Maart 2013: Fama sportfiets

In deze rubriek staat iedere maand een andere 'vondst' centraal.
Plaats reactie
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Maart 2013: Fama sportfiets

Bericht door fietser »

Ik sluit me aan bij wat mijn collega in deze rubriek, JocoFoto, vorige maand deed: Dit keer geen spot op straat, maar eentje op Marktplaats. Een 26” damessportfiets van het Utrechtse grossiersmerk Fama van de firma Gerth & Zn. Dat was niet zomaar een grossier maar een landelijk bekende, lid van de RAI en een van de oudste handelaren in rijwielen en onderdelen uit de domstad.
fama1.jpg
fama1.jpg (138.75 KiB) 6327 keer bekeken
Deze sportfiets is uit de nadagen van de firma Gerth, ingekocht bij Union in 1955 of 1956, zo geeft het framenummer aan. In 1956 werd de zaak opgeheven zodat het een van de laatste Fama-fietsen moet zijn. Schitterende staat, op een paar verkeerde onderdelen na maar dat is niet ernstig.
fama2.jpg
fama2.jpg (62.93 KiB) 6327 keer bekeken
Ik moet zeggen dat ik de fiets oorspronkelijk een paar jaar jonger geschat had. Dat komt door de witte punten op de schuine boven- en onderbuis, maar vooral door de spatborden met jaren 60 profiel. Die ben ik nog niet op een fiets van 1956 tegengekomen. Maar ze lijken toch origineel - de kleur klopt helemaal en er zit zelfs een Fama-transfer achterop. Bij het balhoofdplaatje is een keer wat gerommeld (zie bovenste klinknagel). Een mislukte nachtelijke actie van een balhoofdplaatjesverzamelaar zonder scrupules? Of heeft de hele fiets soms in de jaren 60 een remake gehad, inclusief het opplakken van “oude” Fama-transfers? Ik kan het eigenlijk niet geloven.
fama3.jpg
fama3.jpg (94.55 KiB) 6327 keer bekeken
Enfin, de fiets heeft amper twee dagen voor een zachte prijs op marktplaats gestaan, toen was hij verkocht. Nee, niet aan een Nederlandse liefhebber, die was er niet. De fiets is de oostgrens over gegaan. Toch een beetje jammer dat we hem dus niet b.v. een keer bij een clubrit zullen tegenkomen. Ik hou van de kleine merken. Ze zorgen voor afwisseling en hebben allemaal een eigen achtergrondverhaal. Waarom verzamelt toch iedereen dezelfde vier of vijf merken? De buitenbeentjes zijn de smaakmakers in de historische fietsensoep.

'
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Maart 2013: Fama sportfiets

Bericht door Fotomaan »

Hoi Fietser,

Deze al gezien?

http://oudefiets.nl/forum/viewtopic.php?f=44&t=266#p752

Er zat een Lohmann dynamo op waar inmiddels een koplamp van hetzelfde merk aan toegevoegd is.
Leuk klein merk inderdaad.

Hier nog wat met o.a. commentaar van Herbert Kuner.

http://www.transportfiets.net/2012/07/1 ... n-tilburg/

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Maart 2013: Fama sportfiets

Bericht door asterduc »

fietser schreef:Enfin, de fiets heeft amper twee dagen voor een zachte prijs op marktplaats gestaan, toen was hij verkocht. Nee, niet aan een Nederlandse liefhebber, die was er niet. De fiets is de oostgrens over gegaan. Toch een beetje jammer dat we hem dus niet b.v. een keer bij een clubrit zullen tegenkomen. Ik hou van de kleine merken. Ze zorgen voor afwisseling en hebben allemaal een eigen achtergrondverhaal. Waarom verzamelt toch iedereen dezelfde vier of vijf merken? De buitenbeentjes zijn de smaakmakers in de historische fietsensoep.'
volledig met je eens Fietser, alhoewel ik zelf geen uitzondering ben op die "iedereen".
Maar zoals het gezegde luidt ONBEKEND IS ONBEMIND, zo was het vroeger en zo is het nu nog. Misschien dat onder jouw impuls de toekomst er anders zal uitzien.

Daarbij denk ik dat velen van ons meer met techniek bezig zijn dan met het verzamelen, en dan is het eenvoudiger om binnen de bekende merken te blijven. Maar ik kan me daar in vergissen.

Hoedanook, wie zondag mee doet aan de antitankgrachten tocht zal minstens één Fama in 'het echt' kunnen zien. Wel een ander kaliber als deze op de foto en in behoorlijk mindere staat, maar wel een Fama en zeker opvallend.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Maart 2013: Fama sportfiets

Bericht door HJvMontfort »

Ik probeer alsmaar fietsen van twee bepaalde merken te kopen maar als ik ze ophaal willen ze nog wel eens een ander merk zijn dan ik verwacht, of niet de juiste originele delen hebben. Zo heb ik nu al een Phoenix die een Union is en een Phoenix die opgebouwd is met Gazelle onderdelen. Het blijft moeilijk om alles op Marktplaats en andere sites te volgen en te vinden wat je wilt.
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Plaats reactie