Quadrant model 17 safety
Re: Quadrant model 17 safety
Weer een fraai verslag. De zadelveerconstructie heeft wat weg van een verende vork van een motorfiets uit het begin vd 20ste eeuw.
Sportief fietsend!
-
- Berichten: 2710
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Quadrant model 17 safety
Ja, inderdaad.
Zo had ik het nog niet gezien maar het idee van parallelle beweging in ruitvorm is zoals vroege motorfiets vorken het ook hadden, zo als je schrijft.
Best een bewerkelijke manier om een zadel te laten veren als je bekijk hoe het tegenwoordig gedaan wordt binnen in de zadelpen zelf.
Hoewel tegenwoordig, deze afbeelding komt uit een artikeltje uit 1903. De patentaanvraag van de rechter zadelpen is al van voor 1900.
De schrijver van het artikel is wel te spreken over beide geveerde zadelpennen maar schijft meer in het algemeen over verende fietsen dat er sprake is van energieverlies bij het trappen door verende elementen. ''Springs absorbing power''
Zo had ik het nog niet gezien maar het idee van parallelle beweging in ruitvorm is zoals vroege motorfiets vorken het ook hadden, zo als je schrijft.
Best een bewerkelijke manier om een zadel te laten veren als je bekijk hoe het tegenwoordig gedaan wordt binnen in de zadelpen zelf.
Hoewel tegenwoordig, deze afbeelding komt uit een artikeltje uit 1903. De patentaanvraag van de rechter zadelpen is al van voor 1900.
De schrijver van het artikel is wel te spreken over beide geveerde zadelpennen maar schijft meer in het algemeen over verende fietsen dat er sprake is van energieverlies bij het trappen door verende elementen. ''Springs absorbing power''
-
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Quadrant model 17 safety
Dat zijn de goedkope (met veel wrijving), de sjieke gebruiken nog steeds twee parallelogrammen met nu een pu veer op drukMaarten Waarlé schreef: ↑16 aug 2025, 11.27 Best een bewerkelijke manier om een zadel te laten veren als je bekijk hoe het tegenwoordig gedaan wordt binnen in de zadelpen zelf.
- Bijlagen
-
- thud.jpg (149.59 KiB) 4379 keer bekeken
/Marten
-
- Berichten: 2710
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Quadrant model 17 safety
Intussen is de gelegenheid ontstaan om de veren van het zadelsysteem echt op de weg uit te proberen.
Ik heb de zadelveer assen vervangen zodat de wiebel er uit is en de ketting ook kunnen versmallen zodat er een fietsbare Quadrant is ontstaan. Eerder dacht ik nog dat ik te zwaar zou zijn voor het systeem maar dat blijkt toch niet zo te zijn. Tijdens het fietsen ontstaat er een mooie zwevende positie ergens tussen begin en eindpunt van het parallel systeem. Het zit verrassend goed.
Ik heb de ketting smaller gemaakt en dat was een berg werk. Nieuwe asjes gedraaid door een pas bus te maken die er voor zorgde dat de asjes steeds even ver uit de draaibank staken. Zodoende kan je redelijk nauwkeurig seriewerk maken.. De blokken moesten natuurlijk ook smaller. Ik heb daarvoor een klemmetje gemaakt waarin ik ieder blok even hoog kon weg frezen.
Twee blokken zijn toegevoegd omdat de ketting korter werd dan bij het uitgangspunt. De slijtage speling is opgeheven en daardoor is de totale lengte korter geworden. Ik denk dat er intussen na het rijden wel weer een blok af mag van de ketting.
Helemaal lekker loopt de ketting nog niet. Met name het achtertandwiel mag nog wat gecorrigeerd worden.
Nu zie je de blokken met een sprongetje los komen bij het verdraaien. Daar zit een klemming die tot ratelen leidt bij het aanzetten en ''gas geven''.
Ik ben nog wel benieuwd of ik dat er goed uit krijg.
