Ik heb wat pech met mijn Mutaped. In een bepaalde versnelling trapt hij door.
Na demontage van het bakje was duidelijk dat een stukje van één van de pallen was afgebroken.
Heeft iemand wat restanten van zo’n versnellingsbakje liggen!
Het betreft de pal uit het model bakje waarvan de zijplaten slechts met twee bouten met elkaar verbonden zijn. Dus niet uit het model “Phoebus Model 41”, dat heeft andere pallen. Zie foto.
Een geheel passend bakje is eventueel ook welkom.
Te herstellen?
Ik neem ook aan dat die pal gehard is, dus oplassen lijkt me niet mogelijk; of heeft iemand een idee hoe dit te herstellen.
Piet Vos
Phoenix Mutaped
Phoenix Mutaped
- Bijlagen
-
- image8.jpeg (58.37 KiB) 197 keer bekeken
-
- image1.jpeg (37.15 KiB) 197 keer bekeken
-
- image0.jpeg (36.04 KiB) 197 keer bekeken
-
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 15 dec 2021, 13.09
Re: Phoenix Mutaped
Piet,
Volgens mij kan je het onderdeel na oplassen en bewerken opnieuw harden: roodgloeiend verwarmen en dan snel afkoelen in water of olie.
Ik ben geen expert en er zijn vast leden op dit forum die er meer vanaf weten.
Ik hoop dat iemand reageert die je kan helpen.
Groeten,
Fred
Volgens mij kan je het onderdeel na oplassen en bewerken opnieuw harden: roodgloeiend verwarmen en dan snel afkoelen in water of olie.
Ik ben geen expert en er zijn vast leden op dit forum die er meer vanaf weten.
Ik hoop dat iemand reageert die je kan helpen.
Groeten,
Fred
Re: Phoenix Mutaped
In water koelen moet je nooit doen dan haal je nog meer sterkte eruit
In olie koelen maak je hem hard
Maar dat licht er ook weer aan hoe heet je hem maakt
Maar hoe Day werkt weet ik niet goed maar volgensmij hoe heter hoe harder die word
In olie koelen maak je hem hard
Maar dat licht er ook weer aan hoe heet je hem maakt
Maar hoe Day werkt weet ik niet goed maar volgensmij hoe heter hoe harder die word
antieke transportfietsen
Re: Phoenix Mutaped
Die fietsen zijn een poosje regelmatig op Marktplaats voorbij gekomen. Soms in een staat dat je hem prima kon slopen. De laatste tijd is er echter wat minder aanbod. Ik ben benieuwd wie je kan helpen.
Sportief fietsend!
Re: Phoenix Mutaped
Hallo Piet,
Dit kun je toch gewoon laten oplassen met een TIG-las en naderhand bijwerken (slijpen). Een goede lasser heeft dit zo voor mekaar.
De las op zich is hard en slijtvast genoeg. Wel laagje voor laagje lassen, zodat het niet te warm wordt (best tussen koper klemmen zodat de warmte snel weg kan i.v.m. vervorming).
Wanneer je na het roodgloeiend stoken iets plots schrikt in water, dan is het iets harder dan in olie, omdat het sneller afkoelt. Ook treden er meer spanningen (vervorming, haarschuurtjes) in het materiaal op bij het koelen in het water dan in olie.
Om te kunnen harden moet er wel minimaal 0,3% koolstof in het materiaal aanwezig zijn.
Groeten,
Bart
Dit kun je toch gewoon laten oplassen met een TIG-las en naderhand bijwerken (slijpen). Een goede lasser heeft dit zo voor mekaar.
De las op zich is hard en slijtvast genoeg. Wel laagje voor laagje lassen, zodat het niet te warm wordt (best tussen koper klemmen zodat de warmte snel weg kan i.v.m. vervorming).
Wanneer je na het roodgloeiend stoken iets plots schrikt in water, dan is het iets harder dan in olie, omdat het sneller afkoelt. Ook treden er meer spanningen (vervorming, haarschuurtjes) in het materiaal op bij het koelen in het water dan in olie.
Om te kunnen harden moet er wel minimaal 0,3% koolstof in het materiaal aanwezig zijn.
Groeten,
Bart