Heeft er iemand meer info over deze 2 kinderfietsen, onder meer over de waarde ervan in de huidige staat?
Het gaat o.a. om een vintage kinderfiets, merk Motobecane Pantin. Dit is het licht blauwe fietsje links op de foto.
_
Rechts op de foto een overgeschilderd fietsje, waarop alleen een merkje te vinden is op het lederen zadel; LionRone.
Alvast bedankt voor de reactie(s).
Groet, Michiel
Herkomst, bouwjaar en waarde kinderfiets Motobecane Pantin
Herkomst, bouwjaar en waarde kinderfiets Motobecane Pantin
- Bijlagen
-
- Motobecane Pantin & LionRone
- motobecane-pantin.jpg (468.83 KiB) 4616 keer bekeken
Re: Herkomst, bouwjaar en waarde kinderfiets Motobecane Pant
Dag Michiel,
Het is moeilijk om de waarde van een oude fiets te bepalen.
1. Er is bij voorbeeld een waarde in oud ijzer. Afhankelijk van de oud ijzerprijs kan de waarde van een oude fiets dus variëren; hoe zwaarder hoe waardevoller.
2. Verder is er natuurlijk een waarde als transportmiddel. Een tweedehands fiets in goede staat is tussen de 50 en 100 euro waard. Een oude fiets om naar de kroeg of het station te fietsen, verkeert meestal in een slechtere staat en kost de helft.
3. Recente fietsen uit de hogere kwaliteitsklasse, nieuwwaarde meer dan 1000euro en niet ouder dan 10 jaar, hebben vaak een hogere marktwaarde. Reken eens op een afschrijving van 10% per jaar. Daarna vallen ze onder klasse 2; bouwmarktfietsen vallen direct na aanschaf al onder klasse 2.
4. Fietsen met verzamelaarswaarde; hier liggen de prijzen tussen de 50 en 5000 euro. Die fietsen zijn het bedrag waard, dat de verzamelaar ervoor uit wil geven. Het bezitten van een oude fiets waar ik niet op kan fietsen, heeft voor mij geen waarde. Ik zal dus nooit een Hoge-Bi kopen, want die valt voor mij in klasse 1.
Handelaren kopen en verkopen hun fietsen gewoonlijk in de klasse 2 en 3. Daar is namelijk een grote markt voor. Klasse 4 heeft een heel kleine markt en die mensen zijn over het hele land verspreid. De ene verzamelt alleen fietsen van een bepaald merk, of uit een bepaalde stad. De ander wil alleen voor-oorlogse fietsen of verzamelt alleen fietsen uit de negentiende eeuw. Er zijn mensen die bakfietsen verzamelen of racefietsen. Dus die kleine markt van verzamelaars is totaal versplinterd. De waarde van een oude fiets is dat, wat de juiste verzamelgek ervoor over heeft.
Wat maakt een fiets gezocht en dus geld waard? De leeftijd, de staat van onderhoud, de status van het model en het merk.
Zeldzaamheid is geen waarde op zichzelf. Er zijn duizenden fietsmerken geweest, die precies dezelfde fietsen op de markt brachten; waarde klasse 1 of 2.
De kans dat je op de brocante een waardevolle fiets tegenkomt is klein. Oude kinderfietsen zijn massafabricage producten, weinig status van model en merk, vrijwel altijd klasse 1 of 2.
Groeten, Wiel
Het is moeilijk om de waarde van een oude fiets te bepalen.
1. Er is bij voorbeeld een waarde in oud ijzer. Afhankelijk van de oud ijzerprijs kan de waarde van een oude fiets dus variëren; hoe zwaarder hoe waardevoller.
2. Verder is er natuurlijk een waarde als transportmiddel. Een tweedehands fiets in goede staat is tussen de 50 en 100 euro waard. Een oude fiets om naar de kroeg of het station te fietsen, verkeert meestal in een slechtere staat en kost de helft.
3. Recente fietsen uit de hogere kwaliteitsklasse, nieuwwaarde meer dan 1000euro en niet ouder dan 10 jaar, hebben vaak een hogere marktwaarde. Reken eens op een afschrijving van 10% per jaar. Daarna vallen ze onder klasse 2; bouwmarktfietsen vallen direct na aanschaf al onder klasse 2.
4. Fietsen met verzamelaarswaarde; hier liggen de prijzen tussen de 50 en 5000 euro. Die fietsen zijn het bedrag waard, dat de verzamelaar ervoor uit wil geven. Het bezitten van een oude fiets waar ik niet op kan fietsen, heeft voor mij geen waarde. Ik zal dus nooit een Hoge-Bi kopen, want die valt voor mij in klasse 1.
