Nieuws uit Drenthe
Re: Nieuws uit Drenthe
Hoi Jos,
Gefeliciteerd met de plek in het museum!
Gefeliciteerd met de plek in het museum!
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Nieuws uit Drenthe
Een mooie collectie, plek om te tonen en een deel in het museum zou erg leuk zijn.
Een fiets kan inderdaad de potentie hebben één of twee mensenlevens mee te gaan, maar doet dat meestal niet. Vaak worden ze al weggegooid bij de milieustraat voordat ze afgetrapt zijn of zijn gestolen of in de gracht beland. Om even op dat weggooi-gedrag terug te komen, dat komt vooral doordat er (in Nederland) bij veel mensen genoeg geld is om steeds met de mode mee te gaan en dus oude dingen weg te gooien. Dit gaat nu tot in het extreme door. Kijk maar eens op de publieke omroep of Youtube naar oude documentaires over de webshopgekte en nu de kleding van Shein uit China.
Een fiets kan inderdaad de potentie hebben één of twee mensenlevens mee te gaan, maar doet dat meestal niet. Vaak worden ze al weggegooid bij de milieustraat voordat ze afgetrapt zijn of zijn gestolen of in de gracht beland. Om even op dat weggooi-gedrag terug te komen, dat komt vooral doordat er (in Nederland) bij veel mensen genoeg geld is om steeds met de mode mee te gaan en dus oude dingen weg te gooien. Dit gaat nu tot in het extreme door. Kijk maar eens op de publieke omroep of Youtube naar oude documentaires over de webshopgekte en nu de kleding van Shein uit China.
Sportief fietsend!
- HJvMontfort
- Berichten: 789
- Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Re: Nieuws uit Drenthe
Wat tof zeg!
Ik zou eens kijken of we daar niet kunnen gaan kijken!
Of zijn er ook mogelijkheden om met u er bij een rondleiding te krijgen tzt?
Ik zou eens kijken of we daar niet kunnen gaan kijken!
Of zijn er ook mogelijkheden om met u er bij een rondleiding te krijgen tzt?
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
-
- Berichten: 2493
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Nieuws uit Drenthe
Goede zaak dat Je het in je interview hebt over de collectie en een houderschap dat een keer eindigt.
Ik begin daar ook langzaam aan gedachten over te vormen . Wie neemt het over na een leven van verzamelen.
Zeker als er sprake is van afnemende belangstelling. Hoe ga je zoiets zeker stellen.
Ik vind het voormalig scheepvaartmuseum een prachtige oplossing temeer het voor de stad Groningen betekenisvol is ,die Fongers fietsen.
Daar zit een logische oplossing voor het in stand houden van een verzameling met zeldzame voorwerpen.
Maar of de plm twintig andere liefhebbers met grote verzamelingen oplossingen kunnen vinden voor wat ze bij elkaar restaureerde, daar heb ik wel mijn vraagtekens bij. Daar gaat waarschijnlijk een enorme oververzadiging van de markt optreden de komende 20 jaar.
Een museum ,formaat Velorama maar dan meer gericht op de Nederlandse rijwielcultuur zou heel welkom zijn maar de vraag blijft of dat financieel overeind zou kunnen blijven. De meeste musea hebben het zwaar wat dat aangaat. Je moet heel actief werven en je op een centrale plaats in het land bevinden om aantallen betalende bezoekers binnen te krijgen. Gebouw, verwarming aankoopbudget, salaris .De kosten vliegen snel de pan uit.
Ik denk ook wel eens aan het invoegen van een verzameling in iets bestaands. Zo als in het geval van het Noordelijk scheepvaartmuseum.
Spoorwegmuseum, Daf museum, Openluchtmuseum ,Museum van de 20e eeuw of iets dergelijks. De een wat voordehandliggender dan de ander.
Het kan een bestaand museum wel wat opkrikken. Het kleine museum in Oirschot had vorig jaar met onze rijwieltentoonstelling betere bezoekersaantallen gerealiseerd. Er was veel enthousiasme maar of ze er zelfstandig op hadden kunnen overleven, dat denk ik niet.
Ik begin daar ook langzaam aan gedachten over te vormen . Wie neemt het over na een leven van verzamelen.
Zeker als er sprake is van afnemende belangstelling. Hoe ga je zoiets zeker stellen.
Ik vind het voormalig scheepvaartmuseum een prachtige oplossing temeer het voor de stad Groningen betekenisvol is ,die Fongers fietsen.
Daar zit een logische oplossing voor het in stand houden van een verzameling met zeldzame voorwerpen.
Maar of de plm twintig andere liefhebbers met grote verzamelingen oplossingen kunnen vinden voor wat ze bij elkaar restaureerde, daar heb ik wel mijn vraagtekens bij. Daar gaat waarschijnlijk een enorme oververzadiging van de markt optreden de komende 20 jaar.
