Mustang kruisframe

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Sandra

Mustang kruisframe

Bericht door Sandra »

Vandaag heb ik een Mustang kruisframe opgehaald. Dit gaat mijn eerste 'echte' restauratieproject worden. Een uitdaging dus ;) Maar dat ga ik met veel plezier doen, want het is een bijzonder frame, waarvan ik het bestaan überhaupt niet kende.

Het is een kruisframe met de gepatenteerde achterpadden van Mustang. Dat betekent dat de fiets vanaf 1938 kan zijn gemaakt, tot begin/halverwege jaren '50. In documentatie van 38/39/40 kom ik niets tegen over kruisframes, van de jaren erna is vooralsnog geen documentatie te vinden. In een kleine oplage gemaakt? Mijn vader, die de laatste eigenaar was van Mustang, kan zich de kruisframes niet herinneren (vanaf begin jaren 50 deed hij zijn eerste klusjes in de fabriek). Wel weet hij dat er 'ooit' priesterfietsen gemaakt zouden zijn. Misschien was dit wel zo'n priesterfiets. Het framenummer zit nog wat verstopt onder de bruine verf, maar lijkt 11111 te zijn. Mustang ging nogal creatief om met de framenummers, maar deze is natuurlijk wel bijzonder. Een prototype?

Kortom, reden genoeg om er een 'project' van te maken. Ik ga hier op het forum ongetwijfeld de komende tijd veel vragen stellen.
IMG_1766.jpg
IMG_1766.jpg (166.7 KiB) 5848 keer bekeken
IMG_1767.jpg
IMG_1767.jpg (151.76 KiB) 5848 keer bekeken
maartenB

Re: Mustang kruisframe

Bericht door maartenB »

succes hoor, mooi project!
Nou op zoek naar een slopertje met geknakt frame?
Of heb je die nog staan?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Eysfan

Bericht door Eysfan »

Mooie vondst Sandra :!:
Dat framenummer 11111 kun je zeker creatief noemen. Kan haast geen toeval zijn dat zo'n bijzonder model een bijzonder nummer kreeg.

Groeten,
Sjoerd
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Sandra,

Ik zie dat je de fiets van Fietsverzet toch hebt gekocht. Zag je ook laatst die prachtige Mustang bel op MP staan?

Mooi project! Heb je er geen staande achtervork bij gekregen?

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
asterduc

Bericht door asterduc »

wat een geweldige vondst.
Hij is echt wel op de juiste plek terecht gekomen.

Ik kijk met spanning uit naar het eindresultaat.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Sandra

Bericht door Sandra »

Tjonge, dat een mens zo blij kan zijn met een stuk oud staal :D Maar dat gevoel herkennen jullie vast.

Mijn eerste dilemma:
Ga ik er een 'sobere' fiets van ga bouwen, of een meer 'statige'? Bij de sobere variant (past wel bij een priester?) denk ik aan zwarte velgen, freewheel en bandrem, of misschien een remnaaf, zwart celluloid stuur. Maar ik zou er ook wel mooie verchroomde velgen in willen zetten met trommelremmen met stangen. Ik kan nog niet goed inschatten of de beschikbaarheid van onderdelen (zoals bandrem?) mogelijk een beperking vormt.

Tweede dilemma:
Er zit geen originele lak meer op. Onder een dun laagje lichtbruine verf zit kaal staal. Dat wordt dus volledig opnieuw lakken. Maak ik er een 'showroom-fiets' van (dat stelt ook eisen aan de onderdelen die ik nodig heb) of ga ik de het nieuwe lakwerk direct weer 'oud' maken? Ik neig naar het laatste, hoewel het ook wel weer wat gekunsteld aandoet.

Mocht iemand hier iets zinnigs over willen en kunnen zeggen, heel graag.

Dit alles zorgt trouwens voor een derde dilemma: waar haal ik de tijd vandaan? ;)

@Yorick: ik heb hem inderdaad van George gekocht. En nee, er zat geen achtervork bij. Misschien heb ik nog wat passends liggen, anders moet ik naar een op zoek.

@Maarten: misschien ga ik straks inderdaad een sloopfiets als donorfiets zoeken.

@Sjoerd, over dat framenummer: ik heb ook nog een Mustang-fiets met framenummer 22222, maf toch?
HJvMontfort

Bericht door HJvMontfort »

Veel kruisframes/pastoorsfietsen/priesters fietsen die ik ken hebben verchroomde velgen, geen idee of dat toeval is of zo bedoeld is.
Ik denk juist dat dat met het aanzien van een priester of pastoor wel kan kloppen toch?

