Fongers en archief

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
pfcvos
Berichten: 420
Lid geworden op: 2 okt 2012, 21.48

Fongers en archief

Bericht door pfcvos »

Van een Fongers 348251 DR zou ik een en ander moeten kunnen vinden in de Groninger archieven.
Maar hoe kom ik hier terecht?
Piet
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 831
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers en archief

Bericht door jrietveld »

Hallo Piet,

Ik kom regelmatig in het archief en kan de fiets dan opzoeken. Een dienstrijwiel van Fongers kom je niet elke dag tegen, kun je een paar foto's plaatsen?

groet, Jos
pfcvos
Berichten: 420
Lid geworden op: 2 okt 2012, 21.48

Re: Fongers en archief

Bericht door pfcvos »

Jos, als je t.z.t. in het archief wilt kijken, prima; ik meende dat ik dat digitaal kon inzien, vandaar mijn forumvraag.
En inderdaad apart type: DR

geef overigens maar commentaar, ik vermoed hier en daar wat gerommeld of
terug geweest naar fabriek?
type spatschermstangen en bevestiging aan borden?
verkeerd spaakpatroon
naven vervangen zijn van 48 (voorwiel) en 49 (achter, wel apart met dat Swiss); terwijl fiets van 1934 is.
het ringslot door een erkend rijwielhersteller geplaatst? Gaten gewoon door jasbeschermer gedrukt.
type jasbeschermer origineel?
enz.
in ieder geval wat werk aan de winkel
Bijlagen
IMG_8142.jpeg
IMG_8142.jpeg (83.43 KiB) 440 keer bekeken
IMG_8141.jpeg
IMG_8141.jpeg (78.41 KiB) 440 keer bekeken
IMG_8134.jpeg
IMG_8134.jpeg (67.79 KiB) 440 keer bekeken
IMG_8130.jpeg
IMG_8130.jpeg (112.73 KiB) 440 keer bekeken
IMG_8129.jpeg
IMG_8129.jpeg (87.33 KiB) 440 keer bekeken
IMG_8126.jpeg
IMG_8126.jpeg (99.33 KiB) 440 keer bekeken
IMG_8123.jpeg
IMG_8123.jpeg (121.27 KiB) 440 keer bekeken
IMG_8119.jpeg
IMG_8119.jpeg (112.86 KiB) 440 keer bekeken
IMG_8118.jpeg
IMG_8118.jpeg (94.01 KiB) 440 keer bekeken
IMG_8117.jpeg
IMG_8117.jpeg (60.35 KiB) 440 keer bekeken
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 831
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers en archief

Bericht door jrietveld »

Hallo Piet,

Hij lijkt inderdaad een keer teruggeweest naar de fabriek in de jaren 50. Achternaaf is later vervangen. Spatbordstangen lijken wel origineel. Het lage frame geeft hem een wat gedrongen voorkomen. Mooi balhoofd, met transfer dat over de lugs valt. Als geheel in redelijk goede conditie en prima basis voor restauratie.
De meeste seriegarantieboeken in het archief zijn nog niet gedigitaliseerd. Dit dienstrijwiel valt onder de 'ongeregelde modellen'. Ik meld me als ik hem gevonden heb.

groet, Jos
Maarten Waarlé
Berichten: 2649
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers en archief

Bericht door Maarten Waarlé »

Wat maakt zo`n DR nu anders dan de reguliere modellen bij Fongers?
Is dit frame bijvoorbeeld zwaarder uitgevoerd?
Je zou dat verwachten bij een fiets voor werkdoeleinden.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 4090
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39

Re: Fongers en archief

Bericht door maartenB »

bizar, zo'n transfer over de lugs heen.....
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 831
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers en archief

Bericht door jrietveld »

Het Fongers Dienstrijwiel (model DR, vrijwel altijd in W&W-uitvoering) werd in 1932 geintroduceerd. Het is in veel opzichten zwaarder uitgevoerd dan het reguliere model D, zie bijlage. Deze dienstrijwielen werden in jaren 30 veel gekocht door ambtelijke diensten en particulieren die een zwaardere fiets wilden. Het model staat tot en met 1940 in de prijscouranten. Vreemd genoeg zijn er maar heel weinig van deze sterke fietsen overgebleven.

groet, Jos
Bijlagen
DR 1934 voornaa.JPG
DR 1934 voornaa.JPG (197.43 KiB) 244 keer bekeken
DR 1934 2.JPG
DR 1934 2.JPG (303.38 KiB) 244 keer bekeken
Dienstrijwiel 1939.jpeg
Dienstrijwiel 1939.jpeg (314.62 KiB) 244 keer bekeken
pfcvos
Berichten: 420
Lid geworden op: 2 okt 2012, 21.48

Re: Fongers en archief

Bericht door pfcvos »

Ik ben blij met mijn uitrusting 9.
Gelukkig heb ik nog K naven uit 1934, ben wel benauwd van wege de kettingkast, achterwiel moet er bij vervanging immers uit.
Plaats reactie