Quadrant model 17 safety
Geplaatst: 3 dec 2024, 21.33
Afgelopen week stond er een Quadrant safety te koop op marktplaats.
Vele liefhebbers hebben de fiets gezien en er misschien ook wel een bod op uitgebracht.
Ik begreep van de eigenaar dat het storm had gelopen.
Ik kon met een goed bod en mijn uitleg over safety`s ,restauraties en de liefhebberij de reis naar Winsum ondernemen.
Flink ver weg ,een stuk boven Groningen stad.
Maar de moeite van de reis waard.
Een fiets met nog veel restauratiewerk in het verschiet maar wel met een basis die origineel is.
De geschiedenis van de fiets is bijzonder. Ze heeft in Nederland rond gereden is al in een vroeg stadium in een smederij aan de balken gehangen.
De eigenaar wist te vertellen dat zijn opa de smederij had overgenomen in 1924 en dat de fiets er toen al aanwezig zou zijn geweest.
Jos heeft afgelopen zomer een foto van de etalage van de huidige winkel (een consumenten electronica zaak) gemaakt . Het bedrijf bestaat dit jaar 100 jaar en dat werd oa gevierd met een uitstalling van zaken die met het bedrijf te maken hadden gehad. De fiets was daarin waarschijnlijk het oudste object.
Nicolaas Haring Pekelder was in 1875 op de plaats van het huidige adres een smederij begonnen. Zijn drie zoons hebben het vervolgens over genomen en Kees Pol ,opa van de huidige eigenaar is daar op 1 mei 1917 in dienst getreden. 1 Mei was destijds blijkbaar de dag in het jaar dat je van baan wisselde. In kranten voorafgaand aan deze datum zie je talloze oproepen voor smederij personeel. alle met Indiensttreding 1 mei. Heel typisch. Quadrant is destijds door Fongers geleverd. In de Kampioen staat een advertentie van Vrolijk & Timperley Amsterdam waarin gesteld wordt dat A Fongers hoofd depot van Quadrant was voor de provincie Groningen. Ook Fongers zelf somde diverse merken waaronder Quadrant op in een van haar advertenties. Het is niet 100% zeker maar de kans is behoorlijk groot dat Fongers deze fiets geleverd heeft en dat ze later bij de smederij is beland.
Ingeruild of gevonden bij werkzaamheden.
Het feit dat de fiets in deze staat de jaren heeft overbrugd en nooit weg is gegooid is bijzonder en komt grotendeels door de juiste mentaliteit van de fam. Pol. Drie generaties , een totale sloop en herbouw in 1961 en een verkoop van het smederij gedeelte heeft de fiets overleeft. Nu is de gelegenheid ontstaan om de fiets weer rijdend en in originele staat terug te brengen.
Ik kon het niet laten om de volgende dag de fiets wat recht te trekken en de lagers eens schoon te maken. Mooi solide werk is het. De kettingspanning geschiedt door een schroefje door de achteras heen. ze zet zich af voor tegen de vorkuitsparing.
Deze model 17 heeft voor en achter 30 inch wielen. Het oorspronkelijke model heeft achter een 28 inch wiel. 30 inch is een optie waar tussen haakjes (afgeraden) achter staat. Ik vind de modellen met gelijke wielen wat evenwichtiger en blijkbaar hebben ze voor beide versies andere achtervorken. Ze zijn eenvoudig demontabel.
Het precieze bouwjaar is me nog niet duidelijk. De fietsen zijn duidelijk genummerd (deze is 9111) maar ik ken nu drie framenummers van Quadrant mod 17 . Dus veel duiding over de leeftijd is nog niet te vinden. Inmiddels lopen de wielen en trapas heel netjes en is stuur en voorvork weer recht Het veersysteem waar het zadel nog op komt is werkend en een bekend ontwerp van Quadrant.
Ze hebben het ook nog ook nog op een ruitframe toegepast. Wel moet ik de bovenste armen vervangen door een model dat naar beneden loopt. Er moet ruimte blijven voor het zadel bij inveren. Wordt vervolgd!
