Springfield Cycles Raphael Geminiani

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bricoleur
Berichten: 34
Lid geworden op: 4 mar 2013, 18.38
Locatie: Utrecht

Springfield Cycles Raphael Geminiani

Bericht door Bricoleur »

Heb deze Springfield racefiets een tijd terug kunnen kopen. Erg mooie fiets vind ik zelf maar toch vraag ik me af hoe het precies zit met deze Springfield.
image.jpg
image.jpg (490.28 KiB) 10013 keer bekeken
Fiets is helemaal verchroomd met Springfield en Hoogland transfers maar op het balhoofdplaatje staat een logo van het racefietsenmerk van Franse wielerheld Raphael Geminiani.
image.jpg
image.jpg (14.57 KiB) 10013 keer bekeken
Wie kan me meer vertellen? Over het merk Springfield heb ik al meer informatie, zie ook http://www.klassiekeracefiets.info/2011 ... ringfield/ maar de fiets blijft een beetje een mysterie voor me.
De Westfries
Berichten: 8
Lid geworden op: 3 mar 2013, 21.26

Re: Springfield Cycles Raphael Geminiani

Bericht door De Westfries »

Wat een schitterende fiets,ziet er echt fantastisch uit!
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Springfield Cycles Raphael Geminiani

Bericht door JocoFoto »

Inderdaad, schitterend.......
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Cyclissimo
Berichten: 578
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Springfield Cycles Raphael Geminiani

Bericht door Cyclissimo »

Prachtfiets! Het frame dan vooral. De rest lijkt me bij elkaar geraapt. Dus wellicht de transfers ook.

Heb je de fiets compleet zo gekocht, of alleen het frame?
De afmontage komt in ieder geval niet allemaal uit dezelfde groep en uit dezelfde tijd. Daar is dus sowieso aan gesleuteld.

Het frame is van voor het midden van de jaren zeventig lijkt me. De meeste onderdelen lijken me van midden jaren zeventig tot 80. Met uitzondering van het balhoofdstel (staat er toevallig een merk op?).
De Campagnolo cranks hebben meestal aan de achterkant een nummer ingeslagen in een cirkeltje of vierkantje dat op het bouwjaar duidt.

Ik weet niet tot wanneer Springfield actief was? Aan een paar details zou je wel moeten kunnen zien hoe oud de fiets is. Bijvoorbeeld aan het type van de achterpatten.
Dat er zowel voor als achter schroefnokjes zijn voor spatborden zou kunnen duiden op een oudere fiets. In de jaren 50-60 zag je dat nog veel vaker op zulke mooie frames. Eventueel kan het natuurlijk ook een tourfiets met spatborden zijn geweest. Ook in Frankrijk zie je dat op vrijwel alle raceframes.

Of de fiets Frans is moet je overigens eenvoudig aan de draad van de bracket en van het balhoofdstel kunnen zien. Als de cups ook van Campagnolo zijn staat de draad gewoon op de buitenkant.

Klopt het overigens dat hij een keer is gerepareerd? Of zit er gewoon een dik stukje tape om de zadelbuis heen? In dat geval is hij misschien bij de reparatie opnieuw opgebouwd...
Gebruikersavatar
Bricoleur
Berichten: 34
Lid geworden op: 4 mar 2013, 18.38
Locatie: Utrecht

Re: Springfield Cycles Raphael Geminiani

Bericht door Bricoleur »

De fiets heb ik zo gekocht en de verkoper was de schoonzoon van de vorige eigenaar. De tape die op de staande buis zat en de lelijke bidonhouder zijn inmiddels verwijderd. Helaas was het een erfenisje dus meer dan dat de vorige eigenaar hem na lang zeuren bij Hoogland heeft kunnen kopen (de fiets was een etalageobject en heeft lang in de winkel gestaan) en er twintig jaar mee gereden heeft weet ik niet.

Aangezien er nergens nokjes op het frame zitten lijkt het me wel dat de fiets al wat ouder is. De zaak van Hoogland bestaat ook al lang niet meer dus dat spoor loopt ook dood. Qua onderdelen is het inderdaad een beetje bijeengeraapt. Ik zal binnenkort eens een inventarisatie maken van wat er nu exact allemaal op zit.
Gebruikersavatar
velophile
Berichten: 437
Lid geworden op: 8 aug 2012, 22.00
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Springfield Cycles Raphael Geminiani

Bericht door velophile »

Leuke fiets, ik schat 1974. Welke patten zitten er in dit frame en wordt de Reynoldssticker in het engels of frans weergegeven?

Groet, Wiel
Nicolas
Berichten: 206
Lid geworden op: 19 jun 2012, 22.12

Re: Springfield Cycles Raphael Geminiani

Bericht door Nicolas »

Heb je hem nog?Vriend van mij zoekt een oude Springfield racefiets!
Durabo88
Berichten: 2535
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Springfield Cycles Raphael Geminiani

Bericht door Durabo88 »

Heel erg mooie fiets!
Sportief fietsend!
Plaats reactie