Franse randonneur
Re: Franse randonneur
Mijn beeld is dat de Fransen medio vorige eeuw zó'n grote voorsprong hadden in het bouwen van dit soort fietsen, dat ze decennialang hebben kunnen teren op die kennis en ervaring. Een goed ontwerp, maar gebouwd met betaalbare materialen en onderdelen, lijkt het recept te zijn geweest bij de fabrikanten.
Budgetmodellen als de Peugeot UO8 en UE8 kennen nog steeds een grote schare liefhebbers, en zeker niet alleen om redenen van nostalgie. Ze wegen een kilo (of twee) meer dan topmodellen als de PX10 en de PX60, maar op de rijkwaliteiten is niet zoveel aan te merken.
Het aardige is dat je ze kunt kopen voor de spreekwoordelijke scheet en drie knikkers en dat ze zich uitstekend lenen voor upgrades. Vervang de stalen cranks en velgen door aluminium et voilá: je hebt een fiets die zich qua comfort en rijplezier in veel opzichten met moderner en duurder materiaal kan meten.
Budgetmodellen als de Peugeot UO8 en UE8 kennen nog steeds een grote schare liefhebbers, en zeker niet alleen om redenen van nostalgie. Ze wegen een kilo (of twee) meer dan topmodellen als de PX10 en de PX60, maar op de rijkwaliteiten is niet zoveel aan te merken.
Het aardige is dat je ze kunt kopen voor de spreekwoordelijke scheet en drie knikkers en dat ze zich uitstekend lenen voor upgrades. Vervang de stalen cranks en velgen door aluminium et voilá: je hebt een fiets die zich qua comfort en rijplezier in veel opzichten met moderner en duurder materiaal kan meten.
- marco verbaant
Hoe eens kan ik het met je zijn, non-fixie. PEUGEOT schrijf ik bij voorkeur in hoofdletters, omdat het a.) dan meer lijkt op het aloude woord-/beeldmerk en b.) uit diep respect. Probeer er altijd voor te zorgen dat er een van hunnie bij mij zolder staat. Momenteel zijn er twee-en-een-half, waarvan er een te koop zijnde.non-fixie schreef: ↑12 mar 2025, 21.46 Budgetmodellen als de Peugeot UO8 en UE8 kennen nog steeds een grote schare liefhebbers, en zeker niet alleen om redenen van nostalgie. Ze wegen een kilo (of twee) meer dan topmodellen als de PX10 en de PX60, maar op de rijkwaliteiten is niet zoveel aan te merken.

- Bijlagen
-
- Thumbnail_20241201_00001.jpg (306.91 KiB) 21618 keer bekeken
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
-
mits je weet wat je doet en je al een schuur vol van die pruttel hebt
stuurpennen passen niet want Frans
bracketdraad is anders want Frans
Balhoofd past niet want Frans
Dragers zijn onhandig want stapelbaar
Vorkscheden goed inspecteren op de uit elkaar vallende lasnaden want goedkoop
Blijft de voorderailleur nog zitten want plestik?
Oftewel, eerst upgraden naar een betere basis is een beter uitgangspunt, 50 jaar geleden waren deze al een drama en ze zijn nu niks beter. , my $.02

/Marten
- marco verbaant
Ja, je kunt zeggen dat het allemaal beter kan, maar desalniettemin waren ze destijds toch wel marktleider in het segment sport- en racefietsen. Oké, een échte wielrenner ging naar zijn wielersporthuis. Och... het is allemaal niet onoverkomelijk. Je vergeet nog de andere maat crankspietjes van 9 mm. in plaats van meer reguliere 9,5 mm. De niet passende stuurpennen als gevolg van de vorkbuizen van 22 mm. in plaats van de meer gebruikelijke 22,2 mm. En ja, die Simplex voorderailleur van Delrin (plastic zo je wilt) waren niet alleen voorbehouden aan PEUGEOT. Veel Franse fietsen wren ermee uitgerust. Het was dit of Huret.m-gineering schreef: ↑13 mar 2025, 07.30 mits je weet wat je doet en je al een schuur vol van die pruttel hebt
Oftewel, eerst upgraden naar een betere basis is een beter uitgangspunt, 50 jaar geleden waren deze al een drama en ze zijn nu niks beter. , my $.02![]()
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
-
Dat was toen en de markt heeft gesproken. We zijn nu in 2025, 50 jaar later. Ik zeg alleen dat je heel goed moet weten wat je je op de hals haalt als je zo'n fiets nu wil upgraden. Tuurlijk mag je zo'n Franse fiets met al zijn plussen en minnen leuk vinden (maar doe mij maar een echte 'Constructeur') maar heel veel knutselaars zijn beter af met iets in een nu nog gangbare maatvoeringmarco verbaant schreef: ↑13 mar 2025, 12.30Ja, je kunt zeggen dat het allemaal beter kan, maar desalniettemin waren ze destijds toch wel marktleider im-gineering schreef: ↑13 mar 2025, 07.30 mits je weet wat je doet en je al een schuur vol van die pruttel hebt
Oftewel, eerst upgraden naar een betere basis is een beter uitgangspunt, 50 jaar geleden waren deze al een drama en ze zijn nu niks beter. , my $.02![]()
/Marten
Dat helpt enorm.m-gineering schreef: ↑13 mar 2025, 07.30
mits je weet wat je doet en je al een schuur vol van die pruttel hebt