Vele liefhebbers hebben de fiets gezien en er misschien ook wel een bod op uitgebracht.
Ik begreep van de eigenaar dat het storm had gelopen.
Ik kon met een goed bod en mijn uitleg over safety`s ,restauraties en de liefhebberij de reis naar Winsum ondernemen.
Flink ver weg ,een stuk boven Groningen stad.
Maar de moeite van de reis waard.
Een fiets met nog veel restauratiewerk in het verschiet maar wel met een basis die origineel is.
De geschiedenis van de fiets is bijzonder. Ze heeft in Nederland rond gereden is al in een vroeg stadium in een smederij aan de balken gehangen.
De eigenaar wist te vertellen dat zijn opa de smederij had overgenomen in 1924 en dat de fiets er toen al aanwezig zou zijn geweest.
Jos heeft afgelopen zomer een foto van de etalage van de huidige winkel (een consumenten electronica zaak) gemaakt . Het bedrijf bestaat dit jaar 100 jaar en dat werd oa gevierd met een uitstalling van zaken die met het bedrijf te maken hadden gehad. De fiets was daarin waarschijnlijk het oudste object.
Nicolaas Haring Pekelder was in 1875 op de plaats van het huidige adres een smederij begonnen. Zijn drie zoons hebben het vervolgens over genomen en Kees Pol ,opa van de huidige eigenaar is daar op 1 mei 1917 in dienst getreden. 1 Mei was destijds blijkbaar de dag in het jaar dat je van baan wisselde. In kranten voorafgaand aan deze datum zie je talloze oproepen voor smederij personeel. alle met Indiensttreding 1 mei. Heel typisch. Quadrant is destijds door Fongers geleverd. In de Kampioen staat een advertentie van Vrolijk & Timperley Amsterdam waarin gesteld wordt dat A Fongers hoofd depot van Quadrant was voor de provincie Groningen. Ook Fongers zelf somde diverse merken waaronder Quadrant op in een van haar advertenties. Het is niet 100% zeker maar de kans is behoorlijk groot dat Fongers deze fiets geleverd heeft en dat ze later bij de smederij is beland.
Ingeruild of gevonden bij werkzaamheden.
Het feit dat de fiets in deze staat de jaren heeft overbrugd en nooit weg is gegooid is bijzonder en komt grotendeels door de juiste mentaliteit van de fam. Pol. Drie generaties , een totale sloop en herbouw in 1961 en een verkoop van het smederij gedeelte heeft de fiets overleeft. Nu is de gelegenheid ontstaan om de fiets weer rijdend en in originele staat terug te brengen.
Ik kon het niet laten om de volgende dag de fiets wat recht te trekken en de lagers eens schoon te maken. Mooi solide werk is het. De kettingspanning geschiedt door een schroefje door de achteras heen. ze zet zich af voor tegen de vorkuitsparing.
Deze model 17 heeft voor en achter 30 inch wielen. Het oorspronkelijke model heeft achter een 28 inch wiel. 30 inch is een optie waar tussen haakjes (afgeraden) achter staat. Ik vind de modellen met gelijke wielen wat evenwichtiger en blijkbaar hebben ze voor beide versies andere achtervorken. Ze zijn eenvoudig demontabel.
Het precieze bouwjaar is me nog niet duidelijk. De fietsen zijn duidelijk genummerd (deze is 9111) maar ik ken nu drie framenummers van Quadrant mod 17 . Dus veel duiding over de leeftijd is nog niet te vinden. Inmiddels lopen de wielen en trapas heel netjes en is stuur en voorvork weer recht Het veersysteem waar het zadel nog op komt is werkend en een bekend ontwerp van Quadrant.
Ze hebben het ook nog ook nog op een ruitframe toegepast. Wel moet ik de bovenste armen vervangen door een model dat naar beneden loopt. Er moet ruimte blijven voor het zadel bij inveren. Wordt vervolgd!