Svea special svensk cycle
Geplaatst: 26 sep 2024, 17.31
De staat is een beetje deprimerend misschien maar wel bijzonder : Het Svea hevelrijwiel.
Aad Streng heeft er een prachtig artikel over geschreven in Het Rijwiel (2023/4)
We waren afgelopen week in Elzas en onder andere op de beurs in Lipsheim. Op de heenweg in Duitsland twee Svea fietsen opgehaald. Ik ga nog bedenken of ik een ervan wil restaureren maar onderzoek naar het functioneren is al leuk.
Er is een ouder frame en een latere met vaste staande achtervork. Verder lijken de fietsen wel op elkaar .
De meest complete is ook het oudste frame met nummer 1299. Het andere frame is de 24296 en dan is er nog een derde incompleter frame met nummer 22229. Het oudste nummer kan ik wel plaatsen in het vermoedelijke aantal geproduceerde fietsen maar de andere twee hoewel bij elkaar in de buurt lijken me veel te groot voor een reële afspiegeling van het totaal geproduceerde aantal fietsen.
Qua mechaniek zijn beide fietsen vrij volledig al zijn wel de beide onder kettingen weg. Die ketting loopt van de binnenkant van de naven naar voor om het remwiel heen weer naar achter en de bedoeling is dat ze de ene arm omhoog brengt als je de andere in trapt. Punt hierin is dat deze ketting in de achternaaf gehaakt is en dus bij sloop of reparatie snel los raakt en dan kwijt raakt. De aandrifkettingen zitten vastgeschroefd. Vandaar dat die er nog bij zijn. Bij restauratie zal ik schakels moeten laten laseren en er een ketting van moeten maken. De schakels hebben een soort tanden die om het voorste remwiel grijpen en ook achter om de kammen. het is dus geen gewone ketting.
Bijzonder en raadselachtig is ook het versnelling schakel systeem op luchtdruk. De bollen op het stuur bevatten rubber balgen die met slangen richting
de aanhaaksels van de aandrijfkettingen lopen. Daar zouden weer balgjes moeten zitten die de de haken los koppelen zodat ze zich verplaatsen op de aandrijfarmen.Je ziet op twee plaatsen op het frame de tules zitten waar de slangen op aangesloten behoren te zijn. Ik stel me daar van die rode laboratoriumslangen bij voor. Die zijn nog in de handel.
De kleine beugels bij die haken zijn er nog maar hoe het heeft kunnen werken is me nog een compleet raadsel.
Ik geloof ook dat er (nog) geen volledig werkende Svea`s bestaan .Wel rijdende, dat wil nog wel eens lukken maar met een werkend schakelsysteem is nog wat anders.
Bij het tweede frame zit nog een naaf die ik inmiddels op werking heb gecontroleerd. De aandrijving werkt. Het is zoals een torpedonaaf maar dan andersom werkend en met veel meer rollen (8 stuks) dan bij een torpedo. Ik heb de 4 mm asjes zelf even gemaakt (ze waren weg) maar het werkt meteen zeer positief. Dat is een meevaller. Waarschijnlijk zijn naaldlager rollen van 4 mm een langdurigere oplossing voor deze naaf.
Wordt vervolgd (of gaat retour naar afzender, daar ben ik nog niet uit)
Aad Streng heeft er een prachtig artikel over geschreven in Het Rijwiel (2023/4)
We waren afgelopen week in Elzas en onder andere op de beurs in Lipsheim. Op de heenweg in Duitsland twee Svea fietsen opgehaald. Ik ga nog bedenken of ik een ervan wil restaureren maar onderzoek naar het functioneren is al leuk.
Er is een ouder frame en een latere met vaste staande achtervork. Verder lijken de fietsen wel op elkaar .
De meest complete is ook het oudste frame met nummer 1299. Het andere frame is de 24296 en dan is er nog een derde incompleter frame met nummer 22229. Het oudste nummer kan ik wel plaatsen in het vermoedelijke aantal geproduceerde fietsen maar de andere twee hoewel bij elkaar in de buurt lijken me veel te groot voor een reële afspiegeling van het totaal geproduceerde aantal fietsen.
Qua mechaniek zijn beide fietsen vrij volledig al zijn wel de beide onder kettingen weg. Die ketting loopt van de binnenkant van de naven naar voor om het remwiel heen weer naar achter en de bedoeling is dat ze de ene arm omhoog brengt als je de andere in trapt. Punt hierin is dat deze ketting in de achternaaf gehaakt is en dus bij sloop of reparatie snel los raakt en dan kwijt raakt. De aandrifkettingen zitten vastgeschroefd. Vandaar dat die er nog bij zijn. Bij restauratie zal ik schakels moeten laten laseren en er een ketting van moeten maken. De schakels hebben een soort tanden die om het voorste remwiel grijpen en ook achter om de kammen. het is dus geen gewone ketting.
Bijzonder en raadselachtig is ook het versnelling schakel systeem op luchtdruk. De bollen op het stuur bevatten rubber balgen die met slangen richting
de aanhaaksels van de aandrijfkettingen lopen. Daar zouden weer balgjes moeten zitten die de de haken los koppelen zodat ze zich verplaatsen op de aandrijfarmen.Je ziet op twee plaatsen op het frame de tules zitten waar de slangen op aangesloten behoren te zijn. Ik stel me daar van die rode laboratoriumslangen bij voor. Die zijn nog in de handel.
De kleine beugels bij die haken zijn er nog maar hoe het heeft kunnen werken is me nog een compleet raadsel.
Ik geloof ook dat er (nog) geen volledig werkende Svea`s bestaan .Wel rijdende, dat wil nog wel eens lukken maar met een werkend schakelsysteem is nog wat anders.
Bij het tweede frame zit nog een naaf die ik inmiddels op werking heb gecontroleerd. De aandrijving werkt. Het is zoals een torpedonaaf maar dan andersom werkend en met veel meer rollen (8 stuks) dan bij een torpedo. Ik heb de 4 mm asjes zelf even gemaakt (ze waren weg) maar het werkt meteen zeer positief. Dat is een meevaller. Waarschijnlijk zijn naaldlager rollen van 4 mm een langdurigere oplossing voor deze naaf.
Wordt vervolgd (of gaat retour naar afzender, daar ben ik nog niet uit)