Maart 2013: Fama sportfiets
Geplaatst: 6 mar 2013, 01.10
Ik sluit me aan bij wat mijn collega in deze rubriek, JocoFoto, vorige maand deed: Dit keer geen spot op straat, maar eentje op Marktplaats. Een 26” damessportfiets van het Utrechtse grossiersmerk Fama van de firma Gerth & Zn. Dat was niet zomaar een grossier maar een landelijk bekende, lid van de RAI en een van de oudste handelaren in rijwielen en onderdelen uit de domstad.
Deze sportfiets is uit de nadagen van de firma Gerth, ingekocht bij Union in 1955 of 1956, zo geeft het framenummer aan. In 1956 werd de zaak opgeheven zodat het een van de laatste Fama-fietsen moet zijn. Schitterende staat, op een paar verkeerde onderdelen na maar dat is niet ernstig.
Ik moet zeggen dat ik de fiets oorspronkelijk een paar jaar jonger geschat had. Dat komt door de witte punten op de schuine boven- en onderbuis, maar vooral door de spatborden met jaren 60 profiel. Die ben ik nog niet op een fiets van 1956 tegengekomen. Maar ze lijken toch origineel - de kleur klopt helemaal en er zit zelfs een Fama-transfer achterop. Bij het balhoofdplaatje is een keer wat gerommeld (zie bovenste klinknagel). Een mislukte nachtelijke actie van een balhoofdplaatjesverzamelaar zonder scrupules? Of heeft de hele fiets soms in de jaren 60 een remake gehad, inclusief het opplakken van “oude” Fama-transfers? Ik kan het eigenlijk niet geloven.
Enfin, de fiets heeft amper twee dagen voor een zachte prijs op marktplaats gestaan, toen was hij verkocht. Nee, niet aan een Nederlandse liefhebber, die was er niet. De fiets is de oostgrens over gegaan. Toch een beetje jammer dat we hem dus niet b.v. een keer bij een clubrit zullen tegenkomen. Ik hou van de kleine merken. Ze zorgen voor afwisseling en hebben allemaal een eigen achtergrondverhaal. Waarom verzamelt toch iedereen dezelfde vier of vijf merken? De buitenbeentjes zijn de smaakmakers in de historische fietsensoep.
'
Deze sportfiets is uit de nadagen van de firma Gerth, ingekocht bij Union in 1955 of 1956, zo geeft het framenummer aan. In 1956 werd de zaak opgeheven zodat het een van de laatste Fama-fietsen moet zijn. Schitterende staat, op een paar verkeerde onderdelen na maar dat is niet ernstig.
Ik moet zeggen dat ik de fiets oorspronkelijk een paar jaar jonger geschat had. Dat komt door de witte punten op de schuine boven- en onderbuis, maar vooral door de spatborden met jaren 60 profiel. Die ben ik nog niet op een fiets van 1956 tegengekomen. Maar ze lijken toch origineel - de kleur klopt helemaal en er zit zelfs een Fama-transfer achterop. Bij het balhoofdplaatje is een keer wat gerommeld (zie bovenste klinknagel). Een mislukte nachtelijke actie van een balhoofdplaatjesverzamelaar zonder scrupules? Of heeft de hele fiets soms in de jaren 60 een remake gehad, inclusief het opplakken van “oude” Fama-transfers? Ik kan het eigenlijk niet geloven.
Enfin, de fiets heeft amper twee dagen voor een zachte prijs op marktplaats gestaan, toen was hij verkocht. Nee, niet aan een Nederlandse liefhebber, die was er niet. De fiets is de oostgrens over gegaan. Toch een beetje jammer dat we hem dus niet b.v. een keer bij een clubrit zullen tegenkomen. Ik hou van de kleine merken. Ze zorgen voor afwisseling en hebben allemaal een eigen achtergrondverhaal. Waarom verzamelt toch iedereen dezelfde vier of vijf merken? De buitenbeentjes zijn de smaakmakers in de historische fietsensoep.
'