Beste mensen,
De FG4-Dynohub van mijn Raleigh uit 1953 lijkt wat 'kracht' kwijt te zijn.
Dat wil zeggen dat de gewone 6V, 2,4W (voor) en 6V, 0,6W (achter) fietslampjes zwak branden.
Ik wil niet de hub reviseren, dat is mij te listig.
Welke schroeflampjes -met welke spannings (volt)- en vermogen (watt) waarde- zouden in dit geval goede vervangers zijn,
zodanig dat er weer fatsoenlijk licht uit komt?
Ik verwelkom vragen, opmerkingen en/of eventuele andere oplossingen.
NB Ik weet van een LED-oplossing, maar dat vind ik niet passend bij de leeftijd.
Bij voorbaat dank voor de suggesties!
Dirk
Oude Dynohub: welke lampjes?
Re: Oude Dynohub: welke lampjes?
In een eerdere thread verscheen een verhaal over LED-bolletjes. Ik weet niet welk type fitting in die Raleigh passen maar mogelijk een idee? ze geven enorm veel licht en kunnen misschien wat compenseren.
DCR gaat nooit verloren....
-
reviseren is zinloos, want de naaf leverde nooit 3W maar 1.8W.Bandenplakker schreef: ↑17 sep 2024, 11.00 Beste mensen,
De FG4-Dynohub van mijn Raleigh uit 1953 lijkt wat 'kracht' kwijt te zijn.
Dat wil zeggen dat de gewone 6V, 2,4W (voor) en 6V, 0,6W (achter) fietslampjes zwak branden.
Ik wil niet de hub reviseren, dat is mij te listig.
Volgens de onvolprezen Olaf Schutz en zijn Fahrradbeleuchtungn " Gebetsmuhle":
2.2.4.7.1 ? Der . . . ist ein eher schwacher Dynamo mit 6 V/1,8 W. Die Verlustleistung ist vernach-
lässigbar. Diese Variante ist für normale Fahrradbeleuchtung zu schwach und nach den deutschen
Vorschriften nicht zulässig. Mit den rechnerischen 0,3 A ist die Lampenauswahl schon eng:2.2. UNTERSUCHUNGEN AN DYNAMOS 65
• Philips Krypton mit P13,5S (Stecksockel wie bei HS3/HS4): KPR106: 3,6 V/0,3 A, 11 lm, 10 h,
10,2 lm/W; KPR816: 12,6V/0,38 A, 75 lm, 20 h, 15,7 lm/W. Die Erfahrung mit anderen P13,5S-
Sockeln zeigt, daß die Wendellagern denen der HS3 ähnlich sind, also zufriendestellende Aus-
leuchtungen möglich sein sollten. Rückmeldungen bitte an den Autor!
• Skalenlampen mit E10-Gewinde: 6,3 V/0,3 A (Buerklin 33G226) 7 V/0,3 A (Conrad 727970, Bu-
erklin 33G228). Bei Skalenlampen mit E10 kommen erstens nur alte Scheinwerfer infrage. Zwei-
tens ist die Wendellage zu überprüfen.
• Glühlampen mit E10-Gewinde: 6,2 V/0,3 A (Buerklin 33G264)
Welche Lampe wo ein Optimum liefert ist zumindest dem Autor noch nicht bekannt. Wer weiß es
noch? Es sind ja (leider) eher historische Daten. Wiederum könnte man den Dynamo gut als Naben-
dynamo in Fahrradanhängern für deren Beleuchtung einsetzen.
/Marten
Heb hetzelfde "probleem". Heb een NOS voornaaf in mijn kruisframe, en vanaf dag 1 is het geproduceerde licht minimaal. Die naven produceren nu eenmaal weinig licht, zeker ik vergelijking met de omgeving tegenwoordig.
Bij eventueel reviseren moet er trouwens ook op gelet worden dat de dynamo niet uit elkaar wordt gehaald. Heb ergens gelezen dat het magnatisch veld dan wordt verbroken waardoor het niet meer/nog minder werkt.
Bij eventueel reviseren moet er trouwens ook op gelet worden dat de dynamo niet uit elkaar wordt gehaald. Heb ergens gelezen dat het magnatisch veld dan wordt verbroken waardoor het niet meer/nog minder werkt.
Goedenavond,
Sturmey Archer heeft een speciaal gereedschap (een soort dummy binnenwerk) wat je in de magneet kan leggen, zodat je verder rustig door kan sleutelen. Zie de catalogus. De mijne is momenteel uitgeleend aan een andere liefhebber.
Nog even over LED lampjes. Onlangs heb ik bij de jaren 90 fiets van mijn moeder de halogeenlampjes vervangen door LED, want hallogeen vreet enorm veel stroom van je dynamo, dus gevolg was hetzelfde, een heel flauw geel-oranje lichtje. Nu kleurt het rode achterlichtglaasje zelfs oranje van al het licht. Nouja, we experimenteren lekker door!
Met vriendelijke groeten,
Y.
Sturmey Archer heeft een speciaal gereedschap (een soort dummy binnenwerk) wat je in de magneet kan leggen, zodat je verder rustig door kan sleutelen. Zie de catalogus. De mijne is momenteel uitgeleend aan een andere liefhebber.
Nog even over LED lampjes. Onlangs heb ik bij de jaren 90 fiets van mijn moeder de halogeenlampjes vervangen door LED, want hallogeen vreet enorm veel stroom van je dynamo, dus gevolg was hetzelfde, een heel flauw geel-oranje lichtje. Nu kleurt het rode achterlichtglaasje zelfs oranje van al het licht. Nouja, we experimenteren lekker door!
Met vriendelijke groeten,
Y.
Sportief fietsend!