verwijderen laklaag?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
ingridbaron
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 feb 2013, 20.37

verwijderen laklaag?

Bericht door ingridbaron »

Beste mensen,
Ik heb mijn fiets, die van me gestolen was, terug gevonden!
http://oudefiets.nl/forum/viewtopic.php ... 5749#p5749

voor de meeste mensen hier geen interessante fiets, want vrij "nieuw", maar voor mij wel, want van oma geweest.
De fiets is door de dief/nieuwe eigenaar overgespoten, erg jammer. Zijn er manieren om de nieuwe laklaag te verwijderen zonder de oorspronkelijke lak aan te tasten?
Ben bang dat het erg lastig word, maar als er tips zijn hoor ik ze graag!

Groet Ingrid
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: verwijderen laklaag?

Bericht door maartenB »

Ja daar zijn allerlei stappen voor.
Eerst probeer je het met wasbenzine. Ik zal je nu al zeggen: dat werkt niet. Dan probeer je het met thinner, doe goede rubber of leren handschoenen aan. Dat werkt soms wel, pas op dat de oorspronkelijke lak en transfers niet verdwijnen.
Je kunt ook verfafbijtmiddel proberen, dat zal wel werken maar neemt misschien de onderlaag, de lijnen en transfers mee. Probeer het altijd uit op slecht zichtbare plaatsen, onderaan een buis bijvoorbeeld.

Een andere benadering is het afkrabben. Als de oude lak mooi glad was en ze niet hebben geschuurd, kun je de verf er met een aardappelschilmesje af krabben. Soms gaat dat verbazend goed, soms niet.
Als niets helpt kom je op het monnikenwerk: met schuurpapier of zo'n stalen soapy schuursponsje poetsen en schuren tot je de oude lijnen en transfers weer boven ziet komen. Maar zo mooi als vroeger wordt het nooit weer.

Succes, fijn dat je hem weer terug hebt!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: verwijderen laklaag?

Bericht door asterduc »

een kleine aanvulling op de raad van Maarten,

ik hoop voor je dat de 'dief' slordig werk heeft geleverd en gewoon met een spuitbusje maar lukraak op de fiets heeft gespoten.
Als dat het geval is, is de lak zeer dun en heeft een slechte hechting.

Dan zou ik gewoon een sterk poliermiddel gebruiken, die haalt de laag er zo terug af.
Wel, zoals Maarten aangeeft, voorzichtig bij het bieswerk, want dat zou je er dan ook wel eens kunnen afpolieren als je te hevig gaat wrijven.

Alle groggere schuurmiddelen of thinner zou ik als laatste optie behouden omdat zij zowieso je lakwerk gaan aantasten.

De grofste of sterkste polierpasta die ik ken is commandant 4 (de groene pot). Polier niet verder dan nodig. Eens de oude verf weg is kun je met de fijnere versie, Commandant 5 (gele bus), de laatste restjes wegpolieren en de oude lak terug mooi in glans krijgen.
Een laatste laag als beschermlaag en als extra glans kan dan met Commandant 7. Dat is dan een soort wax.

Ik heb hier Commandant genoemd, dat is een merkdat zich al decennia bewezen heeft, maar elk alternatief van een ander merk zal hetzelfde effect hebben.

Mocht de 'dief' een kwast hebben gebruikt en er een dikke laag heeft opgegooid, dan is 'afbrokkelen' zoals Maarten aangeeft, de betere optie. Die zal wel een aantal littekens achterlaten.

Ik wens je veel succes toe en hoop voor je dat het allemaal goed komt.

Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
ingridbaron
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 feb 2013, 20.37

Re: verwijderen laklaag?

Bericht door ingridbaron »

bedankt voor jullie reacties! Ik heb net heel voorzichtig met een mesje over de lak "geaaid" en er kwam wat af. Maar omdat de dief/heler de fiets zwart heeft gespoten, zag ik niet goed wat er met de oorspronkelijke laag gebeurt. Toen een stukje lak wat over een transfer zit genomen, ook met het mesje, zachtjes aaien. Het werkt, transfer komt mooi helder terug. Het scheelt denk ik dat ik de fiets niet al te lang geleden gepoetst heb, en de dief heeft blijkbaar niet ontvet. Mooi zo!
Commandant heb ik niet in huis, maar ik ga het eens proberen. Lijkt me voor het balhoofdplaatje een goede oplossing, omdat daar nog al wat hoogteverschil in zit. ik wens jullie een heel fijn weekend en bedankt voor de tips!
Plaats reactie