Van een Fongers 348251 DR zou ik een en ander moeten kunnen vinden in de Groninger archieven.
Maar hoe kom ik hier terecht?
Piet
Fongers en archief
Re: Fongers en archief
Hallo Piet,
Ik kom regelmatig in het archief en kan de fiets dan opzoeken. Een dienstrijwiel van Fongers kom je niet elke dag tegen, kun je een paar foto's plaatsen?
groet, Jos
Ik kom regelmatig in het archief en kan de fiets dan opzoeken. Een dienstrijwiel van Fongers kom je niet elke dag tegen, kun je een paar foto's plaatsen?
groet, Jos
Re: Fongers en archief
Jos, als je t.z.t. in het archief wilt kijken, prima; ik meende dat ik dat digitaal kon inzien, vandaar mijn forumvraag.
En inderdaad apart type: DR
geef overigens maar commentaar, ik vermoed hier en daar wat gerommeld of
terug geweest naar fabriek?
type spatschermstangen en bevestiging aan borden?
verkeerd spaakpatroon
naven vervangen zijn van 48 (voorwiel) en 49 (achter, wel apart met dat Swiss); terwijl fiets van 1934 is.
het ringslot door een erkend rijwielhersteller geplaatst? Gaten gewoon door jasbeschermer gedrukt.
type jasbeschermer origineel?
enz.
in ieder geval wat werk aan de winkel
En inderdaad apart type: DR
geef overigens maar commentaar, ik vermoed hier en daar wat gerommeld of
terug geweest naar fabriek?
type spatschermstangen en bevestiging aan borden?
verkeerd spaakpatroon
naven vervangen zijn van 48 (voorwiel) en 49 (achter, wel apart met dat Swiss); terwijl fiets van 1934 is.
het ringslot door een erkend rijwielhersteller geplaatst? Gaten gewoon door jasbeschermer gedrukt.
type jasbeschermer origineel?
enz.
in ieder geval wat werk aan de winkel
- Bijlagen
-
- IMG_8142.jpeg (83.43 KiB) 439 keer bekeken
-
- IMG_8141.jpeg (78.41 KiB) 439 keer bekeken
-
- IMG_8134.jpeg (67.79 KiB) 439 keer bekeken
-
- IMG_8130.jpeg (112.73 KiB) 439 keer bekeken
-
- IMG_8129.jpeg (87.33 KiB) 439 keer bekeken
-
- IMG_8126.jpeg (99.33 KiB) 439 keer bekeken
-
- IMG_8123.jpeg (121.27 KiB) 439 keer bekeken
-
- IMG_8119.jpeg (112.86 KiB) 439 keer bekeken
-
- IMG_8118.jpeg (94.01 KiB) 439 keer bekeken
-
- IMG_8117.jpeg (60.35 KiB) 439 keer bekeken
Re: Fongers en archief
Hallo Piet,
Hij lijkt inderdaad een keer teruggeweest naar de fabriek in de jaren 50. Achternaaf is later vervangen. Spatbordstangen lijken wel origineel. Het lage frame geeft hem een wat gedrongen voorkomen. Mooi balhoofd, met transfer dat over de lugs valt. Als geheel in redelijk goede conditie en prima basis voor restauratie.
De meeste seriegarantieboeken in het archief zijn nog niet gedigitaliseerd. Dit dienstrijwiel valt onder de 'ongeregelde modellen'. Ik meld me als ik hem gevonden heb.
groet, Jos
Hij lijkt inderdaad een keer teruggeweest naar de fabriek in de jaren 50. Achternaaf is later vervangen. Spatbordstangen lijken wel origineel. Het lage frame geeft hem een wat gedrongen voorkomen. Mooi balhoofd, met transfer dat over de lugs valt. Als geheel in redelijk goede conditie en prima basis voor restauratie.
De meeste seriegarantieboeken in het archief zijn nog niet gedigitaliseerd. Dit dienstrijwiel valt onder de 'ongeregelde modellen'. Ik meld me als ik hem gevonden heb.
groet, Jos
-
- Berichten: 2649
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Fongers en archief
Wat maakt zo`n DR nu anders dan de reguliere modellen bij Fongers?
Is dit frame bijvoorbeeld zwaarder uitgevoerd?
Je zou dat verwachten bij een fiets voor werkdoeleinden.
Is dit frame bijvoorbeeld zwaarder uitgevoerd?
Je zou dat verwachten bij een fiets voor werkdoeleinden.
Re: Fongers en archief
bizar, zo'n transfer over de lugs heen.....
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Fongers en archief
Het Fongers Dienstrijwiel (model DR, vrijwel altijd in W&W-uitvoering) werd in 1932 geintroduceerd. Het is in veel opzichten zwaarder uitgevoerd dan het reguliere model D, zie bijlage. Deze dienstrijwielen werden in jaren 30 veel gekocht door ambtelijke diensten en particulieren die een zwaardere fiets wilden. Het model staat tot en met 1940 in de prijscouranten. Vreemd genoeg zijn er maar heel weinig van deze sterke fietsen overgebleven.
groet, Jos
groet, Jos
- Bijlagen
-
- DR 1934 voornaa.JPG (197.43 KiB) 243 keer bekeken
-
- DR 1934 2.JPG (303.38 KiB) 243 keer bekeken
-
- Dienstrijwiel 1939.jpeg (314.62 KiB) 243 keer bekeken
Re: Fongers en archief
Ik ben blij met mijn uitrusting 9.
Gelukkig heb ik nog K naven uit 1934, ben wel benauwd van wege de kettingkast, achterwiel moet er bij vervanging immers uit.
Gelukkig heb ik nog K naven uit 1934, ben wel benauwd van wege de kettingkast, achterwiel moet er bij vervanging immers uit.