Fongers Holland H 65 uit 1916 - 72707
Fongers Holland H 65 uit 1916 - 72707
Een vrij unieke vondst (met dank aan een oplettende collega oude fietsliefhebber), dit statige herenrijwiel uit 1916, in een oude timmerwerkplaats in het hart van Utrecht.
De fiets is vermoedelijk halverwege de jaren ‘30 gereviseerd. Er is toen een langere voorvork in gekomen (met een karakteristiek kapje van de midden jaren ‘30), de fiets is opnieuw gelakt en de spatborden en wielen vervangen. Ik vermoed dat onder het stuur nog het originele nikkel tevoorschijn komt.
Een nieuwigheid voor mij is dat in 1916 blijkbaar ook al de liggende achterbrug in 1 stuk doorliep in de staande achterbrug. Ik meende altijd dat dit alleen rond 1923 werd toegepast op de HH en HD modellen.
Verder is het opgeschroefde kapje aan de rechterzijde van de bagagedrager interessant. Een extra versteviging tegen beschadiging misschien?
De fiets is vermoedelijk halverwege de jaren ‘30 gereviseerd. Er is toen een langere voorvork in gekomen (met een karakteristiek kapje van de midden jaren ‘30), de fiets is opnieuw gelakt en de spatborden en wielen vervangen. Ik vermoed dat onder het stuur nog het originele nikkel tevoorschijn komt.
Een nieuwigheid voor mij is dat in 1916 blijkbaar ook al de liggende achterbrug in 1 stuk doorliep in de staande achterbrug. Ik meende altijd dat dit alleen rond 1923 werd toegepast op de HH en HD modellen.
Verder is het opgeschroefde kapje aan de rechterzijde van de bagagedrager interessant. Een extra versteviging tegen beschadiging misschien?
Laatst gewijzigd door JasperA op 4 nov 2024, 17.34, 1 keer totaal gewijzigd.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
-
- Berichten: 2613
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Fongers Holland H 65 uit 1916 - 72707
Mooie vondst weer Jasper. Remmetjes zijn nog helemaal origineel zo te zien.
Re: Fongers Holland H 65 uit 1916 - 72707
Hoort de staande vork op die manier gemonteerd op de liggende vork bij de naaf ziet er wat bijzonder uit
antieke transportfietsen
Re: Fongers Holland H 65 uit 1916 - 72707
Ze blijven maar opduiken, de vroege Fongers fietsen. Ovegrigens zijn er maar heel weinig fietsen uit bouwjaar 1916 overgebleven, terwijl de productie toen toch ca. 6.0000 fietsen bedroeg (en in de jaren daarna flink zou afnemen). Model Holland was het goedkoopste fabrikaat, toen al goed voor de ca. de helft van de hele omzet. Juist van deze goedkopere modellen (ook Groningen en Nederland) zijn er maar weinig overgebleven (in Indonesie zie je ze vaker dan hier). Misschien intensief gebruikt of is het toch de mindere kwaliteit dan de 1e soorten A, B en C? De gevonden fiets verkeert nog in goede staat, gelet op het feit dat de revisie ruim 80 jaar oud moet zijn.
Jos
Jos
Re: Fongers Holland H 65 uit 1916 - 72707
Deze fiets staat inmiddels in Amsterdam..
Hij verkeert in een uiterst nette conditie. Zoals Jos als opmerkte idd bijzonder. Ik heb voor de vorm wat overbodige delen verwijderd.
De kettingkast gaat eraf, want die gaat op een BB-65 uit 1934 en is ook te modern voor deze fiets. Verder zal ik m wat opfraaien met een origineel zadel, de rest laat ik grotendeels zoals het is.
Hij verkeert in een uiterst nette conditie. Zoals Jos als opmerkte idd bijzonder. Ik heb voor de vorm wat overbodige delen verwijderd.
De kettingkast gaat eraf, want die gaat op een BB-65 uit 1934 en is ook te modern voor deze fiets. Verder zal ik m wat opfraaien met een origineel zadel, de rest laat ik grotendeels zoals het is.
