Pagina 1 van 4

Bridgestone Transit T200CS Carbon

Geplaatst: 18 dec 2024, 00.55
door non-fixie
Tenminste, ik denk dat dit model zo zou kunnen heten. :?

Oorspronkelijk afkomstig uit de collectie van @velofilie, heb ik hem vorige week mogen ophalen bij @maartenB, waarvoor dank!

De zadelpen is voor mij wat te kort, en terwijl ik wacht op de langere die ik heb besteld ben ik hem nu aan het schoonmaken. Volgende week betere foto's.

IMG_20241213_154822832_HDR.jpg
IMG_20241213_154822832_HDR.jpg (556.26 KiB) 74329 keer bekeken


Bridgestone
De Bridgestone Bicycle Company is in 1949 afgesplitst van de bandenfabrikant en houdt zich sindsdien vooral bezig met fietsen maken voor de lokale Japanse markt. In het buitenland is Bridgestone vooral bekend geworden door hun Amerikaanse avontuur in de jaren '70 en '80. Hun toenmalige marketingdirecteur in de VS, Grant Petersen, dacht anders over fietsen dan wat daar zoal gangbaar is en kwam met een aantal 'rare' ontwerpen op de markt.

XO-1.jpeg
XO-1.jpeg (210.79 KiB) 74329 keer bekeken
De XO-1. Raceframe met 26" wielen en een moustache-stuur


In Japan is Bridgestone nog steeds een grote naam in het baanwielrennen: de keirin. Daarin zijn de fietsen nog steeds van staal en volgens strikte regels gebouwd door een select gezelschap van producenten, waarvan Bridgestone er een is.

Transit
Het lijkt erop dat Bridgestone deze naam gebruikt voor allerlei vouwfietsen en fietsen met kleine wielen. Vooralsnog kan ik er niet veel lijn in ontdekken. Er is niet zoveel over te vinden, en wat ik vind is meestal in het Japans.

Voorloper van onze Transit is de T20SCX, een niet-opvouwbare versie die in 1998 the Good Design Award won. Dit exemplaar staat in het M+-museum in Hong Kong:

M+ Hong Kong.jpg
M+ Hong Kong.jpg (64.44 KiB) 74329 keer bekeken

Ik heb afgelopen weekend uit nieuwsgierigheid al wel even met enigszins opgetrokken benen een voorzichtig rondje door het dorp gereden. Het gebrek aan versnellingen is wel weer even wennen, en ook dat de conventie om een fiets te fotograferen van de aandrijfzijde betekent dat 'ie andersom moet staan dan ik gewend ben!

IMG_20241213_221614361.jpg
IMG_20241213_221614361.jpg (505.07 KiB) 74329 keer bekeken

Binnenkort meer over deze fiets.

Re: Bridgestone Transit T200CS Carbon

Geplaatst: 18 dec 2024, 08.47
door m-gineering
non-fixie schreef: 18 dec 2024, 00.55. In het buitenland is Bridgestone vooral bekend geworden door hun Amerikaanse avontuur
In NL waren ze vooral bekend van de fietsen met loodzware RVS buizen die in een spuitgietmatrijs aan elkaar gegoten waren. Die kom je nog wel tegen

Re: Bridgestone Transit T200CS Carbon

Geplaatst: 18 dec 2024, 11.28
door non-fixie
m-gineering schreef: 18 dec 2024, 08.47
non-fixie schreef: 18 dec 2024, 00.55. In het buitenland is Bridgestone vooral bekend geworden door hun Amerikaanse avontuur
In NL waren ze vooral bekend van de fietsen met loodzware RVS buizen die in een spuitgietmatrijs aan elkaar gegoten waren. Die kom je nog wel tegen
De Submariner!

