Viscount racefiets

Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Viscount racefiets

Bericht door Lidnr13 »

brAllez Cycles schreef:ik wil hem wel halen volgende week maar als je wel eens hier in de buurt komt mag brengen ook, of ergens halverwege ofzo...ik hoor het wel...
Sorry voor de late reactie. Ik kan de fiets eventueel wel meenemen naar de beurs in Berlicum. Is dat wat?

Groeten van
Henk L.
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Viscount racefiets

Bericht door Lidnr13 »

L.S.
Iemand in Meppel wilde de fiets wel hebben. Ik heb aangeboden de fiets halverwege mee te nemen naar een beurs, maar dat kwam de ander niet goed uit. Daarna heb ik niets meer van hem vernomen. Ik heb nu besloten de fiets maar zelf te houden. Het gratis aanbod geldt dus niet meer. :!:

Tot nu toe was ik v.w.b. het merk Viscount niet verder gekomen dan de website van Sheldon Brown. Je stuit dan meteen op de "fork of death", de aluminium voorvork die kan afbreken. Op een andere site heb ik daar veel meer over gevonden. In mijn fiets zit er een van het derde type, met een stalen inzet-stuk, die wél safe schijnt te zijn. De fiets is van ca. 1978. Het frame is van stalen buizen uit de vliegtuig-industrie en fillet-brazed, wat dat ook zijn mag. In ieder geval zonder lugs. Tegenwoordig is dat niets bijzonders, maar in 1978 wél, zo lees ik.
Voorvork Viscount
Voorvork Viscount
P1000856.JPG (160.5 KiB) 1746 keer bekeken
De vaste lagers in het bracket heb ik wat weten te smeren en die draaien weer, zelfs zonder speling. Aan de scheur in de achternaaf kan ik niets doen, daarom heb ik er maar een paar 700C wielen in gezet i.p.v. die 27 inch exemplaren. De remblokjes konden voldoende zakken. Een vorige eigenaar heeft het frame rood geschilderd, dat laat ik voorlopig maar zo. De originele kleur daaronder is wit.
P1000854.JPG
P1000854.JPG (150.5 KiB) 1746 keer bekeken
Bij nader inzien vindt ik de fiets technisch toch wel interessant. In de VS is veel belangstelling voor Viscount fietsen. Een en ander heeft gemaakt dat ik de fiets nog maar zelf houd.

Groeten van
Henk L.
Plaats reactie