Hallo,
Hierdoor stel ik mij even voor : mijn naam is Wim Wertwijn, 64 jaar oud en woonachtig te Haarlem. Al zo'n 20 jaar ben ik bezig met klassieke bromfietsen en rijwielen met hulpmotor. Op zoek naar een rijwiel voor een hulpmotortje kwam ik tot de ontdekking dat een oude/antieke fiets "an sich" ook erg leuk is. Inmiddels ben ik lid geworden van de "oude fiets" en heb al een beurs bezocht (Berlicum). Een oude fiets heb ik ook al : een "Royal Hunter (made in England) van voor de oorlog, op de F & S vooras stond 35, met celluloid stuur,een bandrem voor en een gaatjes achterspatbord (inmiddels met een origineel roknetje).
Als iemand een oude Vesting- of Wilhelminafiets weet, hoor ik dat als haarlemmer graag.
Groeten,
Wimpie
voorstellen
Re: voorstellen
Hoi Wim,
Je berichtje was even weggezakt tussen de vele andere: maar welkom op het forum en welkom bij de club!!
Een verzamelaar in de buurt van Deventer heeft waarschijnlijk nog een dames kruisframe fiets van Wilhelmina te koop staan, een bijzonder fietsje met 26 inch wielen, staat al lang te koop , maar dan zie je weer dat de wat 'onbekende merken' niet veel mensen trekken.
Haarlem had meer fietsenindustrie toch? Ik ben vorig jaar nog op bedevaart geweest naar het oude pand van Koopmans, dat was begin vorige eeuw een grote jongen in de import en assemblage van fietsen, misschien zelfs eigen productie.
Of een Royal Hunter met een Duits F&S naafje nou echt uit Engeland komt? Wellicht is het gewoon een Hollandse fiets die een keer is herspoten en van een fraai transfer voorzien? Plaats eens wat fotos als je wilt.
groetjes!
Maarten
Je berichtje was even weggezakt tussen de vele andere: maar welkom op het forum en welkom bij de club!!
Een verzamelaar in de buurt van Deventer heeft waarschijnlijk nog een dames kruisframe fiets van Wilhelmina te koop staan, een bijzonder fietsje met 26 inch wielen, staat al lang te koop , maar dan zie je weer dat de wat 'onbekende merken' niet veel mensen trekken.
Haarlem had meer fietsenindustrie toch? Ik ben vorig jaar nog op bedevaart geweest naar het oude pand van Koopmans, dat was begin vorige eeuw een grote jongen in de import en assemblage van fietsen, misschien zelfs eigen productie.
Of een Royal Hunter met een Duits F&S naafje nou echt uit Engeland komt? Wellicht is het gewoon een Hollandse fiets die een keer is herspoten en van een fraai transfer voorzien? Plaats eens wat fotos als je wilt.
groetjes!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten, bedankt voor de reactie. Dat de Royal Hunter nooit in zijn geheel uit Engeland is gekomen is mij wel duidelijk. Misschien een engels frame en vork dat hier is afgemonteerd met andere onderdelen, zo zit er een nederlands zadel op (Ralph - ned. Fabrikaat) en het freewheel is Japans (!) DaiNippon Industries.Opvallend vind ik dat in de voorvork aan de ene kant een gat zit en aan de andere een sleuf, iets dat ik nog niet eerder ben tegengekomen, niet makkelijk om het wiel te monteren.Maar een nederlandse fiets met een engels fantasie-embleem kan natuurlijk ook.
Als iemand suggesties heeft hoor ik het graag. Een foto plaatsen vind ik erg moeilijk, ik ben niet zo'n computermens.
Groeten,
Wim
Als iemand suggesties heeft hoor ik het graag. Een foto plaatsen vind ik erg moeilijk, ik ben niet zo'n computermens.
Groeten,
Wim
die sleuf aan de ene kant van je voorvork is er waarschijnlijk later in gemaakt. oorspronkelijk waren het 2 gaten: nog lastiger om te demonteren. Het wijst wel in de richting van een vooroorlogse fiets. Meer is er zonder foto's helaas niet over te zeggen ... door mij niet in elk geval.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Wim welkom. Je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt. Maar met foto's kunnen we toch wat meer zeggen over je fiets. Wie weet kan iemand je helpen met het plaatsen van foto's .
Welkom hier Wim!
Over de voorvork met aan een kant een gleuf en de andere kant een gat, daar kan natuurlijk iemand met ijzerzaag en vijl bezig zijn geweest. Dergelijke vorken zijn echter ook af fabriek zo gemaakt. Ik ben al eens een new-old-stock vork van Duits fabrikaat tegengekomen die zo uitgevoerd was. En bijvoorbeeld Eysink paste ze toe in de jaren 1935-36. Diverse details die je beschrijft duiden er op dat jouw fiets ook uit die periode is.
Over foto's plaatsen, hier vind je aanwijzingen. Het is wel nodig de foto's eerst te verkleinen. Als het niet lukt kun je ze naar de forumredactie sturen, dan zet ik ze wel bij het bericht.
Groeten,
Sjoerd
Over de voorvork met aan een kant een gleuf en de andere kant een gat, daar kan natuurlijk iemand met ijzerzaag en vijl bezig zijn geweest. Dergelijke vorken zijn echter ook af fabriek zo gemaakt. Ik ben al eens een new-old-stock vork van Duits fabrikaat tegengekomen die zo uitgevoerd was. En bijvoorbeeld Eysink paste ze toe in de jaren 1935-36. Diverse details die je beschrijft duiden er op dat jouw fiets ook uit die periode is.
Over foto's plaatsen, hier vind je aanwijzingen. Het is wel nodig de foto's eerst te verkleinen. Als het niet lukt kun je ze naar de forumredactie sturen, dan zet ik ze wel bij het bericht.
Groeten,
Sjoerd