Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?
Re: Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?
Er zijn nu nog geen gaatjes zichtbaar.
Als de coating verwijderd is ga ik natuurlijk nog eens goed kijken.
Ondertussen ben ik met de wielen bezig geweest.
Alles is ooit gezandstraald. Allen de velgen zijn gecoat.
In de achternaaf is nog net 26-4 te lezen. Of is het 28-4?
De velgen zijn niet identiek. Het achterwiel heeft 40 spaken en het voorwiel 36. Daar komt nog bij dat de velg van het achterwiel 1200 gram weegt en die van het voorwiel 1700 gram.
Als de voornaaf en de velg origineel zijn dan zit het ventielgat op de verkeerde plek tussen de spaakgaten. Dat is omdat de spaakgaten in de flens van de naaf om en om verzonken zijn. Wel of niet origineel? De velgen zien er verder wel precies hetzelfde uit.
Als de coating verwijderd is ga ik natuurlijk nog eens goed kijken.
Ondertussen ben ik met de wielen bezig geweest.
Alles is ooit gezandstraald. Allen de velgen zijn gecoat.
In de achternaaf is nog net 26-4 te lezen. Of is het 28-4?
De velgen zijn niet identiek. Het achterwiel heeft 40 spaken en het voorwiel 36. Daar komt nog bij dat de velg van het achterwiel 1200 gram weegt en die van het voorwiel 1700 gram.
Als de voornaaf en de velg origineel zijn dan zit het ventielgat op de verkeerde plek tussen de spaakgaten. Dat is omdat de spaakgaten in de flens van de naaf om en om verzonken zijn. Wel of niet origineel? De velgen zien er verder wel precies hetzelfde uit.
- Bijlagen
-
- IMG_5449.jpeg (658.54 KiB) 3362 keer bekeken
-
- IMG_5447.jpeg (664.87 KiB) 3362 keer bekeken
-
- IMG_5450.jpeg (652.52 KiB) 3362 keer bekeken
-
- IMG_5454.jpeg (443.51 KiB) 3362 keer bekeken
-
- IMG_5455.jpeg (565.29 KiB) 3362 keer bekeken
-
- IMG_5457.jpeg (395.21 KiB) 3362 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 22 jun 2025, 12.53, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?
Altijd leuk zo'n uitgebreid verslag met foto's. Dank daarvoor.
. Maar inderdaad wel vreemd, ik zou eerder andersom verwachten bij een transportfiets (40 spaken voor en 36 achter).
Dat is wel heel weinig spaken dan voor een achterwielHet achterwiel heeft twintig spaken en het voorwiel 36.

Ik heb dat vaker gezien juist bij hele oude bak- of transportfiets wielen. Ik denk dat ze dit vroeger minder belangrijk vonden.Als de voornaaf en de velg origineel zijn dan zit het ventielgat op de verkeerde plek tussen de spaakgaten.
Re: Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?
Als er „Weltmeister“ op de naafhuls staat, kan het niet 26-4 zijn, omdat ze deze stempel pas van 1928 tot 1930 hadden.
Laatst gewijzigd door tredmolen op 22 jun 2025, 13.09, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groeten uit Berlijn, Richard
Re: Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?
Als de achternaaf origineel is dan is de fiets dus van 1928
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?
Zou dit de zogenaamde „Opel-Auge“ kunnen zijn? 

- Bijlagen
-
- IMG_1472.jpeg (149.68 KiB) 3273 keer bekeken
-
- IMG_1473.jpeg (336.46 KiB) 3273 keer bekeken
Vriendelijke groeten uit Berlijn, Richard
Re: Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?
Het zijn zeker 7 cijfers (het lijkt erop dat er ergens een klein stukje van de zadelbuis is afgezaagd) en het framenummer 1.140.XXX past perfect bij 1926 (...in 1928 was Opel al op bijna 1,8 miljoen)
Dus of de naaf van 1928 is niet origineel, of het fiets werd pas in 1928 (in NL?) volledig gemonteerd - maar de laatste is pure speculatie

- Bijlagen
-
- IMG_1474.jpeg (360.39 KiB) 3210 keer bekeken
Vriendelijke groeten uit Berlijn, Richard
Re: Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?
Ja, dat zou leuk geweest zijn maar het is helaas alleen maar een beschadiging.
Alles is ook nog eens gezandstraald.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?
Oké, dan houden we het op 1926.tredmolen schreef: ↑22 jun 2025, 14.44Het zijn zeker 7 cijfers (het lijkt erop dat er ergens een klein stukje van de zadelbuis is afgezaagd) en het framenummer 1.140.XXX past perfect bij 1926 (...in 1928 was Opel al op bijna 1,8 miljoen)
Dus of de naaf van 1928 is niet origineel, of het fiets werd pas in 1928 (in NL?) volledig gemonteerd - maar de laatste is pure speculatie
Volgend jaar honderd jaar oud.