Ik heb de zadelveer assen vervangen zodat de wiebel er uit is en de ketting ook kunnen versmallen zodat er een fietsbare Quadrant is ontstaan. Eerder dacht ik nog dat ik te zwaar zou zijn voor het systeem maar dat blijkt toch niet zo te zijn. Tijdens het fietsen ontstaat er een mooie zwevende positie ergens tussen begin en eindpunt van het parallel systeem. Het zit verrassend goed.
Ik heb de ketting smaller gemaakt en dat was een berg werk. Nieuwe asjes gedraaid door een pas bus te maken die er voor zorgde dat de asjes steeds even ver uit de draaibank staken. Zodoende kan je redelijk nauwkeurig seriewerk maken.. De blokken moesten natuurlijk ook smaller. Ik heb daarvoor een klemmetje gemaakt waarin ik ieder blok even hoog kon weg frezen.
Twee blokken zijn toegevoegd omdat de ketting korter werd dan bij het uitgangspunt. De slijtage speling is opgeheven en daardoor is de totale lengte korter geworden. Ik denk dat er intussen na het rijden wel weer een blok af mag van de ketting.
Helemaal lekker loopt de ketting nog niet. Met name het achtertandwiel mag nog wat gecorrigeerd worden.
Nu zie je de blokken met een sprongetje los komen bij het verdraaien. Daar zit een klemming die tot ratelen leidt bij het aanzetten en ''gas geven''.
Ik ben nog wel benieuwd of ik dat er goed uit krijg.
- Bijlagen
-
- P1040233.JPG (535.56 KiB) 549 keer bekeken
-
- P1040231.JPG (511.52 KiB) 549 keer bekeken
Re: Quadrant model 17 safety
Ha Maarten . hij ziet er weer als herboren uit ,geweldig mooie klus.
mijn simpele fietsenmakers gedachten, een oude ketting op een nieuw tandwiel zeker als het tandwiel weinig tanden heeft geeft problemen.
als je dat met een moderne fiets met derailleur doet springt de ketting bij een beetje aanzetten over het tandwiel heen.
misschien is het een oplossing als je het achter tandwiel op de freesbank een beetje naar wat in gesleten tanden slijpt
of is dat een gekke gedachten?
mijn simpele fietsenmakers gedachten, een oude ketting op een nieuw tandwiel zeker als het tandwiel weinig tanden heeft geeft problemen.
als je dat met een moderne fiets met derailleur doet springt de ketting bij een beetje aanzetten over het tandwiel heen.
misschien is het een oplossing als je het achter tandwiel op de freesbank een beetje naar wat in gesleten tanden slijpt
of is dat een gekke gedachten?
-
- Berichten: 2710
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Quadrant model 17 safety
Hoi Theodorus,
Ja , dat is zeker wat er aan de hand is. Tenminste het effect is het zelfde en het geluid doet ook sterk denken aan een versleten ketting.
Bij langzaam draaien in de takels zie je de blokken opspringen cq loskomen van de laatste tand richting voorkant.
het komt er op neer dat de schakels te lang zijn voor het tandwiel (zo als bij een versleten ketting).
Het effect is dat geen van de actieve tanden van het achtertandwiel stevig in contact zijn met de ketting op de ''voorste'' tand na.
Die pakt het aandrijf gewicht. Alle tanden die er achter aan komen komen niet in contact met de ketting.
Steeds als de eerste tand afloopt/doordraait naar onder lost deze zich met geweld en is de volgende tand de klos.
Dat geeft het ratelende geluid.
Waarschijnlijk is de ketting wel in contact met alle tanden van het achterwiel als ze wat hoger aangrijpt. Ik ga dat eens proberen met een vulplaatje van een millimeter dik. Misschien in een kam-vorm zodat ze als een rond gezette serie plaatjes tussen de tanden valt.
Zodra meerdere tanden de aandrijfkracht opnemen zal het geratel ophouden is de gedachte.
