Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?
Re: Transportfiets met onzichtbare verbindingen, jaren '10 / '20?
Er zijn nu nog geen gaatjes zichtbaar.
Als de coating verwijderd is ga ik natuurlijk nog eens goed kijken.
Ondertussen ben ik met de wielen bezig geweest.
Alles is ooit gezandstraald. Allen de velgen zijn gecoat.
In de achternaaf is nog net 26-4 te lezen. Of is het 28-4?
De velgen zijn niet identiek. Het achterwiel heeft 40 spaken en het voorwiel 36. Daar komt nog bij dat de velg van het achterwiel 1200 gram weegt en die van het voorwiel 1700 gram.
Als de voornaaf en de velg origineel zijn dan zit het ventielgat op de verkeerde plek tussen de spaakgaten. Dat is omdat de spaakgaten in de flens van de naaf om en om verzonken zijn. Wel of niet origineel? De velgen zien er verder wel precies hetzelfde uit.
Als de coating verwijderd is ga ik natuurlijk nog eens goed kijken.
Ondertussen ben ik met de wielen bezig geweest.
Alles is ooit gezandstraald. Allen de velgen zijn gecoat.
In de achternaaf is nog net 26-4 te lezen. Of is het 28-4?
De velgen zijn niet identiek. Het achterwiel heeft 40 spaken en het voorwiel 36. Daar komt nog bij dat de velg van het achterwiel 1200 gram weegt en die van het voorwiel 1700 gram.
Als de voornaaf en de velg origineel zijn dan zit het ventielgat op de verkeerde plek tussen de spaakgaten. Dat is omdat de spaakgaten in de flens van de naaf om en om verzonken zijn. Wel of niet origineel? De velgen zien er verder wel precies hetzelfde uit.
- Bijlagen
-
- IMG_5449.jpeg (658.54 KiB) 2425 keer bekeken
-
- IMG_5447.jpeg (664.87 KiB) 2425 keer bekeken
-
- IMG_5450.jpeg (652.52 KiB) 2425 keer bekeken
-
- IMG_5454.jpeg (443.51 KiB) 2425 keer bekeken
-
- IMG_5455.jpeg (565.29 KiB) 2425 keer bekeken
-
- IMG_5457.jpeg (395.21 KiB) 2425 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 22 jun 2025, 12.53, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Altijd leuk zo'n uitgebreid verslag met foto's. Dank daarvoor.
. Maar inderdaad wel vreemd, ik zou eerder andersom verwachten bij een transportfiets (40 spaken voor en 36 achter).
Dat is wel heel weinig spaken dan voor een achterwielHet achterwiel heeft twintig spaken en het voorwiel 36.

Ik heb dat vaker gezien juist bij hele oude bak- of transportfiets wielen. Ik denk dat ze dit vroeger minder belangrijk vonden.Als de voornaaf en de velg origineel zijn dan zit het ventielgat op de verkeerde plek tussen de spaakgaten.
Als er „Weltmeister“ op de naafhuls staat, kan het niet 26-4 zijn, omdat ze deze stempel pas van 1928 tot 1930 hadden.
Laatst gewijzigd door tredmolen op 22 jun 2025, 13.09, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groeten uit Berlijn, Richard
Als de achternaaf origineel is dan is de fiets dus van 1928
Zou dit de zogenaamde „Opel-Auge“ kunnen zijn? 

- Bijlagen
-
- IMG_1472.jpeg (149.68 KiB) 2336 keer bekeken
-
- IMG_1473.jpeg (336.46 KiB) 2336 keer bekeken
Het zijn zeker 7 cijfers (het lijkt erop dat er ergens een klein stukje van de zadelbuis is afgezaagd) en het framenummer 1.140.XXX past perfect bij 1926 (...in 1928 was Opel al op bijna 1,8 miljoen)
Dus of de naaf van 1928 is niet origineel, of het fiets werd pas in 1928 (in NL?) volledig gemonteerd - maar de laatste is pure speculatie

- Bijlagen
-
- IMG_1474.jpeg (360.39 KiB) 2273 keer bekeken
Ja, dat zou leuk geweest zijn maar het is helaas alleen maar een beschadiging.
Alles is ook nog eens gezandstraald.
Oké, dan houden we het op 1926.tredmolen schreef: ↑22 jun 2025, 14.44Het zijn zeker 7 cijfers (het lijkt erop dat er ergens een klein stukje van de zadelbuis is afgezaagd) en het framenummer 1.140.XXX past perfect bij 1926 (...in 1928 was Opel al op bijna 1,8 miljoen)
Dus of de naaf van 1928 is niet origineel, of het fiets werd pas in 1928 (in NL?) volledig gemonteerd - maar de laatste is pure speculatie
Volgend jaar honderd jaar oud.

Ik ga nu eerst proberen het balhoofd los te krijgen maar daar heb ik mijn werkplaats voor nodig dus dat gebeurd volgend weekend.
Dan een fatsoenlijk binnenwerk in de achternaaf en met fatsoenlijke spaken weer wielen maken.
Ik heb nog hele mooie oude spaken van Sapim. Die moet ik weliswaar op lengte maken maar dat is het wel waard.
De trapas krijg ik ook wel weer aan de praat. Die zal niet helemaal vlekkeloos rondgaan maar ik vermoed dat er tijdens het fietsen niet echt veel van te merken is.
Er is ook nog wat speling tussen het tandwiel en de crank ontstaan. Misschien dat het met koudsmeden op is te lossen. Anders moeten er nieuwe klinknagels of boutjes in.
Alles bij alles heb ik er goede hoop op dat de fiets weer rijdbaar te maken is zonder veel af te doen aan de orginaliteit.