Fietsenmaker Utrecht voor Simplex(en)

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Traveljuice

Fietsenmaker Utrecht voor Simplex(en)

Bericht door Traveljuice »

Dag allemaal,

Wat een prachtig forum! Of ik op het juiste subforum ben weet ik niet, het was deze of 'Gezocht'.

Op hoop van zege dus en bij voorbaat excuses! Hier mijn vraag:

Ik heb 2 Simplex herenfietsen, en beiden hebben verschillende mankementen die ik (volgens mij) niet zelf kan repareren. Ik kan de absolute basis zelf, maar heb de kennis noch het gereedschap voor moeilijker werk. Daarom zoek ik een fietsenmaker, in mijn woonplaats Utrecht, die deze fietsen de liefde kan geven die ze verdienen, waardoor ik er weer op kan fietsen.

Normaliter kan ik terecht bij de fietsenmaker van De ARM, die van oude fietsen houdt en blij wordt van mijn Simplex(en). Hij weet veel, en heeft de juiste gereedschappen en onderdelen. Maar hij is al maanden te druk. En hij wees me op dit forum! Kan iemand hier mij de juiste kant op wijzen?

Mijn vriendin heeft inmiddels een ultimatum gesteld dat ik haar fiets niet meer mag lenen als ik geen hulp zoek, na >6 maanden op haar Batavus omafiets :lol:
Durabo88

Re: Fietsenmaker Utrecht voor Simplex(en)

Bericht door Durabo88 »

Welkom. Meer dan de ARM in Utrecht ken ik ook niet. Ik kom oorspronkelijk uit 020.
Sportief fietsend!
maartenB

Bericht door maartenB »

Tsja, vraag eens of Herbert nog iemand weet, dat is de man achter Rijwiel.net.
Op die site zal wel een mailadres staan.
Hij woont in Utrecht.
Succes!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
wimjansen

Bericht door wimjansen »

In een verder verleden waren bij Kok op de Nachtegaalstraat mensen die verstand van fietsen hadden en ook wel enige tijd namen om te helpen en/of advies te geven. De zaak bestaat al heel lang. Nou heb ik geen idee of er in de vijfentwintig jaar, die ik er al niet meer ben geweest veel veranderd is, maar ik veronderstel dat àls ze daar een adres voor je weten je zeker van dienst zouden kunnen zijn. Ze kennen Utrecht, de fietsenmakerij en zullen zeker nog contacten hebben. Nooit geschoten...
DCR gaat nooit verloren....
Bandenplakker

Bericht door Bandenplakker »

Dag Traveljuice,

Ik woon in Utrecht (3511MP) en kan je misschien helpen.
Wil je omschrijven wat de gebreken zijn?

Dirk
Traveljuice

Dank allemaal voor de tips (en welkomsberichten) tot nu toe!

Langs gaan bij Kok aan de Nagtegaalstraat is een goed idee, bedankt daarvoor. En ik kan Herbert een bericht sturen.

Mocht @Bandenplakker mij kunnen helpen, ook heel graag! Ik woon in 3533, dus eenvoudige fietafstand van 3511

Mankementen zijn als volgt:

Simplex 1:
  • Speling linkertrapper. Aandraaien gaat niet door (hopelijk) mal gedraaide bout of (hopelijk niet) probleem in schroefdraad. Evt zelf op te lossen met genoeg wil en moeite
  • Versleten tandwiel, voorkant. Dermate dat de ketting bij teveel kracht over de tanden heen schiet. Hier durf ik zelf niet aan te beginnen.
  • Slag in het achterwiel, inmiddels 3 missende spaken. Mishandeling van deze fiets, excuses. Ik vermijd écht stoepranden en hobbels, maar ik heb zelf al vaker spaken vervangen in dit wiel, dus een ervaren hand zou de moeite zijn. Inmiddels weet ik wel de maat, heb 1 reservespaak.
  • Algehele malaise door te lang buiten staan en zéér intensief gebruik. Blijft echter een topfiets, ik wek hem graag weer tot leven en zal dan weer meer liefde geven zoals ik dat ooit deed voordat hij (weer ) kuren kreeg.
Simplex 2:
  • Versleten tandwiel, zelfde verhaal. Ketting strakker gezet, met écht nog wat speling, maar toen brak de ketting ook nog. Zodoende:
  • Gebroken ketting. (evt zelf op te lossen)
Bandenplakker

Bericht door Bandenplakker »

Dat ziet er redelijk overzichtelijk uit.

Je kunt me een PB sturen, dan kunnen we gegevens uitwisselen.
NB Aan het kunnen versturen van een PB zijn voorwaarden verbonden. Die kun je lezen op de hoofdpagina van deze site.

Dirk
Traveljuice

Bandenplakker schreef: 19 sep 2024, 11.14 Je kunt me een PB sturen, dan kunnen we gegevens uitwisselen.
NB Aan het kunnen versturen van een PB zijn voorwaarden verbonden. Die kun je lezen op de hoofdpagina van deze site.
Graag! Ik kon het de voorwaarden niet zo vinden, maar wel twee topics over betaald lidmaatschap en toestemming krijgen voor PB's. Dat is dus een vereiste, begrijp ik?

Ik weet nog niet of ik betaald lid wil worden, maar voor nu doe ik het dan maar even voor de laatste maanden van 2024, en dan kan ik je een PB sturen. Mocht er een andere manier zijn om al eerder in contact te komen voor de praktische kant van dit reparatieverhaal, sta ik daar ook voor open! Bedankt voor het aanbod in ieder geval!
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Je neemt, denk ik, een goede beslissing en je zal zien: het blijft niet bij een goed voornemen voor 2025 :lol:
DCR gaat nooit verloren....
Plaats reactie