Gazelle No. 8k Kruisframe 1939
Geplaatst: 23 jan 2025, 10.39
Afgelopen maandag heb ik een fiets weten te bemachtigen die al wat jaren op mijn wensenlijst stond: Een Gazelle No. 8k Kruisframe met framehoogte 63 cm uitgevoerd in de kleur groen.
Een stukje context tav de aankoop; deze fiets is hier namelijk al eerder voorbij gekomen en vermoedelijk zullen diverse andere forumleden contact hebben gehad met de voormalig eigenaresse. Toen ik contact opnam met de eigenaresse vertelde zij mij dat de fiets reeds gereserveerd was. Daarop heb ik aangegeven dat ik, mocht de verkoop onverhoopt niet doorgaan, serieus interesse had, bieden op iets wat al gereserveerd is doe ik niet. Tot mijn verrassing kreeg ik een paar dagen later bericht: Ze constateerde aan de hand van oplopende biedingen dat de fiets toch echt fors meer waard dan ze aanvankelijk overeen was gekomen dus ze had de initiële koper af-bericht. Aan mij de vraag of ik nog steeds interesse had en of ik een bod uit wilde brengen. Dat heb ik gedaan en zo geschiedde.
Afgaande op het framenummer 613810 is te herleiden dat het bouwjaar van dit exemplaar 1939 moet zijn. Op het achterspatbord zat een dealerplaatje van N.V. Borgmeier, gevestigd op de Overtoom te Amsterdam, waar de fiets dus nu ook weer staat.
Zoals men dat zegt: "he doesn't look his age": deze fiets verkeert in een werkelijk onberispelijke staat. Het kan haast niet anders dan dat de fiets vrijwel altijd binnen heeft gestaan, er zeer zorgvuldig mee omgegaan is en er slechts spaarzaam op is gefietst.
Voorlopig heb ik de fiets goed schoongemaakt en het chroomwerk een poetsbeurt gegeven en eea mechanisch met rust gelaten. Ook heb ik de originele bagagedrager en bokstandaard verwijderd: dit vind ik persoonlijk mooier. De bij verkoop gemonteerde celluloid jasbeschermers zijn ogenschijnlijk ook origineel gemonteerd: de randen zijn van leer en in dezelfde kleur groen als de fiets. Het celluloid was volledig vergaan dus die zijn er ook af: Ik vind jasbeschermers sowieso geen porum op een herenfiets. Zie bijgaande foto's voor het resultaat.
Er ontbraken een aantal zaken:
-Bel: afgaande op de brochures zou dat logischerwijs een Lucas bel met diameter 60mm moeten zijn: deze had ik liggen en die zit er inmidddels op.
-Koplamp: Afgaande op de dynamo en bouwjaar behoort er een kegelvormige Elga koplamp op te zitten. Inmiddels heb ik een exact gelijkend exemplaar gevonden die er nu op zit, omdat een merkplaatje ontbreekt vermoed ik dat t geen Elga is. Te zijner tijd zal ik nog wel een Elga exemplaar vinden met controlelampje en die monteren
Nog zoekende ben ik naar:
-Éen Dover celluloid handvat (of een set) bij voorkeur met Gazelle text aan de achterkant;
-Het elegant uitgevoerde slot is helaas incompleet: de pen die door de ogen heen valt en waarmee je de fiets dus op slot kan zetten ontbreekt: ik hoop tzt een compleet exemplaar of enkel de pen te kunnen vinden.
-Achterop het zeer comfortabele Terry zadel behoort natuurlijk eigenlijk een zwart Gazelle zadeltasje gemonteerd te zijn.
Wat opvalt is de afbakening van het witte gedeelte van het achterspatbord: Van Maarten W. heb ik begrepen dat dit tot plm 1941 bij Gazelle normaal gesproken in een ronde boog loopt: hier is het gewoon een vlakke lijn. Ik geloof niet dat de fiets terug is geweest voor revisie daar alles er veel te origineel uitziet, dus ik denk eerder dat het een frame uit 1939 is, wat ergens in 1940 of 41 afgebouwd en geleverd moet zijn.
