Gazelle herenfiets van de kaasboer

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
HJvMontfort

Re: Gazelle herenfiets van de kaasboer

Bericht door HJvMontfort »

Wellicht kan u met staalwol het staal weer doen glimmen en het dan aflakken?
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Elibert van Dalen

Bericht door Elibert van Dalen »

overigens zijn van cst ook nog binnenbanden met korte ventielen te krijgen
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s

gerelateerde Facebook groepen :arrow:
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
maartenB

Bericht door maartenB »

ik zou het niet schilderen, dat wordt meteen zo kitscherig.
Gewoon zo laten, it shows its age. En te zijner tijd kom je die crank wel weer ergens tegen met wat beter chroom, en dan vervang je hem. Die trapas is al helemaal geen punt: die zijn altijd zo na 50 jaar.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
btn1965

Bericht door btn1965 »

@Maartenb - Heb er lang over nagedacht, en omdat het mijn eerste fiets project is, heb ik besloten alles zoveel mogelijk te laten zoals het is qua lak. Alleen veel polieren en poetsen is wel nodig. Wat een troep komt eraf na zoveel jaar.
Waarom stilstaan
btn1965

Bericht door btn1965 »

Vraag: In het achterspatbord zit een stang vast gemaakt met daarin het stroomdraad voor het achterlicht. Ik draad krijg ik er met geen mogelijkheid uit. Enig idee wat ik kan doen?
Bijlagen
stroombuis.jpg
stroombuis.jpg (63.98 KiB) 5669 keer bekeken
Waarom stilstaan
btn1965

Bericht door btn1965 »

Trommelrem Voor: Vraag hoe krijg ik de 2 kogellager conussen eruit kan krijgen, moet dat met een tik aan de achterkant?
Bijlagen
trommelrem voor.jpg
trommelrem voor.jpg (66.09 KiB) 5668 keer bekeken
Waarom stilstaan
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste Frank,

Wat betreft de voornaaf ;Om die los te krijgen dien je de conus (het deel wat op de as zit geschroefd) los te draaien.
Als het niet wil kun je de andere kant tijdelijk vast zetten in de vork of in een plaat met gat en een wielmoer ter fixatie.

Er liggen mogelijk wat dunne ringetjes op de conus en die zijn bedoelt om de trommelremplaat op de juiste afstand tot de trommel te houden. Die ringen moet je bewaren en terug zetten voor een juiste afstelling.
Als de conus los is kun je de as uit de naaf halen wat blijft zitten zijn de cups (schaaltjes in de naaf)en de stofkappen met vilt. De conus aan niet-trommelrem kant zit met een borgmoertje op de as gefixeerd .Bij een juiste positie steekt de as tenslotte aan beide zijde van het wiel in gelijke mate uit.
Bij het uitnemen van de as zullen
enkele kogels wel direct uit de naaf vallen.
Dit zijn kogels van 1/4 inch en het is goed om deze te bekijken op schade. Even zo de cups en conussen. In de meeste gevallen is er wat schade op de loopvlakken . Dit is te ondervangen door een conus in de draaibank op te schonen
Of je vervangt de conus en of cup door een ongebruikte.
Daar is niet makkelijk aan te komen.
Derde oplossing is de boel schoon maken en gewoon terug zetten.
Ik zou de cups er niet uit tikken als je geen goede vervanging hebt . Heel makkelijk sla je namelijk een stuk uit die schaal.
En zonder vervanging ben je dan verder van huis.

Wat betreft de kabel van de verlichting die door het buisje en het spatbord loopt; Als je niet wat geluk hebt dat de boel toch nog los komt dan heb je dus een kabel die vast zit en niet meer te gebruiken is. zeker de buis heeft zo veel krommingen dat bij roestvorming de kabel er niet meer uit te krijgen is.
eventueel kun je m los stoken (de isolatie verbranden) maar of dat succes heeft durf ik niet te zeggen.

Groeten,
Maarten Waarlé
btn1965

Bericht door btn1965 »

Sturmey-Ascher project is begonnen, als ik alles uit elkaar haal merk ik dat pallen het veertje mis. Dit was de oorzaak dat het ratelen niet hoorde. Maar nu, hoe kom ik aan zo'n micro veertje? Help, wie heeft zo'n veertje voor mij

fijne kerstdagen
Frank
Bijlagen
SA Hub.jpeg
SA Hub.jpeg (75.19 KiB) 5602 keer bekeken
Waarom stilstaan
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Frank,

Ik heb een keer een doosje met 100 veertjes bij fietsonderdeelxl gekocht. Ze zijn kwetsbaar, dus ik weet niet hoe ik het veilig kan versturen, misschien een klein plat doosje?

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
btn1965

Bericht door btn1965 »

Durabo88 schreef:Beste Frank,

Ik heb een keer een doosje met 100 veertjes bij fietsonderdeelxl gekocht. Ze zijn kwetsbaar, dus ik weet niet hoe ik het veilig kan versturen, misschien een klein plat doosje?

Groeten, Y.
Ooo dank, stuur mij even een PB dan geef ik mijn adres, je kan ze plakken op een stukje plakband. Als er kosten zijn betaal ik ze, Gr Frank
Waarom stilstaan
Plaats reactie