Handelaren kopen en verkopen hun fietsen gewoonlijk in de klasse 2 en 3. Daar is namelijk een grote markt voor. Klasse 4 heeft een heel kleine markt en die mensen zijn over het hele land verspreid. De ene verzamelt alleen fietsen van een bepaald merk, of uit een bepaalde stad. De ander wil alleen voor-oorlogse fietsen of verzamelt alleen fietsen uit de negentiende eeuw. Er zijn mensen die bakfietsen verzamelen of racefietsen. Dus die kleine markt van verzamelaars is totaal versplinterd. De waarde van een oude fiets is dat, wat de juiste verzamelgek ervoor over heeft.
Wat maakt een fiets gezocht en dus geld waard? De leeftijd, de staat van onderhoud, de status van het model en het merk.
Zeldzaamheid is geen waarde op zichzelf. Er zijn duizenden fietsmerken geweest, die precies dezelfde fietsen op de markt brachten; waarde klasse 1 of 2.
De kans dat je op de brocante een waardevolle fiets tegenkomt is klein. Oude kinderfietsen zijn massafabricage producten, weinig status van model en merk, vrijwel altijd klasse 1 of 2.
Groeten, Wiel
Re: Herkomst, bouwjaar en waarde kinderfiets Motobecane Pant
Wiel,velophile schreef:Dag Michiel,
Het is moeilijk om de waarde van een oude fiets te bepalen ...
De kans dat je op de brocante een waardevolle fiets tegenkomt is klein. Oude kinderfietsen zijn massafabricage producten, weinig status van model en merk, vrijwel altijd klasse 1 of 2.
Groeten, Wiel
Bedankt voor jouw reactie t.a.v. de waarde.
Maar als je er dan toch een waarde aan zou moeten koppelen met de kennis die we (niet) hebben, wat zou dat dan ongeveer zijn?
Re: Herkomst, bouwjaar en waarde kinderfiets Motobecane Pant
Dag Michiel,
Klasse 1 en 2 hebben een waarde tussen de 5 en 100 euro staat er in mijn betoog.
Het groene fietsje heeft nauwelijks eigen kenmerken; het is een effectief en simpel ontwerp. Echt een functioneel transportmiddel dat zeker geen verzamelaar aanspreekt. Als de banden niet poreus zijn, de remmen werken, de wielen en het frame niet krom zijn, is 20-30 euro een redelijke prijs.
Het blauwe fietsje heeft wel nog originele lak en striping, merk en model zijn duidelijk; hier is geen ingenieur aan te pas gekomen, maar een vormgever. Technisch volkomen fout, een draak van een ontwerp. Wel een goed tijdsbeeld van de jaren 50/60. Misschien dat iemand om die reden er meer voor wil geven dan die 20-30 euro van een bruikbare kinderfiets; hier komt dan wat verzamelwaarde bij kijken. Sterker nog: alleen al die omgekeerde remgrepen brengen in het oude fietsencircuit al meer op dan de rest van de fiets waard is!
Groeten, Wiel
Klasse 1 en 2 hebben een waarde tussen de 5 en 100 euro staat er in mijn betoog.
Het groene fietsje heeft nauwelijks eigen kenmerken; het is een effectief en simpel ontwerp. Echt een functioneel transportmiddel dat zeker geen verzamelaar aanspreekt. Als de banden niet poreus zijn, de remmen werken, de wielen en het frame niet krom zijn, is 20-30 euro een redelijke prijs.
Het blauwe fietsje heeft wel nog originele lak en striping, merk en model zijn duidelijk; hier is geen ingenieur aan te pas gekomen, maar een vormgever. Technisch volkomen fout, een draak van een ontwerp. Wel een goed tijdsbeeld van de jaren 50/60. Misschien dat iemand om die reden er meer voor wil geven dan die 20-30 euro van een bruikbare kinderfiets; hier komt dan wat verzamelwaarde bij kijken. Sterker nog: alleen al die omgekeerde remgrepen brengen in het oude fietsencircuit al meer op dan de rest van de fiets waard is!
Groeten, Wiel
-
- Berichten: 2631
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Herkomst, bouwjaar en waarde kinderfiets Motobecane Pant
Wiel,
Kan je leren hoor; hoge bi rijden!
En het is nog leuk ook!
De hoge bi als oudijzer waarde ha ha barbaar!
Er is ook nog zo iets als historische waarde ,hoe het allemaal begonnen is en zo agree?
Overigens vind ik het lichtblauwe fietsje erg leuk .
De zwierige buisjes echt heel frans!
Ik denk dat er best wel iemand 50 euro voor over zal hebben.
Groeten,
Maarten
Kan je leren hoor; hoge bi rijden!
En het is nog leuk ook!
De hoge bi als oudijzer waarde ha ha barbaar!
Er is ook nog zo iets als historische waarde ,hoe het allemaal begonnen is en zo agree?
Overigens vind ik het lichtblauwe fietsje erg leuk .
De zwierige buisjes echt heel frans!
Ik denk dat er best wel iemand 50 euro voor over zal hebben.
Groeten,
Maarten