Bij deze wat fotos van een Triumph damesfiets van rond 1906-1909.
De bedoeling is dat hiermee de herenfiets verder tot leven wordt gebracht.
Ik heb die inmiddels weer overgenomen van Maarten B.
Bijzondere constructie is de achterrem die bestaat uit een poelie waar een kabel met remmateriaal overheen loopt.
Ik ben nog benieuwd naar het remvermogen . Triumph heeft het best een tijdje gehandhaafd dus het zal best wel moeten werken.
De achternaaf is van S.A. en van het type X. Ondanks het lage framenummer (rond 1905-06 ) is de naaf eerder te dateren rond 1909-1910.
Dat is een beetje raadselachtig. De ketting is 3/16e breed, de cranks zijn 7 inch en er zit een versteviging tussen ronde buis en schuine buis.
Triumph had haar damesfietsen in de jaren tot 1908 niet voorzien van een mannetje tussen deze buizen . het lijkt op een verstevigd model. Misschien een priester rijwiel?
De trapas is een excentrische zoals de herenfiets heeft. De ketting wordt dus aan de voorkant aangespannen. De kettingkast is fraai maar ik zie nog niet hoe de kast kan worden aangepast bij een andere stand van de excentrische trapas. Dat zou toch geregeld moeten zijn.

- P1040242.JPG (245.68 KiB) 114 keer bekeken

- P1040243.JPG (257.54 KiB) 114 keer bekeken

- P1040244.JPG (195.26 KiB) 114 keer bekeken

- P1040246.JPG (164.59 KiB) 114 keer bekeken

- P1040247.JPG (168.19 KiB) 114 keer bekeken

- P1040249.JPG (171.76 KiB) 114 keer bekeken

- P1040250.JPG (204.53 KiB) 114 keer bekeken

- P1040248.JPG (402.14 KiB) 114 keer bekeken

- P1040241.JPG (468.86 KiB) 114 keer bekeken