Simplex sportfiets uit 1939
Geplaatst: 7 mar 2013, 17.16
Beste mensen,
Graag open ik hier even een topic over de Nederlandse leeuw sportfiets, die na tips en nader onderzoek een Simplex blijkt te zijn. Vandaag heb ik de fiets eens helemaal uit elkaar gelegd en toen bleek hetgeen ik al via anderen had gehoord ook te kloppen. Achter het Nederlandse leeuw balhoofdtransfer bleken de resten van de 4 klinknagels van het Simplex balhoofdplaatje te zitten. Een echte Simplex dus!
Dankzij fietser en een andere kenner kreeg ik hernieuwde belangstelling voor de fiets die ik als niet bijzonder achtte en wilde verkopen. Dus wat ik nu ga doen is restaureren, waarbij ik qua chroomwerk het origineel ga nastreven, maar het oude lak- en bieswerk behoud en bijwerk. Dit houdt dus in dat ik de onderdelen die zijn overgemoffeld weer wil laten verchromen (d.w.z. o.a. de achterpatten, cranks en velgen). Mijn vraag luidt nu; Welk voorwerk moet ik doen voordat de onderdelen naar de chromerij kunnen? Moet ik alle verf zelf afbijten? Waar zit een goeie nikkel en chromerij? Wat kost het?
Wie heeft verder nog tips of aanbevelingen voor deze restauratie?
Met vriendelijke groeten, Y.
Graag open ik hier even een topic over de Nederlandse leeuw sportfiets, die na tips en nader onderzoek een Simplex blijkt te zijn. Vandaag heb ik de fiets eens helemaal uit elkaar gelegd en toen bleek hetgeen ik al via anderen had gehoord ook te kloppen. Achter het Nederlandse leeuw balhoofdtransfer bleken de resten van de 4 klinknagels van het Simplex balhoofdplaatje te zitten. Een echte Simplex dus!
Dankzij fietser en een andere kenner kreeg ik hernieuwde belangstelling voor de fiets die ik als niet bijzonder achtte en wilde verkopen. Dus wat ik nu ga doen is restaureren, waarbij ik qua chroomwerk het origineel ga nastreven, maar het oude lak- en bieswerk behoud en bijwerk. Dit houdt dus in dat ik de onderdelen die zijn overgemoffeld weer wil laten verchromen (d.w.z. o.a. de achterpatten, cranks en velgen). Mijn vraag luidt nu; Welk voorwerk moet ik doen voordat de onderdelen naar de chromerij kunnen? Moet ik alle verf zelf afbijten? Waar zit een goeie nikkel en chromerij? Wat kost het?
Wie heeft verder nog tips of aanbevelingen voor deze restauratie?
Met vriendelijke groeten, Y.