Patina behouden?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
ThomasMCfly
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 jan 2024, 12.31

Patina behouden?

Bericht door ThomasMCfly »

Hallo allemaal,

Ik heb op internet al wat info opgezocht over het behouden van patina en kom dan vooral uit op gekookte lijnolie en owatrol olie. Graag pols ik eens wat jullie gebruiken? Of welke methode het best aan te raden is?

Op het forum heb ik ook wat info gevonden over het gebruik van rijwielolie of kuisolie om patina te behouden.

Wat gebruiken jullie om bv een safety "te bewaren" als ik het zo mag zeggen.

Bedankt

Groeten,
Thomas
Gebruikersavatar
Loopt spaak
Berichten: 449
Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04

Re: Patina behouden?

Bericht door Loopt spaak »

Lijnzaad olie of owatrol geeft mijziens een wat neppegerige ( is dat een woord…) uitstraling.

Ik zelf vindt wapenolie erg fijn. Maar er zijn natuurlijk vele soorten olie die dit resultaat zullen behalen.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 769
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Patina behouden?

Bericht door marco verbaant »

Dit jaar heb ik voor het eerst ook een dergelijk middel gebruikt. Gekookte lijnolie van de Gamma. Moet zeggen dat ik er wel een goed gevoel bij heb. Vaak klaagt men over de droging van lijnolie ten opzichte van Owatrol. En voegt men vaak siccatief toe. Ik vond de droging van de "pure" gekookte lijnolie best meevallen. Bovendien is die van de Gamma goedkoop genoeg om het eens te proberen. :D
Bijlagen
voor.jpg
voor.jpg (82.75 KiB) 225 keer bekeken
Afbeelding van WhatsApp op 2024-05-26 om 17.30.38_a6c00424.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2024-05-26 om 17.30.38_a6c00424.jpg (326.12 KiB) 225 keer bekeken
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3918
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39

Re: Patina behouden?

Bericht door maartenB »

een safety staat toch altijd binnen? Dan is niets erop net zo effectief. Hij roest echt niet meer weg. Als je roest wat zwartig wilt maken is een roestomvormer als Fertan heel geschikt. Ik gebruik dat best veel.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1636
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24

Re: Patina behouden?

Bericht door Fotomaan »

Het ligt er een beetje aan hoe dik je Owatrol gebruikt. De manier waarop ik dat doe is niet met een kwast want dan is het al snel te dik en dat verlengt de droogtijd aanzienlijk terwijl het er dan, zoals Erik al zegt een beetje nepperig (?) uit gaat zien.
Owatrol gebruiken alsof het poetsolie is en mocht het dan niet donker genoeg zijn dan kan je er wat zwarte lak of schoen/kachelpoets aan toevoegen.
Dan krijg je ongeveer hetzelfde effect als met Fertan waar Maarten het over heeft.
Brunox is ook zo’n bekende roestomvormer. Daar wordt alles een beetje donkerder van.
En dan nog iets wat ik zelf gebruik en dat is kruipolie van Kroon waar Molybdeen disulfide en coloïdaal grafiet aan toe is gevoegd. Kroon MoS2.
Eigenlijk is dat een droog smeermiddel waar je bijvoorbeeld ook heel goed je ketting mee kunt smeren maar als je het op roest aanbrengt dan wordt het ook wat donkerder. Het gaat hier om het behoud van patina maar het is interessant genoeg om te vermelden dat het dus ook uitstekend werkt als smeermiddel voor je fietsketting. Dit is wat ze er bij Wikipedia over zeggen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Molybdeen(IV)sulfide
Maar het kan dus ook gebruikt worden als poetsolie en dat betekent dat het nog wel eens herhaald moet worden. Het patina wordt behouden en het stopt de roest. Hieronder een stukje tekst wat op de site van Praxis te vinden is.
Deze kruipolie van Kroon-Oil is een sterk penetrerende, roestlosmakende vloeistof, die onder de gevormde roestlaag van vastgeroeste metaaldelen dringt. Hij bevat additieven waaronder het bekende droogsmeermiddel Molybdeen Sulfide (MoS2) en colloïdaal grafiet, waardoor het product uitstekend smeert en een extra bescherming geeft tegen corrosie en slijtage. Deze olie is onder andere geschikt voor het gebruik op je fiets.
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 15 okt 2024, 22.32, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
ThomasMCfly
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 jan 2024, 12.31

Re: Patina behouden?

Bericht door ThomasMCfly »

Loopt spaak schreef: 15 okt 2024, 12.47 Lijnzaad olie of owatrol geeft mijziens een wat neppegerige ( is dat een woord…) uitstraling.

