Kettingwiel met vijf boutjes.
Geplaatst: 26 dec 2024, 18.02
In een van de kettingwielen die ik ooit bij Paul Guldentops heb gevonden heb ik net boutjes met zo’n vierkant kopje gedraaid.
Het is mij wel eens overkomen dat zo’n boutje afbrak omdat de draad in het gat eigenlijk te strak was gesneden. Het is mij opgevallen dat het vaak zo is dat de boutjes er moeilijk of helemaal niet ingedraaid kunnen worden.
Daarom heb ik er nog even van gedacht dat het Engelse draad was maar het blijkt gewoon metrisch te zijn. M5 dus.
Nu vermoed ik dat het een standaardprotocol is om na het vernikkelen/verchromen eerst die draad op te snijden. Dat heb ik nu dus ook gedaan en ben verder geen problemen tegen gekomen.
Het blijft speculeren maar het zou zo maar kunnen dat de manier van werken zo bedoeld is omdat, als het boutje vastloopt in de draad, het meteen geborgd is.
Als dat klopt is het dus niet de bedoeling om het tapje er volledig doorheen te halen zodat het boutje nog net klem zit.
Met die gedachte in mijn achterhoofd heb ik de vijf boutjes er net in gedraaid.
Het kettingwiel is nu nog verchroomd. Dat gaat vijf minuutjes in het zoutzuur. Dan blijft alleen het nikkel over.
Het zijn overigens zeer dikke tanden. Aan de basis zijn ze vijf millimeter breed. Zelfs voor een 3/16” is het aan de dikke kant. De rollen van de ketting zakken er soepel in.
Niet alleen voor- maar ook achtertandwielen van die maat zijn vaak verschillend.
Het is mij wel eens overkomen dat zo’n boutje afbrak omdat de draad in het gat eigenlijk te strak was gesneden. Het is mij opgevallen dat het vaak zo is dat de boutjes er moeilijk of helemaal niet ingedraaid kunnen worden.
Daarom heb ik er nog even van gedacht dat het Engelse draad was maar het blijkt gewoon metrisch te zijn. M5 dus.
Nu vermoed ik dat het een standaardprotocol is om na het vernikkelen/verchromen eerst die draad op te snijden. Dat heb ik nu dus ook gedaan en ben verder geen problemen tegen gekomen.
Het blijft speculeren maar het zou zo maar kunnen dat de manier van werken zo bedoeld is omdat, als het boutje vastloopt in de draad, het meteen geborgd is.
Als dat klopt is het dus niet de bedoeling om het tapje er volledig doorheen te halen zodat het boutje nog net klem zit.
Met die gedachte in mijn achterhoofd heb ik de vijf boutjes er net in gedraaid.
Het kettingwiel is nu nog verchroomd. Dat gaat vijf minuutjes in het zoutzuur. Dan blijft alleen het nikkel over.
Het zijn overigens zeer dikke tanden. Aan de basis zijn ze vijf millimeter breed. Zelfs voor een 3/16” is het aan de dikke kant. De rollen van de ketting zakken er soepel in.
Niet alleen voor- maar ook achtertandwielen van die maat zijn vaak verschillend.