- Bijlagen
-
- IMG_4166.jpeg (536.87 KiB) 5341 keer bekeken
Re: Fongers Holland H 65 uit 1916 - 72707
fijn dat ook deze fiets weer een goed tehuis vindt!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Fongers Holland H 65 uit 1916 - 72707
Deze fiets heb ik de afgelopen dagen grondig aangepakt wat weer interessante bevindingen opleverde:
Hij moet ergens eind jaren 30 of tussen ‘45 en ‘55 volledig gereviseerd zijn, waarbij er is gekozen voor een weer en wind uiterlijk. Getuige de staat van de lak, biezen en transfers is er daarna weinig meer op gereden en heeft ie altijd binnen gestaan.
Bij de revisie zijn de Fongers cranks, Diamond ketting, de velgreminrichting en stuur met bandjes origineel gehouden.
De bel heeft een mooie bronzen klok, en zou daarmee zomaar origineel uit 1916 kunnen zijn.
De spatborden en voorvork (dichte ogen) zijn vervangen voor een nieuwer type (langere vork, bredere spatborden). Er is verder een chromen lepper voorvelg gemonteerd bij de revisie met Westwood profiel. De achtervelg, ook Westwood profiel is vermoedelijk nog origineel, zo ook de naven en het “the coventry” freewheel.
Ik heb nu de fiets gestript van alle overbodige items en wat onderdelen gemonteerd zoals Pioneer dynamo en koplamp plus zwart rykskeur achterlicht, JRC zwarte pedalen, een Fongers 978 zadel en nieuwe banden.
De gemonteerde onderdelen passen goed bij de revisie vond ik en geven een net eindresultaat:
Hij moet ergens eind jaren 30 of tussen ‘45 en ‘55 volledig gereviseerd zijn, waarbij er is gekozen voor een weer en wind uiterlijk. Getuige de staat van de lak, biezen en transfers is er daarna weinig meer op gereden en heeft ie altijd binnen gestaan.
Bij de revisie zijn de Fongers cranks, Diamond ketting, de velgreminrichting en stuur met bandjes origineel gehouden.
De bel heeft een mooie bronzen klok, en zou daarmee zomaar origineel uit 1916 kunnen zijn.
De spatborden en voorvork (dichte ogen) zijn vervangen voor een nieuwer type (langere vork, bredere spatborden). Er is verder een chromen lepper voorvelg gemonteerd bij de revisie met Westwood profiel. De achtervelg, ook Westwood profiel is vermoedelijk nog origineel, zo ook de naven en het “the coventry” freewheel.
Ik heb nu de fiets gestript van alle overbodige items en wat onderdelen gemonteerd zoals Pioneer dynamo en koplamp plus zwart rykskeur achterlicht, JRC zwarte pedalen, een Fongers 978 zadel en nieuwe banden.
De gemonteerde onderdelen passen goed bij de revisie vond ik en geven een net eindresultaat:
- Bijlagen
-
- IMG_4220.jpeg (512.4 KiB) 5180 keer bekeken
Laatst gewijzigd door jwfabrie op 28 nov 2024, 15.26, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Fongers Holland H 65 uit 1916 - 72707
Goed gedaan hoor. Leuk ook om ervoor te kiezen hem in revisie-staat te laten, ipv. terug te bouwen naar 1916.
Maar er komt toch wel een andere kettingkast op?
Maar er komt toch wel een andere kettingkast op?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Fongers Holland H 65 uit 1916 - 72707
@ Maarten:
kettingkasten waren optioneel op dit type dus vooralsnog laat ik m zonder maar wie weet verandert dit nog. Ik vind het bij deze fraaie crankset eigenlijk wel mooi zo zonder.
kettingkasten waren optioneel op dit type dus vooralsnog laat ik m zonder maar wie weet verandert dit nog. Ik vind het bij deze fraaie crankset eigenlijk wel mooi zo zonder.
-
- Berichten: 2613
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Fongers Holland H 65 uit 1916 - 72707
Willem,
Ziet er goed uit!
Zou je eens een foto willen maken van het tandblad en de crank aan die kant. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of m`n erbij gezochte tandwiel en cranks van de HH65 uit 23 er een beetje op lijken. Dat zijn eigenlijk de zelfde fietsen
Groeten,
Maarten
Ziet er goed uit!
Zou je eens een foto willen maken van het tandblad en de crank aan die kant. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of m`n erbij gezochte tandwiel en cranks van de HH65 uit 23 er een beetje op lijken. Dat zijn eigenlijk de zelfde fietsen
Groeten,
Maarten