Ik zelf vindt wapenolie erg fijn. Maar er zijn natuurlijk vele soorten olie die dit resultaat zullen behalen.
Ik zal dat eens proberen! Ik ben indd ook geen fan van de "neppegerige" look :lol: .

marco verbaant schreef: 15 okt 2024, 13.01 Dit jaar heb ik voor het eerst ook een dergelijk middel gebruikt. Gekookte lijnolie van de Gamma. Moet zeggen dat ik er wel een goed gevoel bij heb. Vaak klaagt men over de droging van lijnolie ten opzichte van Owatrol. En voegt men vaak siccatief toe. Ik vond de droging van de "pure" gekookte lijnolie best meevallen. Bovendien is die van de Gamma goedkoop genoeg om het eens te proberen. :D
Is inderdaad een mooie prijs. Maar voor mij toch te glanzend die lijnolie. Waar ik de lijnolie vroeger wel veel voor gebruikte was voor het behandelen van de binnenkant van het fietsframe. Nu gebruik ik boeshield t9 werkt echt super... nooit meer roest in het frame.
maartenB schreef: 15 okt 2024, 18.25 een safety staat toch altijd binnen? Dan is niets erop net zo effectief. Hij roest echt niet meer weg. Als je roest wat zwartig wilt maken is een roestomvormer als Fertan heel geschikt. Ik gebruik dat best veel.
Mijn safety staat mooi in de warme huiskamer. Mss heb je gelijk Maarten, maak ik problemen waar er geen problemen zijn.
Fotomaan schreef: 15 okt 2024, 19.03 Het ligt er een beetje aan hoe dik je Owatrol gebruikt. De manier waarop ik dat doe is niet met een kwast want dan is het al snel te dik en dat verlengt de droogtijd aanzienlijk terwijl het er dan, zoals Erik al zegt een beetje nepperig (?) uit gaat zien.
Owatrol gebruiken alsof het poetsolie is en mocht het dan niet donker genoeg zijn dan kan je er wat zwarte lak of schoen/kachelpoets aan toevoegen.
Dan krijg je ongeveer hetzelfde effect als met Fertan waar Maarten het over heeft.
Brunox is ook zo’n bekende roestomvormer. Daar wordt alles een beetje donkerder van.
En dan nog iets wat ik zelf gebruik en dat is kruipolie van Kroon waar Molybdeen disulfide en coloïdaal grafiet aan toe is gevoegd. Kroon MoS2.
Eigenlijk is dat een droog smeermiddel waar je bijvoorbeeld ook heel goed je ketting mee kunt smeren maar als je het op roest aanbrengt dan wordt het ook wat donkerder. Het gaat hier om het behoud van patina maar het is interessant genoeg om te vermelden dat het dus ook uitstekend werkt als smeermiddel voor je fietsketting. Dit is wat ze er bij Wikipedia over zeggen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Molybdeen(IV)sulfide
Maar het kan dus ook gebruikt worden als poetsolie en dat betekent dat het nog wel eens herhaalt moet worden. Het patin wordt behouden en het stopt de roest. Hieronder een stukje tekst wat op de site van Praxis te vinden is.
Deze kruipolie van Kroon-Oil is een sterk penetrerende, roestlosmakende vloeistof, die onder de gevormde roestlaag van vastgeroeste metaaldelen dringt. Hij bevat additieven waaronder het bekende droogsmeermiddel Molybdeen Sulfide (MoS2) en colloïdaal grafiet, waardoor het product uitstekend smeert en een extra bescherming geeft tegen corrosie en slijtage. Deze olie is onder andere geschikt voor het gebruik op je fiets.
Kroon olie een middeltje die ik mij onmiddelijk zal aanschaffen. Ik gebruik nu IMAL kruipolie voor onderdelen die vast geroest zijn, kan ik eens testen wat er beter zal werken.
Gebruikersavatar
Johan Vlaardingen
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 sep 2024, 11.07

Re: Patina behouden?

Bericht door Johan Vlaardingen »

Ik weet niet of het de juiste werkwijze is (en of ik meer verziek dan goed doe) maar als de fiets gereinigd is (ontdaan van oppervlakte roest d.m.v. een Brillo staalwol en gepoetst met Brasso) vind ik het mooi om er blanke lak (vernis) overheen te spuiten. Dit geeft een mooi resultaat en voorkomt verdere roestvorming, maar nogmaals of het de juiste werkwijze is?

Groet Johan
Plaats reactie