Simplex sportfiets uit 1939

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Durabo88
Berichten: 2541
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Simplex sportfiets uit 1939

Bericht door Durabo88 »

Beste mensen,

Graag open ik hier even een topic over de Nederlandse leeuw sportfiets, die na tips en nader onderzoek een Simplex blijkt te zijn. Vandaag heb ik de fiets eens helemaal uit elkaar gelegd en toen bleek hetgeen ik al via anderen had gehoord ook te kloppen. Achter het Nederlandse leeuw balhoofdtransfer bleken de resten van de 4 klinknagels van het Simplex balhoofdplaatje te zitten. Een echte Simplex dus!

Dankzij fietser en een andere kenner kreeg ik hernieuwde belangstelling voor de fiets die ik als niet bijzonder achtte en wilde verkopen. Dus wat ik nu ga doen is restaureren, waarbij ik qua chroomwerk het origineel ga nastreven, maar het oude lak- en bieswerk behoud en bijwerk. Dit houdt dus in dat ik de onderdelen die zijn overgemoffeld weer wil laten verchromen (d.w.z. o.a. de achterpatten, cranks en velgen). Mijn vraag luidt nu; Welk voorwerk moet ik doen voordat de onderdelen naar de chromerij kunnen? Moet ik alle verf zelf afbijten? Waar zit een goeie nikkel en chromerij? Wat kost het?

Wie heeft verder nog tips of aanbevelingen voor deze restauratie?

Met vriendelijke groeten, Y.
Bijlagen
DSC00728.JPG
DSC00728.JPG (270.99 KiB) 9700 keer bekeken
DSC00727.JPG
DSC00727.JPG (238.46 KiB) 9700 keer bekeken
DSC00729.JPG
DSC00729.JPG (248.06 KiB) 9700 keer bekeken
S5008057.JPG
S5008057.JPG (423.97 KiB) 9700 keer bekeken
S5008055.JPG
S5008055.JPG (448.69 KiB) 9700 keer bekeken
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: Simplex sportfiets uit 1939

Bericht door berkers41 »

Verchromen & Vernikkelen
Galvano Technisch Bedrijf, Waalre.
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Durabo88
Berichten: 2541
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Simplex sportfiets uit 1939

Bericht door Durabo88 »

Weet u er ook één in de buurt van Amsterdam?
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Simplex sportfiets uit 1939

Bericht door JocoFoto »

In Amsterdam zit er eentje; Egberts in de Kanaalstraat. Daar heb ik ooit een stuur en cranks laten verchromen. Kostte over de 100 euro als ik me dat goed herinner.

Wbt de voorbereidingen; het object wordt door het bedrijf tot op het staal blank gemaakt en gepolijst. Dus je hoeft zelf niet tot het uiterste te gaan. Maar als je met onderdelen komt die dik onder de troep zitten, kan ik me voorstellen dat ze de prijs een tikkie opkrikken :evil:
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Durabo88
Berichten: 2541
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Simplex sportfiets uit 1939

Bericht door Durabo88 »

Beste Jocofoto,

Bedankt voor de tip, ik houd dit bedrijf in het achterhoofd.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2541
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Simplex sportfiets uit 1939

Bericht door Durabo88 »

Beste mensen,

Bij het ontmantelen van de wielen viel mij iets op, namelijk het voorwiel heeft 36 spaken (waarschijnlijk over 3 gespaakt) en het achterwiel heeft 40 spaken (over 4 gespaakt). Helaas heb ik het aantal kruizingen in het voorwiel vergeten op te nemen, dus waarschijnlijk over 3 gespaakt. De spaken in het achterwiel zijn 302 mm en in het voorwiel 300 mm.

Weer een interessant feitje over deze fiets dus.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2541
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Simplex sportfiets uit 1939

Bericht door Durabo88 »

Beste mensen,

Ik wilde nog even opmerken dat dezelfde fiets uit 1939, die onlangs op MP werd verkocht, ook 40 spaken in het achterwiel heeft.

Met vriendelijke groet, Y.
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2541
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Simplex sportfiets uit 1939

Bericht door Durabo88 »

Beste mensen,

Kan iemand mij vertellen of het gebruikelijk was bij Simplex om achter 40 en voor 36 spaaks wielen te gebruiken?

Met vriendelijke groet, Y.
Sportief fietsend!
Durabo88
Berichten: 2541
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Simplex sportfiets uit 1939

Bericht door Durabo88 »

Beste mensen,

Vandaag kwam ik erachter dat onder de balhoofdlug een drie-cijferig nummer stond, wat ook op de crancks terugkomt. Mogelijk is dit bij de complete revisie gedaan om alle spullen netjes bij elkaar te kunnen houden. Met de revisie bedoel ik het herlakken van de gelakte en het lakken van verchroomde delen. Oftewel de omdoping van mijn Simplex tot een Nederlandse leeuw fiets.

Binnenkort ga ik de moffel van de velgen en achterpatten verwijderen met afbijt. Ik denk dat ik hier een goede kans maak mooi chroom onder vandaan te krijgen. De crancks zijn her en der wat bobbelig onder de moffel, dus in roestige staat overgemoffeld.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Simplex sportfiets uit 1939

Bericht door JocoFoto »

Ik zou het van de nieuwsgierigheid niet kunnen laten de cranks ook te ont-moffelen.....

Overigens had ik afgelopen weekend goede ervaring met een lakföhn, een mes en staalwol. Mocht je zo'n föhn hebben, dan spaart je dat het geld voor de afbijt uit. Qua tijd is het zeker niet langzamer. Beter voor het milieu ook.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Plaats reactie