Een museum ,formaat Velorama maar dan meer gericht op de Nederlandse rijwielcultuur zou heel welkom zijn maar de vraag blijft of dat financieel overeind zou kunnen blijven. De meeste musea hebben het zwaar wat dat aangaat. Je moet heel actief werven en je op een centrale plaats in het land bevinden om aantallen betalende bezoekers binnen te krijgen. Gebouw, verwarming aankoopbudget, salaris .De kosten vliegen snel de pan uit.
Ik denk ook wel eens aan het invoegen van een verzameling in iets bestaands. Zo als in het geval van het Noordelijk scheepvaartmuseum.
Spoorwegmuseum, Daf museum, Openluchtmuseum ,Museum van de 20e eeuw of iets dergelijks. De een wat voordehandliggender dan de ander.
Het kan een bestaand museum wel wat opkrikken. Het kleine museum in Oirschot had vorig jaar met onze rijwieltentoonstelling betere bezoekersaantallen gerealiseerd. Er was veel enthousiasme maar of ze er zelfstandig op hadden kunnen overleven, dat denk ik niet.
- HJvMontfort
- Berichten: 789
- Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Re: Nieuws uit Drenthe
Wellicht is een centrale opslag in samenwerking met een ronddraaiende collectie van fietsen die tentoongesteld kan worden in meerdere musea wel de oplossing maar nu u dit zo zegt zal ik eens kijken of ik uit kan kijken naar locaties.Maarten Waarlé schreef: ↑9 nov 2024, 14.21 Goede zaak dat Je het in je interview hebt over de collectie en een houderschap dat een keer eindigt.
Zelf ben ik bezig met een museum rond inline-skates en tot zover is het online houden van een collectie de meest logische optie, met een kleine tentoonstelling die onderdeel wordt van mijn winkel. Het veilig stellen van verzamelingen is ook iets wat je als verzamelaar eigenlijk voor je 'te' oud wordt al eens goed moet bedenken. Alles wat vast ligt is dan maar geregeld.
Maar het wordt inderdaad een heel vraagstuk
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Re: Nieuws uit Drenthe
Ja, wel een vraagstuk waar straks al die behoudenswaardige fietsen heen moeten. Zo lang er genoeg verzamelaars zijn is dat geen probleem, maar als het aanbod de vraag gaat overtreffen (zoals in de oude brommer wereld het geval is) wordt het lastiger. En musea zitten ook stampvol en nemen niet zomaar alles aan.
Mijn Fongers toonkamer in Assen is overigens op afspraak te bezoeken.
groet, Jos
Mijn Fongers toonkamer in Assen is overigens op afspraak te bezoeken.
groet, Jos
- Johan Vlaardingen
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 12 sep 2024, 11.07
Re: Nieuws uit Drenthe
Jos, u is goed bezig (respect en waardering daarvoor), echter zaken opnemen in een museum (als het fietsen betreft) lijkt het niet de prioriteit te hebben. Zelfs een klein lokaal merk als Benzo verdwijnt in de kelders van een Vlaardings museum (inmiddels heb ik er meer en oudere in mijn bezit dan hun) echter samenwerken om het onder de aandacht te brengen (nou nee daar zien ze niets in). Wat niet wegneemt dat we onze eigen koers moeten blijven "varen" om het erfgoed te bewaren.
Groet Johan
Groet Johan
Re: Nieuws uit Drenthe
Professionele musea tonen hooguit enkele procenten van de items die zij in hun bezit hebben. De rest wordt verantwoord bewaard voor het nageslacht in geklimatiseerde, donkere en beveiligde depots.
Bij een goede samenwerking met een museum kun je afspreken dat zij een aantal van jouw objecten in bruikleen krijgen en tentoonstellen. Na een tijdje vraag je die weer terug en kunnen die worden omgewisseld voor andere objecten. Over het algemeen gaat dat met gesloten beurs (waarbij het museum de artikelen vervoert en verzekert). Voordeel is dat je je eigen collectie grotendeels thuis kunt houden maar dat de bijzondere objecten aan het grote publiek worden getoond. Mijn ervaring daarmee is zondermeer goed.
Het vraagstuk verandert als je een hele collectie definitief kwijt wilt. Wat jij bijzonder vindt, geldt meestal niet voor het museum. Als ze al geinteresseerd zijn zal men vaak niet veel willen geven voor jouw spullen.
Het idee van Maarten voor een nationaal rijwielmuseum (met Nederlandse fietsen vanaf ca. 1900) is wel aantrekkelijk en zou in ons land passen. Maar een nieuw museum opzetten is bepaald geen sine cure. Aansluiting bij een bestaand (openbaar) museum is mogelijk wel een optie.
Jos
Bij een goede samenwerking met een museum kun je afspreken dat zij een aantal van jouw objecten in bruikleen krijgen en tentoonstellen. Na een tijdje vraag je die weer terug en kunnen die worden omgewisseld voor andere objecten. Over het algemeen gaat dat met gesloten beurs (waarbij het museum de artikelen vervoert en verzekert). Voordeel is dat je je eigen collectie grotendeels thuis kunt houden maar dat de bijzondere objecten aan het grote publiek worden getoond. Mijn ervaring daarmee is zondermeer goed.
