Locomotief tour de france

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Durabo88

Re: Locomotief tour de france

Bericht door Durabo88 »

Beste Ron,

Hoe staan je nieuwe pedalen op je fiets? Kun je eens wat foto's plaatsen?

Inmiddels heb ik zelf ook een Locomotief TdF met SA FW four speed wide ratio naaf uit circa 1961. Het is niet zo'n mooi exemplaar uit halverwege de jaren 50 met Reynolds buizen en aluminium spatborden. De mijne heeft Robur lichtgewicht buizen, stalen spatborden en een veel simpeler pistoolkettingscherm (foto's volgen nog).

Als ik de folders er op nasla lees ik dat er 37-622 (28 x 1 5/8 x 1 3/8) banden op moeten.

Op mijn fiets zit nu een helemaal uitgerekt leren zadel van een onleesbaar merk. Dat wil ik gaan vervangen door een Brooks B17 of B72. Echt duidelijkheid over wat voor zadel origineel is krijg ik niet. Op 'voorbeeldfietsen' op internet zie je ze in tweekleur en in de folder in geheel wit.

De pedalen van mijn fiets hebben witte rubbers en zijn van het merk Union, maar ze zijn erg roestig. Op een voorbeeldfiets zag ik weer Way-Assauto pedalen zitten, dus ik weet niet of ze consequent waren in de merken die ze gebruikten.

De spatborden zijn van het moderne meest saaie model; plat bovenvlak en dan een 45 graden hoek aan beide zijden.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
JocoFoto

Bericht door JocoFoto »

Ik zag hem op MP en zag je bod - leuk dat je de TdF hebt kunnen kopen! Hij lijkt me net een jaartje of twee jonger dan 1961, met die doosprofielspatborden. Wat is het framenummer?
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
berkers41

Bericht door berkers41 »

Durabo88 schreef: De mijne heeft Robur lichtgewicht buizen, stalen spatborden en een veel simpeler pistoolkettingscherm (foto's volgen nog).......................................
De spatborden zijn van het moderne meest saaie model; plat bovenvlak en dan een 45 graden hoek aan beide zijden.

Groeten, Y.
Als je nog perfect 1960 spatborden in cremekleur zoekt, kan ik je die wel bezorgen!
Bijlagen
Locomotief TdF spatbord.
Locomotief TdF spatbord.
$_85.jpg (59.71 KiB) 5898 keer bekeken
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
berkers41

Bericht door berkers41 »

Sorry Y,

plaatste er de verkeerde foto bij maar de goeie is vergelijkbaar qua vorm en achterlicht!
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Jacques e.a.,

De spatborden op mijn fiets zijn gewoon origineel, dus dat laat ik zo. Biezen zijn niet echt goed meer te zien, maar de lak glimt nog erg mooi.

Er zit een heel hoekig vierkant achterlicht op wat klopt met de folders uit 1960-1962. De witte pedalen van Union ga ik door Way-Assauto's vervangen, omdat ze erg roestig zijn. Volgens mij past dit eerder bij de TdF's van voor 1960, maar goed het stoort mij niet en het rijdt een stuk fijner (iets groter voetvlak).

De kogeltjes in de voornaaf moeten zowieso vervangen worden, want het geheel kraakt nogal. Verder krijgt ook de trapas een schoonmaakbeurt. De SA naaf heeft voldoende aan wat olie in de smeernippel.

Het leuke aan de fiets is dat zelfs de bel nog origineel locomotief is.

Verder heeft de fiets een Titan stuur, waarvan de pen een Titan Luxe is. Opvallend is dat die wat korter is dan de standaard Titan (hij staat dan ook te hoog afgesteld).

Zodra het beter weer wordt maak ik wel wat foto's.

Ik heb het idee dat op de latere TdF's meer concessies op de kwaliteit zijn gedaan, corrigeer me als ik het verkeerd zie.

Bovendien heeft de fiets niet de dure holle Stronglight trapas en crancks zoals op mijn RIH-Fongers. De crancks zijn gewoon 'standaard' Williams. En Union lijkt me ook een vrij goedkoop pedalenmerk.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
JocoFoto

Bericht door JocoFoto »

De TdF's hebben nooit Stronglight trapassen gehad en altijd Williams cranks (in ieder geval de FW naaf-versie) en Union pedalen. Dit soort luxe vindt je bij Joco Ronde van Europa bijvoorbeeld. Zie ook lugwerk en chroom. Blijkbaar wilde Locomotief het model betaalbaar houden, minder exclusief. Dat werd overgelaten aan anderen.

In de 1960's heeft men blijkbaar bedacht dat er ruimte was voor twee klasses TdF. De 'normale' werd wat simpeler (geen 531 buizen maar Robur), geen alu borden maar normale. Daarnaast kwam er een Campagnolo model met Campa padden, chroom enzovoort. Ik heb er helaas nooit eentje gezien, of een halve misschien.

In 1960/61 had de TdF een hele grote blokjestransfer op de zadelbuis. De borden waren ook nog van het oude model, niet hoekig. Daarom zou het mij verbazen als jouw TdF ouder is dan 1962. Welke kleur is het balhoofdplaatje?
remurk

Bericht door remurk »

Mijn beide blauwe TdF's uit midden '50 (1 met Simplex derailleur en 1 met SA FW naaf)hebben alu Weinmann spatborden, Edco naven, alu velgen, S. Maes stuur met dikke rubberen Hevea handvatten, Williams crankstel, pedalen met witte rubbers en hadden oorspronkelijk een Lepper Elasco zadel (kunstleer overtrek en paardenharen voering). Mijn zeegroene TdF Lichtgewicht heeft een S. Maesstuur, verchroomde balhoofdlugs, Campa patten, Campa naven, Campa achterderailleur en een Brooks zadel. De oorspronkelijke witte kunststof (Bluemels) spatborden waren vervangen door RVS Weinmann spatborden. De fiets is nog in restauratie. Groet, Rutger
berkers41

Bericht door berkers41 »

remurk schreef:....Mijn zeegroene TdF Lichtgewicht heeft een S. Maesstuur, verchroomde balhoofdlugs, Campa patten, Campa naven, Campa achterderailleur en .....Groet, Rutger
Ben erg benieuwd naar hoe de campa lugs en -derailleur er uitzagen, Rutger.

Ik dacht dat Locomotief toen alleen Simplex lugs en -derailleurs gebruikt had in de fifties; zeker de types met de aangesoldeerde bagage dragers.
JocoFoto

Bericht door JocoFoto »

berkers41 schreef:Ik dacht dat Locomotief toen alleen Simplex lugs en -derailleurs gebruikt had in de fifties; zeker de types met de aangesoldeerde bagage dragers.
Dat klopt. De Campa-modellen kwamen pas in het begin van de sixties op de markt. Download de folders maar, daar kom je ze tegen.
remurk

Bericht door remurk »

Mijn groene TdF Lichtgewicht is van ca 1963; framenummer 26264, ingeslagen onderzijde bottombracket. Het frame is van Reynolds buizen; de patten zijn van Campa; de achterderailleur is Campa Gran Sport 5V; het balhoofdstel is ook Campa; de naven zijn Campa hoge flens; velgen van Ambrosio; remmen Weinmann Vainqueur; koplamp Lucifer 20 Aero; bandenmaat 28 x 1 5/8 x 1 3/8; crankstel Williams. Frame en voorvork waren krom, maar zijn intussen gericht. Komend voorjaar ga ik de fiets weer in elkaar zetten. Groet, Rutger
Plaats reactie