Update: zie post hieronder: de afbakening werd al eerder op dezelfde wijze als bij deze fiets gedaan.
Een stukje context tav de aankoop; deze fiets is hier namelijk al eerder voorbij gekomen en vermoedelijk zullen diverse andere forumleden contact hebben gehad met de voormalig eigenaresse. Toen ik contact opnam met de eigenaresse vertelde zij mij dat de fiets reeds gereserveerd was. Daarop heb ik aangegeven dat ik, mocht de verkoop onverhoopt niet doorgaan, serieus interesse had, bieden op iets wat al gereserveerd is doe ik niet. Tot mijn verrassing kreeg ik een paar dagen later bericht: Ze constateerde aan de hand van oplopende biedingen dat de fiets toch echt fors meer waard dan ze aanvankelijk overeen was gekomen dus ze had de initiële koper af-bericht. Aan mij de vraag of ik nog steeds interesse had en of ik een bod uit wilde brengen. Dat heb ik gedaan en zo geschiedde.
Afgaande op het framenummer 613810 is te herleiden dat het bouwjaar van dit exemplaar 1939 moet zijn. Op het achterspatbord zat een dealerplaatje van N.V. Borgmeier, gevestigd op de Overtoom te Amsterdam, waar de fiets dus nu ook weer staat.
Zoals men dat zegt: "he doesn't look his age": deze fiets verkeert in een werkelijk onberispelijke staat. Het kan haast niet anders dan dat de fiets vrijwel altijd binnen heeft gestaan, er zeer zorgvuldig mee omgegaan is en er slechts spaarzaam op is gefietst.
Voorlopig heb ik de fiets goed schoongemaakt en het chroomwerk een poetsbeurt gegeven en eea mechanisch met rust gelaten. Ook heb ik de originele bagagedrager en bokstandaard verwijderd: dit vind ik persoonlijk mooier. De bij verkoop gemonteerde celluloid jasbeschermers zijn ogenschijnlijk ook origineel gemonteerd: de randen zijn van leer en in dezelfde kleur groen als de fiets. Het celluloid was volledig vergaan dus die zijn er ook af: Ik vind jasbeschermers sowieso geen porum op een herenfiets. Zie bijgaande foto's voor het resultaat.
Er ontbraken een aantal zaken:
-Bel: afgaande op de brochures zou dat logischerwijs een Lucas bel met diameter 60mm moeten zijn: deze had ik liggen en die zit er inmidddels op.
-Koplamp: Afgaande op de dynamo en bouwjaar behoort er een kegelvormige Elga koplamp op te zitten. Inmiddels heb ik een exact gelijkend exemplaar gevonden die er nu op zit, omdat een merkplaatje ontbreekt vermoed ik dat t geen Elga is. Te zijner tijd zal ik nog wel een Elga exemplaar vinden met controlelampje en die monteren
Nog zoekende ben ik naar:
-Éen Dover celluloid handvat (of een set) bij voorkeur met Gazelle text aan de achterkant;
-Het elegant uitgevoerde slot is helaas incompleet: de pen die door de ogen heen valt en waarmee je de fiets dus op slot kan zetten ontbreekt: ik hoop tzt een compleet exemplaar of enkel de pen te kunnen vinden.
-Achterop het zeer comfortabele Terry zadel behoort natuurlijk eigenlijk een zwart Gazelle zadeltasje gemonteerd te zijn.
Wat opvalt is de afbakening van het witte gedeelte van het achterspatbord: Van Maarten W. heb ik begrepen dat dit tot plm 1941 bij Gazelle normaal gesproken in een ronde boog loopt: hier is het gewoon een vlakke lijn. Ik geloof niet dat de fiets terug is geweest voor revisie daar alles er veel te origineel uitziet, dus ik denk eerder dat het een frame uit 1939 is, wat ergens in 1940 of 41 afgebouwd en geleverd moet zijn.
Update: zie post hieronder: de afbakening werd al eerder op dezelfde wijze als bij deze fiets gedaan.