Natuurlijk kan het altijd beter en makkelijker, maar wat is daar de lol van? Het redden van zo'n niet-collectors item geeft me wel veel voldoening, zeker als het ook nog een fijne fiets oplevert.
Dit Robust-frame, gemaakt van de beste Franse gouden pipe de gaz, heb ik een paar jaar geleden van ebay.fr geplukt omdat het een taille van 63cm heeft en zo mooi glimt.
(Puristen moeten nu even een andere kant opkijken)
-
Wederom nog weer leuke nieuwe info.
En gelukkig ben ik een liefhebber van het Franse spul. Waaronder peugeot en motobecane. En hen veel "vreemde" maatvoeringen liggen.
Nu is dit fietsje volledig en heeft weinig tot geen onderdelen nodig. Alleen een schoonmaak beurt. Wat smeerwerk. En een olie op het frame om tegen de elementen te beschermen.
Qua upgraden van franse merken heb ik veel ervaring. Nooit veel moeite gehad met het omzetten van trappassen naar nieuw spul. Andere stuurpennen plaatsen e.d. het is soms wat speur werk maar het wil prima.
De Foto is van een omgebouwde peugeot waar ik tevens de elfstedentocht mee heb gefietst in 12u en 5 minuten.
En gelukkig ben ik een liefhebber van het Franse spul. Waaronder peugeot en motobecane. En hen veel "vreemde" maatvoeringen liggen.
Nu is dit fietsje volledig en heeft weinig tot geen onderdelen nodig. Alleen een schoonmaak beurt. Wat smeerwerk. En een olie op het frame om tegen de elementen te beschermen.
Qua upgraden van franse merken heb ik veel ervaring. Nooit veel moeite gehad met het omzetten van trappassen naar nieuw spul. Andere stuurpennen plaatsen e.d. het is soms wat speur werk maar het wil prima.
De Foto is van een omgebouwde peugeot waar ik tevens de elfstedentocht mee heb gefietst in 12u en 5 minuten.
-
Zonder deze simpele Franse fietsjes waar er miljoenen van gemaakt zijn waren er niet zoveel liefhebbers van fietsen.
Vind het steeds knap wat die Fransen voor elkaar hebben gekregen met simpele goedkope constituties en ze wereldwijd verkochten. Denk hierbij aan de deux Cheveaux de HY de Solex en niet vergeten de Franse aanhangertjes van blikken golfplaat.
Onderstaande heb ik laatst gered van het oud ijzer voor een kleine prijs omdat ik van Peugeot en Franse simpelheid hou.
Mochten er nog liefhebbers zijn die hier nog iets moois van wil maken? Dan mag deze weer gaan.
Geen plek meer.
Vind het steeds knap wat die Fransen voor elkaar hebben gekregen met simpele goedkope constituties en ze wereldwijd verkochten. Denk hierbij aan de deux Cheveaux de HY de Solex en niet vergeten de Franse aanhangertjes van blikken golfplaat.
Onderstaande heb ik laatst gered van het oud ijzer voor een kleine prijs omdat ik van Peugeot en Franse simpelheid hou.
Mochten er nog liefhebbers zijn die hier nog iets moois van wil maken? Dan mag deze weer gaan.
Geen plek meer.
- Bijlagen
-
- IMG_5346.jpeg (537.74 KiB) 13877 keer bekeken