Het vraagstuk verandert als je een hele collectie definitief kwijt wilt. Wat jij bijzonder vindt, geldt meestal niet voor het museum. Als ze al geinteresseerd zijn zal men vaak niet veel willen geven voor jouw spullen.
Het idee van Maarten voor een nationaal rijwielmuseum (met Nederlandse fietsen vanaf ca. 1900) is wel aantrekkelijk en zou in ons land passen. Maar een nieuw museum opzetten is bepaald geen sine cure. Aansluiting bij een bestaand (openbaar) museum is mogelijk wel een optie.
Jos
Re: Nieuws uit Drenthe
Ik ben wat meer pessimistisch dan Jos.
Om 2 redenen.
1. Ons ledenbestand is geen representatieve afspiegeling van de bevolking. Wij zijn wat grijzer denk ik. Onze erfgenamen zullen uit respect nog hun best doen voor onze verzamelingen, wat waarschijnlijk leuren wordt en tenslotte teleurgesteld de boel afvoeren.
2. Naast liefhebber van oude fietsen ben ik ook liefhebber van varend erfgoed en zo als bestuurslid van Museum ‘t Kromhout wat in de museale wereld terechtgekomen. Mijn waarneming en ervaring is dat gespecialiseerde musea het niet meer redden met de groep (vergrijzende) liefhebbers als bezoekers. Musea moeten belevenissen leveren vooral voor gezinnen met jonge kinderen. Items tentoonstellen met een bordje met jaartal en een stukkie tekst werkt niet meer. Alles is immers met plaatjes en informatie op internet te vinden.
Wat Jos doet met Fongers in Groningen is prijzenswaardig maar ik ben bang ook uniek. Ik denk niet dat dat voor andere merken ook zal lukken.
Ik denk dat verzamelaars die vinden dat ze een uniek item hebben, een pareltje, zelf op zoek moeten naar een toekomstbestendige plek, een museum of wat dan ook. De rest van onze verzamelingen zal in de vergetelheid raken. En een nieuw fietsmuseum naast Velorama, ik geloof er niet in in het huidige tijdsbestek.
Mijn idee is dus nu vooral zelf genieten van je verzameling en alles erom heen, geen hoge verwachtingen hebben voor de toekomst van je fietsen en als je echt een pareltje hebt nu in actie komen.
Zelf maak ik me geen illusies met mijn beperkte verzameling Amsterdamse fietsen.
Mijn scheepje met een zeldzame Kromhoutmotor uit 1933 laat ik t.z.t. na het Kromhoutmuseum, als dan nog bestaan tenminste en hem willen hebben. Zo niet dan moet ie maar ergens afborrelen.
Fijn weekend.
Jan
Om 2 redenen.
1. Ons ledenbestand is geen representatieve afspiegeling van de bevolking. Wij zijn wat grijzer denk ik. Onze erfgenamen zullen uit respect nog hun best doen voor onze verzamelingen, wat waarschijnlijk leuren wordt en tenslotte teleurgesteld de boel afvoeren.
2. Naast liefhebber van oude fietsen ben ik ook liefhebber van varend erfgoed en zo als bestuurslid van Museum ‘t Kromhout wat in de museale wereld terechtgekomen. Mijn waarneming en ervaring is dat gespecialiseerde musea het niet meer redden met de groep (vergrijzende) liefhebbers als bezoekers. Musea moeten belevenissen leveren vooral voor gezinnen met jonge kinderen. Items tentoonstellen met een bordje met jaartal en een stukkie tekst werkt niet meer. Alles is immers met plaatjes en informatie op internet te vinden.
Wat Jos doet met Fongers in Groningen is prijzenswaardig maar ik ben bang ook uniek. Ik denk niet dat dat voor andere merken ook zal lukken.
Ik denk dat verzamelaars die vinden dat ze een uniek item hebben, een pareltje, zelf op zoek moeten naar een toekomstbestendige plek, een museum of wat dan ook. De rest van onze verzamelingen zal in de vergetelheid raken. En een nieuw fietsmuseum naast Velorama, ik geloof er niet in in het huidige tijdsbestek.
Mijn idee is dus nu vooral zelf genieten van je verzameling en alles erom heen, geen hoge verwachtingen hebben voor de toekomst van je fietsen en als je echt een pareltje hebt nu in actie komen.
Zelf maak ik me geen illusies met mijn beperkte verzameling Amsterdamse fietsen.
Mijn scheepje met een zeldzame Kromhoutmotor uit 1933 laat ik t.z.t. na het Kromhoutmuseum, als dan nog bestaan tenminste en hem willen hebben. Zo niet dan moet ie maar ergens afborrelen.
Fijn weekend.
Jan