Pagina 1 van 1
'Italiaanse' ventielen
Geplaatst: 15 aug 2024, 14.34
door Bandenplakker
Bij het opruimen van mijn kelder kwam ik twee oude, maar goede binnenbanden tegen met een model ventiel dat ik nog niet kende, waarvan een zelfs met bijbehorend metalen dopje. Omdat ik nog wist dat ze afkomstig waren van een fiets van een italiaanse kennis van me, heb ik ze maar 'Italiaans' genoemd.
Ik vind het ventiel een beetje een kruising tussen sclaverand/frans en schraeder/auto.
De bijbehorende foto volgt binnenkort.
Dirk
Re: 'Italiaanse' ventielen
Geplaatst: 15 aug 2024, 15.45
door m-gineering
Bandenplakker schreef: ↑15 aug 2024, 14.34
Bij het opruimen van mijn kelder kwam ik twee oude, maar goede binnenbanden tegen met een model ventiel dat ik nog niet kende, waarvan een zelfs met bijbehorend metalen dopje. Omdat ik nog wist dat ze afkomstig waren van een fiets van een italiaanse kennis van me, heb ik ze maar 'Italiaans' genoemd.
Ik vind het ventiel een beetje een kruising tussen sclaverand/frans en schraeder/auto. Wie wil, kan de banden gratis komen afhalen.
De bijbehorende foto volgt binnenkort.
Dirk
Officiele naam is Regina
Re: 'Italiaanse' ventielen
Geplaatst: 15 aug 2024, 16.14
door Bandenplakker
Dankje Marten.
Even zoeken met "Regina valve" leerde me:
[ik citeer
https://www.gearinstant.com/different-t ... ire-valves]
5. Regina Valve
Design: The Regina valve is a rare and vintage valve type. It features a cylindrical metal body with a rubber gasket at the base. A threaded collar secures it in place.
Use: Regina valves were once common on older road and racing bikes, but they have become exceedingly rare in modern cycling.
Advantages:
• None of note, as they are largely obsolete and not suitable for modern cycling applications.
Disadvantages:
• Extremely difficult to find replacement parts or tubes.
• Not suitable for high-pressure tires or tubeless setups.
[einde citaat]
Zoals beloofd:
Wie ze leuk of interessant vindt, kan ze gratis komen halen.
Het zijn Michelin Airstop 650x32A (=ETRTO 32-590 = 26 x 1 3/8 x 1 1/4)-binnenbanden.
Dirk
Re: 'Italiaanse' ventielen
Geplaatst: 15 aug 2024, 17.15
door marco verbaant
De zogenaamde Polenghi ventielen. Ik heb ze op een 50/60 kinderracefietsje wat ik hier pas heb gepost. Ik had ze voor die tijd ook nog nooit gezien...
Re: 'Italiaanse' ventielen
Geplaatst: 15 aug 2024, 18.09
door m-gineering
Bandenplakker schreef: ↑15 aug 2024, 16.14
Het zijn Michelin Airstop 650x32A (=ETRTO 32-590 = 26 x 1 3/8 x 1 1/4)-binnenbanden.
Dirk
Het zijn geschroefde ventielen, dus overzetten in een moderne binnenband met ev een andere maat is ook geen probleem. Je komt ze trouwens ook wel in oude Franse fietsen tegen
Re: 'Italiaanse' ventielen
Geplaatst: 15 aug 2024, 19.45
door non-fixie
m-gineering schreef: ↑15 aug 2024, 18.09
Het zijn geschroefde ventielen, dus overzetten in een moderne binnenband met ev een andere maat is ook geen probleem.
Dat vind ik wel héél erg cool. Dat je eigenlijk gewoon je hele leven kunt doen met één set ventielen. Dodelijk voor de economie, maar wel goed voor de planeet.
Re: 'Italiaanse' ventielen
Geplaatst: 15 aug 2024, 21.23
door marco verbaant
In oudere tuben kom je ze ook nog wel eens tegen, Presta schroefbare ventielen in plaats van die gevulcaniseerde. Vaak zijn tuben bij een lek bij het ventiel niet meer (goed) te repareren. Maar met deze ventielen lukt hij meestal nog wel.

Re: 'Italiaanse' ventielen
Geplaatst: 15 aug 2024, 21.43
door m-gineering
non-fixie schreef: ↑15 aug 2024, 19.45
m-gineering schreef: ↑15 aug 2024, 18.09
Het zijn geschroefde ventielen, dus overzetten in een moderne binnenband met ev een andere maat is ook geen probleem.
Dat vind ik wel héél erg cool. Dat je eigenlijk gewoon je hele leven kunt doen met één set ventielen. Dodelijk voor de economie, maar wel goed voor de planeet.
Je kunt je hele leven wel doen met een binnenband! Als de buitenkant volgeplakt is met plakkers keer je de binnenband binnenste buiten, zet je het ventiel om, plak je de eindjes weer aan elkaar en heb je een verse 'buitenkant' met een 2e leven. En dat vrijgekomen budget vind wel een andere besteding
Re: 'Italiaanse' ventielen
Geplaatst: 15 aug 2024, 22.22
door wimjansen
Bij een erg oude binnenband met een gewoon Dunlop-ventiel ben ook ooit eens een verwisselbaar ventiel tegen gekomen. Het zat met een plaatje en een drukmoertje daarop in een nauw gat in het verstevigd gedeelte van de binnenband. Met een soort manchetknoopsysteem wurmde je het plaatje in- of uit dat gaatje en zette het dan vast met het moertje. En... het werkte.
Re: 'Italiaanse' ventielen
Geplaatst: 16 aug 2024, 07.12
door m-gineering
wimjansen schreef: ↑15 aug 2024, 22.22
Bij een erg oude binnenband met een gewoon Dunlop-ventiel ben ook ooit eens een verwisselbaar ventiel tegen gekomen. Het zat met een plaatje en een drukmoertje daarop in een nauw gat in het verstevigd gedeelte van de binnenband. Met een soort manchetknoopsysteem wurmde je het plaatje in- of uit dat gaatje en zette het dan vast met het moertje. En... het werkte.
Niet raar dat het werkte, wel dat je het niet vaker tegenkomt

Dit soort ventielen was 100 jaar de de facto standaard.
Dit is het Michelin handboek uit 1990