Ik ga nu eerst proberen het balhoofd los te krijgen maar daar heb ik mijn werkplaats voor nodig dus dat gebeurd volgend weekend.
Dan een fatsoenlijk binnenwerk in de achternaaf en met fatsoenlijke spaken weer wielen maken.
Ik heb nog hele mooie oude spaken van Sapim. Die moet ik weliswaar op lengte maken maar dat is het wel waard.
De trapas krijg ik ook wel weer aan de praat. Die zal niet helemaal vlekkeloos rondgaan maar ik vermoed dat er tijdens het fietsen niet echt veel van te merken is.
Er is ook nog wat speling tussen het tandwiel en de crank ontstaan. Misschien dat het met koudsmeden op is te lossen. Anders moeten er nieuwe klinknagels of boutjes in.
Alles bij alles heb ik er goede hoop op dat de fiets weer rijdbaar te maken is zonder veel af te doen aan de orginaliteit.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?
De coating kwam met een roterende staalborstel op een haakse slijper redelijk comfortabel van het staal af.
Het is pokkewerk omdat er regelmatig eindjes draad uit de borstel loskomen. Die moet ik dan weer uit mijn voorhoofd peuteren voordat ik verder kan.
De voorvork en de trapas zijn er zonder problemen uit gekomen.
Omdat er overal overheen gecoat was zonder te demonteren was ik bang dat het stuur vast zou zitten maar dat was gelukkig niet het geval.
Er zijn een paar vreemde zaken tevoorschijn gekomen die wat vragen oproepen.
De cranks hebben niet dezelfde lengte. Links is 180mm. Rechts is 175mm
De rechter crank is van het type ‘met vijf gaatjes’ maar dan met vier.
Het asgat heeft een diameter van 17mm terwijl de as 16mm is. Het gat is opgevuld.
Daar komt nog bij dat de flens waar die vier gaatjes inzitten in een andere positie gemonteerd is ten opzichte van alle andere cranks van dat type.
Ik speel met de gedachte dat er indertijd bij Opel het ontwerp van een Duitse fiets aangepast moest worden aan de Nederlandse markt en dat er daarna weer reparaties uit zijn gevoerd.
Dat maakt het voor mij niet te doen te herleiden wat wel en niet origineel is.
Het is in’t ieder geval grappig om te zien hoe het Duitse Glocken aan- en toegepast is omdat er op de rand van de linker cup van de trapas linkse draad is getapt om daar een Glocken op te kunnen schroeven. Die zit normaalgesproken aan de linker crank vast.
De rechter cup heeft een rand aan de binnenkant alsof daar ook een stofkap ingezeten heeft.
Nou ja, vragen genoeg dus. Maar misschien is er hier iemand die er iets zinnigs over kan zeggen.
Wat geen vragen oproept is de kettingmaat, die is 3/16”.
De tanden zijn vlak boven de rand 4,5mm dik.
Het is onbegrijpelijk dat een vorige eigenaar met een 1/8” ketting is gaan fietsen.
Het is pokkewerk omdat er regelmatig eindjes draad uit de borstel loskomen. Die moet ik dan weer uit mijn voorhoofd peuteren voordat ik verder kan.
De voorvork en de trapas zijn er zonder problemen uit gekomen.
Omdat er overal overheen gecoat was zonder te demonteren was ik bang dat het stuur vast zou zitten maar dat was gelukkig niet het geval.
Er zijn een paar vreemde zaken tevoorschijn gekomen die wat vragen oproepen.
De cranks hebben niet dezelfde lengte. Links is 180mm. Rechts is 175mm
De rechter crank is van het type ‘met vijf gaatjes’ maar dan met vier.

Het asgat heeft een diameter van 17mm terwijl de as 16mm is. Het gat is opgevuld.
Daar komt nog bij dat de flens waar die vier gaatjes inzitten in een andere positie gemonteerd is ten opzichte van alle andere cranks van dat type.
Ik speel met de gedachte dat er indertijd bij Opel het ontwerp van een Duitse fiets aangepast moest worden aan de Nederlandse markt en dat er daarna weer reparaties uit zijn gevoerd.
Dat maakt het voor mij niet te doen te herleiden wat wel en niet origineel is.
Het is in’t ieder geval grappig om te zien hoe het Duitse Glocken aan- en toegepast is omdat er op de rand van de linker cup van de trapas linkse draad is getapt om daar een Glocken op te kunnen schroeven. Die zit normaalgesproken aan de linker crank vast.
De rechter cup heeft een rand aan de binnenkant alsof daar ook een stofkap ingezeten heeft.
Nou ja, vragen genoeg dus. Maar misschien is er hier iemand die er iets zinnigs over kan zeggen.
Wat geen vragen oproept is de kettingmaat, die is 3/16”.
De tanden zijn vlak boven de rand 4,5mm dik.
Het is onbegrijpelijk dat een vorige eigenaar met een 1/8” ketting is gaan fietsen.
- Bijlagen
-
- IMG_5501.jpeg (601.78 KiB) 803 keer bekeken
-
- IMG_5500.jpeg (772.46 KiB) 803 keer bekeken
-
- IMG_5495.jpeg (513.98 KiB) 803 keer bekeken
-
- IMG_5494.jpeg (616.63 KiB) 803 keer bekeken
-
- IMG_5493.jpeg (672.1 KiB) 803 keer bekeken
-
- IMG_5490.jpeg (658.31 KiB) 803 keer bekeken
-
- IMG_5489.jpeg (441.07 KiB) 803 keer bekeken
-
- IMG_5487.jpeg (430.53 KiB) 803 keer bekeken
-
- IMG_5486.jpeg (567.96 KiB) 803 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.