De tanden afslijpen in gelijke mate geeft een blijvende te kleine onderlinge afstand tussen de tanden maar het zoeken in een grotere diameter geeft verder uit elkaar staande tanden.
Ik heb in feite het achter tandwiel net te klein van diameter gemaakt.
Ja , dat is zeker wat er aan de hand is. Tenminste het effect is het zelfde en het geluid doet ook sterk denken aan een versleten ketting.
Bij langzaam draaien in de takels zie je de blokken opspringen cq loskomen van de laatste tand richting voorkant.
het komt er op neer dat de schakels te lang zijn voor het tandwiel (zo als bij een versleten ketting).
Het effect is dat geen van de actieve tanden van het achtertandwiel stevig in contact zijn met de ketting op de ''voorste'' tand na.
Die pakt het aandrijf gewicht. Alle tanden die er achter aan komen komen niet in contact met de ketting.
Steeds als de eerste tand afloopt/doordraait naar onder lost deze zich met geweld en is de volgende tand de klos.
Dat geeft het ratelende geluid.
Waarschijnlijk is de ketting wel in contact met alle tanden van het achterwiel als ze wat hoger aangrijpt. Ik ga dat eens proberen met een vulplaatje van een millimeter dik. Misschien in een kam-vorm zodat ze als een rond gezette serie plaatjes tussen de tanden valt.
Zodra meerdere tanden de aandrijfkracht opnemen zal het geratel ophouden is de gedachte.
De tanden afslijpen in gelijke mate geeft een blijvende te kleine onderlinge afstand tussen de tanden maar het zoeken in een grotere diameter geeft verder uit elkaar staande tanden.
Ik heb in feite het achter tandwiel net te klein van diameter gemaakt.
Re: Quadrant model 17 safety
Maarten dat kan de oplossing zijn. of een betere ketting misschien ondanks al het werk dat je aan de ketting gehad hebt.
-
- Berichten: 2710
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Quadrant model 17 safety
Ik heb een nieuwe ketting liggen die te breed is (12,5 mm ongeveer) maar wel een idee zal geven hoe het loopt.
Dat is vrij eenvoudig uit te proberen.
Volgende week ga ik het verder uitwerken. Vermoedelijk wordt het ophogen van het bestaande ''ketting bed''.
Wat Ik uiteindelijk wil zien zijn meerdere tanden die aangedreven worden .
Dat is vrij eenvoudig uit te proberen.
Volgende week ga ik het verder uitwerken. Vermoedelijk wordt het ophogen van het bestaande ''ketting bed''.
Wat Ik uiteindelijk wil zien zijn meerdere tanden die aangedreven worden .
-
- Berichten: 2710
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Quadrant model 17 safety
Vandaag het achtertandwiel schoon gemaakt en voorzien van plaatjes.
Ze zijn een millimeter dik en ik heb ze in het midden (gat van 5,5 mm ) en langs de buitenkant gelast.
Proefrit gemaakt : zonder geratel of geknak. Geheel geruisloos
Dat was `m dus ! Beetje afwerken en niet meer aan komen.
Ze zijn een millimeter dik en ik heb ze in het midden (gat van 5,5 mm ) en langs de buitenkant gelast.
Proefrit gemaakt : zonder geratel of geknak. Geheel geruisloos
Dat was `m dus ! Beetje afwerken en niet meer aan komen.
Re: Quadrant model 17 safety
Fijn dat de gedachtegang bleek te werken Maarten!
Ben benieuwd op welk moment van de dag bij jou de oplossing voor een probleem ineens te binnen schiet. Bij mij is dat altijd bij het wakker worden. Wel zo fijn want dan kan ik het meteen die dag in de praktijk brengen.
Ben benieuwd op welk moment van de dag bij jou de oplossing voor een probleem ineens te binnen schiet. Bij mij is dat altijd bij het wakker worden. Wel zo fijn want dan kan ik het meteen die dag in de praktijk brengen.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl