Restauratie Triumph herenfiets 1909

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Michiel Röben

Re: Restauratie Triumph herenfiets 1909

Bericht door Michiel Röben »

Hallo Maarten,

Ik ben zo benieuwd naar de Triumph als die klaar is. Het zal zeker en vast een hele fraaie fiets worden met al die mooie details die je er weer op terugbouwt.

Ik heb toevallig gisteren op de beurs een achternaaf in mooi nikkel kunnen scoren die mooi past op de Triumph ook met schroefbare stofkappen hij lijkt een beetje op wat jij nu voort de Triumph hebt gescoord op Ebay. Ik heb Harry Dijk een zeldzame Lucifer dynamo uit 1920 of iets later gegeven. In ruil daarvoor zou hij me in ieder geval met het voorwiel helpen. De spaken zijn zo dun dat die er echt uit moeten. De Triumph Gloria is natuurlijk een andere fiets dus ik glij weer offtopic...

Hartelijke groeten,
Michiel ;)
Laatst gewijzigd door Michiel Röben op 6 jun 2016, 14.07, 1 keer totaal gewijzigd.
Maarten Waarlé

Re: Restauratie Triumph herenfiets 1909

Bericht door Maarten Waarlé »

Super vondst Maarten,

Ik ben ook erg fan van deze naven. Ze lopen in veel gevallen mooier dan de gewone naven. En er is voor de oudefiets liefhebber ook meer aan te zien zou je kunnen zeggen.
Een van de argumenten van destijds was dat ze beter oilretaining waren. beter de olie vast hielden en dat klopt ook wel omdat bij een conus/cup constructie uit de safetytijd geen stofkappen werden toegepast waardoor de olie (vet gebruikte ze nog niet toen) vrij makkelijk uit het lager kan lopen. Bij de omgekeerde versie van de disc adjusted hub blijft de olie mooi binnen staan.
Uiteraard werd bij latere gewone modellen de afdichting ook beter en de olie vervangen door vet en dan speelt dat argument niet zo.
Dat je de afstelling niet kwijt raakt bij demonteren is ook een pluspunt. draaien aan de wielmoeren geeft geen enkel effect op de kogels. Zelfs beter dan naven met contramoeren wat dat betreft.
uit het boek van Sharp 1896
uit het boek van Sharp 1896
001.JPG (1021.51 KiB) 2564 keer bekeken
Eagle 1897
Eagle 1897
002.JPG (232.88 KiB) 2564 keer bekeken
Ook rond die tijd ontstaat de door Sharp genoemde "barrel hub"
waarbij dus het tussenstuk niet langer nauw aan de as is gemaakt maar eerder een ruime buis is geworden.
Een voorraad voor olie als het ware.

Groeten,
Maarten
Plaats reactie