Super dat u er zo blij mee bent, ik word ook helemaal blij van mijn kruisframe! En dat is maar een simpel fietsje
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
fietser

Bericht door fietser »

Erg leuk dat dit bijzondere frame "thuisgekomen" is! Het zal inderdaad veel werk worden maar de kale staat geeft ook veel speelruimte voor eigen keuzes. Ik ben het met Harrie eens dat een goedkope uitvoering hier niet zo op zijn plaats is. Kruisframefietsen waren en zijn bij voorbaat luxueus. Dus geen bandrem en bij voorkeur verchroomde velgen, al is dat laatste geen must. De relatie kruisframe = priesterrijwiel was vroeger trouwens veel zeldener het geval dan menige MP-verkoper tegenwoordig denkt. Daar zou ik ook niet zo op focussen, ondanks dat het bij jou natuurlijk om overlevering gaat.

Voor de vraag nieuw of oud/verouderd opbouwen kun je misschien het beste eerst kijken of je tegen een donorfiets aanloopt, dan weet je al beter hoe jouw fiets moet gaan uitzien. Eventuele remstangen moeten denk ik echt van een donorfiets komen want het moet een passend geheel zijn incl. het stuur. De meeste remstangen die je tegenkomt zijn afkomstig van een A-merk zoals Gazelle, Simplex etc. (met soms nog de merknaam op het stuur). Dat komt niet in aanmerking, een kenner ziet dan dat het niet klopt. Over remstangen voor aangesoldeerde nokken nog te zwijgen. Mustang heeft vermoedelijk geen eigen remstangen gemaakt? Dan moet je iets als b.v. Phillips-remstangen hebben, zoals die af en toe ook op grossiersmerken (-> donorfiets) te vinden zijn. Ik denk dat dat een lastig punt wordt en zou eerder voor chroomvelgen + terugtraprem kiezen.

Wat de rare framenummers 11111 en 22222 betreft: in zo'n groot toeval kan ik niet geloven. Ik vermoed iets als onmin met het CBR er achter (bij Mustang ruimschoots aanwezig :D ). Welk telefoonnummer vul je in als je geen zin hebt om je eigen telefoonnummer op te geven? Juist, 1234567. Zoiets vermoed ik hier ook achter. Blijft natuurlijk koffiedik kijken.

Groeten,
fietser
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Ha Sandra,
Inderdaad een topstuk voor het Mustang museum!

Ik ben het met fietser eens dat kruisframes niet zo veel met
geestelijken te doen hebben.
Volgens mij was de kleding te lang en strak om goed op een kruisframe te passen . een verzwaarde omafiets volstaat beter.

Ook in de catalogi heb je wel fietsen voor HH geestelijken maar dat is naast kruisframes.

Ik denk dat er een prachtige fiets met idd trommelremmen/stangetjes van te maken is.
je hebt het voordeel dat je niet allerlei oude versleten maar originele onderdelen hoeft te bewerken. je werk is vooral een zoektocht naar onderdelen lijkt me.
Persoonlijk zou ik gaan voor netjes met biezen en transfers. Deze fiets is nou niet persé een geleefd oud ding met een lange historie.
Eerder een proto inderdaad.

Is er trouwens aan dat achterste octrooi ding geen leeftijd te achterhalen?
ander letter/cyfer type bij de eerste serie bijvoorbeeld?

groeten,
Maarten
JocoFoto

Bericht door JocoFoto »

Ik ben heel erg blij dat dit frame bij je terecht is gekomen! Ik zag het op Marktplaats, en toen hoopte ik het al.

Omdat het frame toch kaal is, zou ik zeker niet gaan voor een 'verouderde' look. Een vrijwel complete fiets die de tand des tijds toont kan naar mijn smaak beter zo blijven. Maar als dit frame strak zwart (ofzo) gespoten zou zijn laat het z'n originele en daadwerkelijke 'schoonheid' beter zien dan met doffe plekken en andere veroudering. Daarbij is het net zo 'origineel'.

Een terugtraprem lijkt mij verder ook het meest pragmatisch en mooie, tenzij er aangesoldeerde punten op het frame zitten die duidelijk maken dat er stangen op horen. Nette chromen velgen moeten wel te vinden zijn. Even spaken en dan zijn de wielen in ieder geval geregeld.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Plaats reactie