Sturmey Archer S5

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Durabo88

Sturmey Archer S5

Bericht door Durabo88 »

Onlangs heb ik een Sturmey Archer S5 naaf op de kop getikt. Op de beurs in Vianen de bijbehorende versteller. Inmiddels is hij helemaal uitelkaar geweest. Het kleinste zonnewiel bleek helemaal geblokkeerd te zijn door vuil en roest. Na een uur prutsen en nadenken heb ik ´m een beetje warm gestookt en kruipolie toegevoegd. Daarna heb ik ´m met de waterpomptang en een bahco op de as kunnen ronddraaien. Na even schoonmaken draaide hij heel soepel om de geleiderbus.

De S5 is de enige naaf van SA met een zgn. bell-cranck. Zeg maar het systeem met een pin die naar binnen wordt geduwd, zoals tegenwoordig gebruikelijk is bij versnellingsnaven als de Shimano 3 en Sachs 5 en 7.

Van deze bell-cranck ontbreekt de afstelschroef. Wie heeft nog zoiets liggen of weet een oplossing? Zie https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q= ... 0757973471

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Durabo88

Re: Sturmey Archer S5 - een mogelijke oplossing

Bericht door Durabo88 »

In mijn voorraadje onderdelen heb ik stelbout voor een trommelremkabel. Deze stelbout kan d.m.v. twee imbusschroeven op de remkabel geklemd worden.
Ten tweede heb ik een stelbus voor een controlestift waarvan ik niet weet van welk type versnellingsnaaf het is. Mogelijk is het van de Torpedo Dreigang modell 29, maar zeker weten doe ik het niet.
Nu ben ik net het rommelhok ingeweest en wat blijkt: de stelbus past op de schroefdraad van de trommelremstelbout. Nu kan ik die stelbout wellicht ombouwen naar een scharnierend geheel op de bell-cranck.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
fongers

Re: Sturmey Archer S5

Bericht door fongers »

Hoi Yorick,

Ik denk dat ik nog wel 1 of meerdere van die dingen heb liggen, ook nog bijbehorende naven. Ik doe er niks mee.

Ik hoor wel of je interesse hebt

Groetjes Mark
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Mark,

Graag, als er nog meer Sturmey Archer dingen zijn, die je niet meer gebruikt, dan houd ik me ook aanbevolen.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
fongers

Bericht door fongers »

Hoi Yorick,

Ik zal wel even wat foto's maken, dan kun je zien wat het is.

Je hoort van me.

Groetjes Mark
Plaats reactie