wat lichter te draaien, wel zo prettig tijdens het fietsen.
Sportief fietsend!
Enfield
Berichten: 272
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: LED lichtbolletjes

Bericht door Enfield »

6 V?
Durabo88
Berichten: 2687
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40

Re: LED lichtbolletjes

Bericht door Durabo88 »

Jazeker!
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24

Re: LED lichtbolletjes

Bericht door berkers41 »

Kun je de link eens sturen, Yoric?
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Durabo88
Berichten: 2687
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40

Re: LED lichtbolletjes

Bericht door Durabo88 »

Sportief fietsend!
remurk
Berichten: 409
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: LED lichtbolletjes

Bericht door remurk »

Gisteren heb ik bij Amazon een setje van 4 stuks (voor € 7.- ) besteld; vanmiddag kreeg ik het pakje in de brievenbus. Lampjes geven idd veel licht, ook te gebruiken in een klassieke zaklamp. 👍
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 706
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07

Re: LED lichtbolletjes

Bericht door wimjansen »

Is wel bijzonder: dat die lampjes worden ook worden aanbevolen voor zaklantaarns. Maar een zaklantaarn (batterij- of accuvoeding) werkt met gelijkstroom en een fietsdynamo bijna altijd met wisselstroom. LEDs moeten gelijkstroom hebben. Krijg je dan met de fiets de halve lichtopbrengst, of zou er ook nog een gelijkrichter tussen zitten?
DCR gaat nooit verloren....
m-gineering
Berichten: 1508
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46

Re: LED lichtbolletjes

Bericht door m-gineering »

wimjansen schreef: 9 aug 2024, 09.58 Is wel bijzonder: dat die lampjes worden ook worden aanbevolen voor zaklantaarns. Maar een zaklantaarn (batterij- of accuvoeding) werkt met gelijkstroom en een fietsdynamo bijna altijd met wisselstroom. LEDs moeten gelijkstroom hebben. Krijg je dan met de fiets de halve lichtopbrengst, of zou er ook nog een gelijkrichter tussen zitten?
Moeilijk te zeggen, bij Chinezen weet je nooit hoe goedkoop het kon ;) Er staat ook nergens dat AC ok is.
Een Led heeft als diode natuurlijk gelijkstroom uit de goede richting nodig, het kan dus zijn dat ze licht geven op de ene kant van de wisselstroom. Normaal zou je een gelijkrichter willen zien en een degelijke overspanningsbeveiliging omdat fietsdynamo's een hele wilde spanning kunnen geven, ook al staat er 6V op. Die 6v geldt namelijk alleen samen met het 3W verhaal als de dynamo op de juiste manier belast wordt bij een bepaalde rijsnelheid.
Maar 220V uit een naafdynamo lukt ook onder de juiste condities;)

En LED's houden niet van overspanning, dan gaan ze gauw nog even rare kleuren krijgen totdat ze uitgaan
/Marten
Durabo88
Berichten: 2687
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40

Re: LED lichtbolletjes

Bericht door Durabo88 »

De tijd zal het leren, ze zitten erin en we gaan zien hoe lang het feestje duurt. Er komt in elk geval veel meer licht uit dan een gloeilampje.
Sportief fietsend!
Plaats reactie