457305c2c8de5a7a8fa882d2078d3734.jpg
457305c2c8de5a7a8fa882d2078d3734.jpg (209.87 KiB) 74299 keer bekeken


Gevolg van de gebruikte constructiemethode is de keuze voor het gebruik van een 'quill' zadelpen die zich á la stuurpen vastklemt in de framebuis:

IMG_20211226_152255910.jpg
IMG_20211226_152255910.jpg (370.28 KiB) 74299 keer bekeken

Re: Bridgestone Transit T200CS Carbon

Geplaatst: 18 dec 2024, 15.04
door Durabo88
Een bijzondere fiets is het zeker. Of je hem nou mooi of lelijk vindt.
Zo'n restauratie is ook meteen een mooi uitgangspunt om te ontdekken hoe je de verende delen kan onderhouden.
Succes!

Re: Bridgestone Transit T200CS Carbon

Geplaatst: 18 dec 2024, 18.51
door Beau-Velo
Bijzonder ding is dit. Benieuwd hoe dat eruit ziet in opgevouwen toestand?
De wielbasis lijkt redelijk groot al kan dat gezichtsbedrog zijn. Maar zou het tot een redelijk comfortabel fietsje moeten maken. Dat is een leuke voor op de nieuwjaarsbijeenkomst. Dat maakt genoeg tongen los.

Groeten Martijn

Re: Bridgestone Transit T200CS Carbon

Geplaatst: 18 dec 2024, 20.41
door velofilie
Het veren is meer deinen. Het bochtenwerk rijdt als een dweil.
De as wemelt van de torx ; de crank passing is ver heen. Mijn gebruiksaanwijzing:

Re: Bridgestone Transit T200CS Carbon

Geplaatst: 18 dec 2024, 21.13
door velofilie
Garantie bewijs heb ik ook nog.
garantiebewijs.png
garantiebewijs.png (2.6 MiB) 74240 keer bekeken

Re: Bridgestone Transit T200CS Carbon

Geplaatst: 18 dec 2024, 21.48
door Beau-Velo
Over dweilen gesproken! Heb een tijdje een Strida gehad die had ook een wiel link en rechts halfzijdig gemonteerd.
Maar als daar eenmaal aan gewend bent een heerlijk fietsje waar je razend snel mee bent. Ideaal in het kofferbak.

Re: Bridgestone Transit T200CS Carbon

Geplaatst: 18 dec 2024, 22.03
door non-fixie
Beau-Velo schreef: 18 dec 2024, 18.51 Bijzonder ding is dit. Benieuwd hoe dat eruit ziet in opgevouwen toestand?
De wielbasis lijkt redelijk groot al kan dat gezichtsbedrog zijn. Maar zou het tot een redelijk comfortabel fietsje moeten maken. Dat is een leuke voor op de nieuwjaarsbijeenkomst. Dat maakt genoeg tongen los.

Groeten Martijn
De wielbasis is 108cm, wat ruimer dan mijn andere fietsen. Bij mijn Champion Mondial semi-race, bijvoorbeeld, meet ik 103cm.

Ja, ik wil hem meenemen naar de Nieuwjaarsbijeenkomst, maar eigenlijk mag hij niet naar binnen, want hij is pas 25 jaar oud. Ik hoop dat de uitsmijters aan de deur een beetje coulant zijn ...

Re: Bridgestone Transit T200CS Carbon

Geplaatst: 18 dec 2024, 22.13
door m-gineering
Beau-Velo schreef: 18 dec 2024, 21.48 Over dweilen gesproken! Heb een tijdje een Strida gehad die had ook een wiel link en rechts halfzijdig gemonteerd.
Maar als daar eenmaal aan gewend bent een heerlijk fietsje waar je razend snel mee bent. Ideaal in het kofferbak.
Een waardeloos prul , met een gebruiksaanwijzing die lange mensen aanraadt het zadel lager te zetten! Dan weet je al genoeg. Opgevouwen istie bijna groter dan uitgevouwen, stuurt voor geen meter, je moet goed uitkijken dat je je vingers niet afknelt etc.. Je ziet, ik ben geen fan ;)