oude Sparta

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: oude Sparta

Bericht door Durabo88 »

Beste Ad,

Mooie fiets en zeker bijzonder. Misschien met voorzichtig warm stoken en een hardhouten, plastic of koperen krabbertje (zacht materiaal om beschadiging van originele lak te voorkomen) komt de originele lak er mooi onder vandaan. Of afbijt slechts kort in laten werken. Wie heeft meer tips?
Ik heb mijn Durabo omafiets met een krabbertje helemaal schoon gekregen, omdat de ondergrond voor het overlakken niet opgeschuurd en/of ontvet was.

Het viel me op dat de vork wel haar voren gebogen staat.

Met vriendelijke groet, Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
Ad transportfiets
Berichten: 100
Lid geworden op: 8 dec 2012, 21.34
Locatie: HOORN

Re: oude Sparta

Bericht door Ad transportfiets »

Beste Y
De voorvork staat inderdaad krom naar voren,het stuur heeft ook een flinke opdonder gehad.genoeg om lekker te sleutel,en te richten.
Wat betreft verf verwijderen dat kan ik inderdaad wel eens proberen.(met een verf fohn)
Ik ben alleen bang dat er geschuurd is dussss
Maar dat zie ik tzt wel ,eerst maar eens een paar graden warmer in mijn schuurtje
Groet Ad
Laatst gewijzigd door Ad transportfiets op 14 mar 2013, 06.10, 1 keer totaal gewijzigd.
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: oude Sparta

Bericht door fietser »

Sparta-fietsen uit deze periode zie je inderdaad niet vaak. Jouw Sparta is van 1949, de modelnaam is hoogstwaarschijnlijk "Luxe". Er zou dan een inschuifbus in de bracket moeten zitten wat je alleen bij demontage van de trapas kunt zien.

Kijk eens wat voor bouwjaar je op de voor- en achternaaf vindt, op de rechter zijkant van de remtrommels.

'
Gebruikersavatar
Ad transportfiets
Berichten: 100
Lid geworden op: 8 dec 2012, 21.34
Locatie: HOORN

Re: oude Sparta

Bericht door Ad transportfiets »

Hallo Fietser

Je had gelijk ,er zit een inschuif bus in de bracket( Made in England)net als het balhoofd stel.
Dus misschien modelnaam "luxe"?
En op de voornaaf staat ,49 en de achter s/a naaf ,50.
Het verwijderen van de oude verf is helaas niet gelukt, wat ik wel zag was dat er een mooie groene biezen patroon onder de geschilderde verf zit
De velgen en de cranks waren ooit verchroomd of nikkel maar compleet af gebladerd
Wat mij opviel was de dikte staal van de velgen,die zijn net zo massief als van een transport velg.

Groet Ad
Plaats reactie